Jump to content

If med klar advarsel mot svindelforsøk


ter-av

Recommended Posts

Vraket av Sunseekeren som ble hentet opp fra dypet ved Hvaler har ligget i Kambo en stund. Nå er det hengt opp en stor plakat på båten som vel ikke kan tolkes som annet enn en klar pekefinger: Ikke prøv dere på svindel!

Vet ikke hvorvidt denne spesielle saken er rettslig behandlet nå, men forsikringsselskapet gjør det i alle fall klart at de forfølger saken dersom mistanken er der. Video av hevingen er lagt ut på YouTube (se under).

 

img_7535.jpg

 

 

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

, men forsikringsselskapet gjør det i alle fall klart at de forfølger saken dersom mistanken er der.

 

Hvilket er helt riktig også...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tøfft gjort. Håper de virkelig ta noen svindlere. Men er det så lett å se om det har vært et uhell eller om eieren har "hjulpet til"?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men er det så lett å se om det har vært et uhell eller om eieren har "hjulpet til"?

 

 

Sikkert ikke alltid lettest men ser ut til at dekket er ødelagt før båten gikk ned, er ødelagt på filmen og båten står trygt på kjølen så lite trolig dette er hendt på vei ned i dypet ... men skal uansett ikke synke av et hull i dekk ...

Link to post
Share on other sites

Det er nok akkurat det den skal, ellers flyter den på luftlomma i baugen..... etter at det åpnet opp for vann inn i båten naturligvis.

 

Jo ser den men hadde vel ikke vært verre enn å åpnet luken der dekket er ødelagt... hadde sunket litt saktigere men sett greit ut... en luke på 50cm i diameter kan gi mye luftgjennomstrømming alene uten ekstra hull...

Link to post
Share on other sites

Vedkommende har jo sikkert også en "historie" hvordan forliset foregikk. Hvis nå detaljene som man finner igjen på båten ikke stemmer helt så ligger han vel tynnt an.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noe i dette opptaket som påviser noe som helst svindelforsøk.

Kan du se noe på filmen som tilsier et normalt forlis av båten da... siden du ikke kan se at det er svindel...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan du se noe på filmen som tilsier et normalt forlis av båten da... siden du ikke kan se at det er svindel...

 

Nei Sydvesten. Det var poenget. Ut i fra filmen kan i hvertfall ikke jeg se noe som skulle tyde på svindel eller hvordan båten er gått ned. Jeg er ikke sikker på definisjonen din av "normalt forlis". Kan du se at dette er svindel da?

Man må vel anta at If har mer på lager, som ikke vises i filmen, siden de har gått så høyt opp på banen.

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Eg synest IF køyrer eit ganske tøft løp med denne saka. Dei har så å seie dømt båteigaren som skuldig svindlar med alle desse videoane og pressemeldingane sine. Håper for deira del dei har sterke bevis i denne saka, elles vil eg tru båteigaren kan vente seg oppreising ved frikjenning.

Sjølv arbeider eg som journalist, og vi kunne aldri gått så hardt ut mot ein person før ein rettskraftig dom låg føre.

 

Vær varsom-plakaten:

"4.5. Unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Gjør det klart at skyldspørsmålet for en mistenkt, anmeldt, siktet eller tiltalt først er avgjort ved rettskraftig dom. Det er god presseskikk å omtale en rettskraftig avgjørelse i saker som har vært omtalt tidligere."

 

"4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke."

 

"4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt."

 

No har If rett nok ikkje publisert namnet på eigaren, så vidt eg veit, men "alle" i lokalsamfunnet veit nok kven det er snakk om i denne saka.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å påstå noe som helst ut fra film/bilder men kunne disse skadene oppstått av en gassekspolosjon med/med uten intensjon alt lufttrykket som dannes i front når hekken går ned først? At den står på kjølen på bunnen har ingen betydning.

 

En bekjent sin relativt store daycruiser med nesten nye motorer holdt på å synke midt på natten grunnet vsnninntrengning i motorrom. Årsak er i øyeblikket ikke klarlagt.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

En bekjent sin relativt store daycruiser med nesten nye motorer holdt på å synke midt på natten grunnet vsnninntrengning i motorrom. Årsak er i øyeblikket ikke klarlagt.

'

 

Forrige båt jeg hadde holdt på å "synke" på jomfruturen da ene siden på varmeveksleren hoppet av så allt kjølevann gikk inn i båten i stedt for ut eksosen... motorum var vel fylt opp godt over halvveis før temp på motoren begynte å bli litt vel høy og jeg stoppet for å sjekke... båten lå da veldig mye mere bakpå enn normalt så vannet lå rett under luftingen til motorrummet så bølgeskvulp gikk inn .... ble dratt inn mot land mens lemsepumpe gikk for fullt... hadde jeg kjørt et minutt til hadde jeg nok gått ned da det gikk litt tid før kamerat var der med båt og fikk huket på tau...

Link to post
Share on other sites

Var en tråd om denne Sunseekeren, når hevingen pågikk. Finner den ikke igjen nå.

Der kom det frem endel inntresante opplysninger om den ene eieren.

Om jeg ikke husker helt feil.

2 stk nedbrente hus,

1 stk nedbrent og sunket GB.

Sunseekeren var ett oppussingsobjekt, forsikringsverdi oppgradert med 100% dagen før den gikk til bunns.

 

Sunseekeren var under slep, når den sank ble det ikke gjort noe forsøk på å få hjelp. etc.etc.

Hele saken lukter ikke bare litt, den stinker.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at akkurat det at forsikringssummen ble oppgradert dagen før båten sank er for "lett". ingen er vel så dumme? Som indisie vil jeg si at det må jo telle for frifinnelse :p

 

 

Det kan vel forsvares ved at den lå i et annet land og var forsikret til verdi der og ble oppjustert til norsk verdi da den skulle inntolles her mest sannsynlig... :yesnod:

 

Båten min har en forsikringverdi nå men økes rett i "forkant" av sjøsetting da den da er ferdig... skulle den i teorien kullseile/havarere rett etterpå kommer og det sikkert til å bli reist spørsmål ved dette som mange hadde trukket konklusjonen til at dette var svindel...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig det stinker av saken men jeg har ikke sett noen steder at svindelen er bevist og inntil da så er det vel i tidligste laget å dømme noen da å dømme er andre enn forumfolket sin jobb, er det ikke slik ?

Jo sånn er det. Il drink to that :drink:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Leste en plass at det var tatt ut tiltale mot eier, grunnet forsikringssvindel i nevnte sak. Det heter så fint at man er uskyldig til det motsatte er bevist, men jeg tror her at If sitter med "alle esser og bildekort på hånd". De hadde neppe brukt en halv mill i heving, og så fått til en tiltale hadde de ikke vært rimelig sikre. Og de hadde iallefall ikke turt å legge ut film på Youtube, med plakat på båten, med sterke hint om svindel, hadde de vært usikre... Tror dette er en "dønn dil" som det heter på englesk :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Klipper og limer inn litt artikler og bilder!

Selskapet har mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri og to menn fra Østfold er siktet av politiet i denne anledning.

Den rundt 15 år gamle båten av merket Sunseeker ble kjøpt av de to eierne fra Østfold mens den lå i Cannes i Middelhavet. Kjøpet skjedde på bakgrunn av bilder som lå i en salgsannonse ute på nettet. Etter transport på trailer gjennom Europa ble båten sjøsatt i Strømstad i fjor sommer. Båten, som var et oppussingsprosjekt, var kjøpt for omkring 1 mill. kroner og forsikret i If for omkring det dobbelte.

 

Båten lå ved kai i Strømstad uten å ta inn vann i noen dager før den skulle slepes til Skjeberg i Østfold tidlig i juli i fjor. Eierne har oppgitt at det under slepet oppsto problemer med vanninntrengning i båten og at de måtte kutte slepetauet slik at båten sank og ble liggende på 107 meters dyp et stykke fra Søndre Sandøy – ikke langt fra svenskegrensen.

 

Hva politiet tilslutt konkluderer med som årsak til havariet gjenstår å se. Ifs mistanke om forsøk på forsikringsbedrageri er imidlertid ikke svekket.

 

Ingen norske forsikringsselskaper har tidligere vært nede på et slikt sjødyp for å hente opp havarerte fritidsbåter. I tillegg til å bruke båthevingen for å sjekke holdbarheten i en skademelding, har det naturligvis også en viktig miljøside å få fjernet en så stor havarert båt i dette viktige naturområdet.

If Skadeforsikring har brukt over en halv million kroner på å heve en forlist Sunseeker på Hvaler. Mistanken om forsikringssvindel opprettholdes.

 

– Dette er den største enkeltoperasjonen vi har hatt noen gang.

 

Vi vil vise potensielle båtsvindlere at vi går svært langt for å oppklare mistenkelige saker.

Vi tror det vil virke avskrekkende på andre som kan tenke slike tanker, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

 

Den 62 fot store Sunseeker Manhatten` sank på 107 meters dyp på Hvaler under slep fra Strømstad i fjor sommer.

Dagen før hadde de to eierne økt forsikringssummen fra 1,5 til to millioner kroner.

 

– Omstendighetene rundt forlistet var mistenkelige. Eierne hadde heller ingen forklaring på hvorfor båten sank. Nå har Østfold-politiet siktet dem for forsikringssvindel, sier Frostad.

Båten sank i et område der det er relativt dypt, og de to som er siktet kunne ikke fortelle nøyaktig hvor det hadde skjedd. Likevel bestemte If seg for å lokalisere båten og heve den hvis det var mulig.

 

– Det var som å lete etter nåla i høystakken. Men da vi nesten hadde gitt opp, så vi konturene av en hvit skrogside med navnet Sunseeker, sier utreder Jørn Jensen i If, som har vært ansvarlig for operasjonen.

 

Båten hadde ligget så lenge på sjøbunnen at den var full av slam og veide nesten 40 tonn.

 

– En fjernstyrt miniubåt festet en stropp i baugen på båten, før vi fikk hevet den ved hjelp av en slepebåt og tre lektere med vinsjer og kraner. Etter åtte dagers komplisert prosess, kom båten endelig til overflaten 18. mai, forteller Jensen.

 

Båten ble slept til Kambo Marina utenfor Moss, og etter inspeksjon av vraket opprettholder If mistanken om forsikringssvindel. Nå overlater forsikringsselskapet til politiet å trekke konklusjoner om hvorfor båten sank.

– At If gjennomfører så omfattende aksjoner som denne, viser at ingen svindlere kan føle seg trygge, sier Jensen, som er tidligere politietterforsker og en av 18 utredere i If.

If avventer nå om politiet i Østfold vil ta ut tiltale mot de to båteierne.

slepet-ved-jelya-007_new_medium.jpg2011-05-heving-av-sunseeker-033_new_medium.jpg2011-05-heving-av-sunseeker-027_new_medium.jpg2011-05-heving-av-sunseeker-017_new_medium.jpg2011-05-heving-av-sunseeker-012_new_medium.jpg2011-05-heving-av-sunseeker-018_new_medium.jpg

Link to post
Share on other sites

Og de hadde iallefall ikke turt å legge ut film på Youtube, med plakat på båten, med sterke hint om svindel, hadde de vært usikre...

 

Hvor ligger denne filmen, og hvem la den ut?

 

Var ikke klar over at IF har konto på youtube.com.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...