Jump to content

Baugstige

Bitteliten

Recommended Posts

Den du viser på bildet ditt er vel til å slå opp, slik at den tetter åpningen mellom pullpitene. Praktisk med unger ombord.

Og det hjelper selvfølgelig ikke å si det, men jeg undrer meg over enkelte produsenter som ikke tenker på "alt", i dette tilfellet en så seriøs produsent som Nidelv som ikke tenker på å levere baugstige. De har jo bygget båter i en mannsalder, og burde vite at mange vil etterspørre dette.

Kan du bruke noe som ligner den jeg fikk laget til Hannah II, og som også passer Hannah III? Syrefast med teak på trinnene, brettes sammen (2 hengslede deler) og hektes på framre del av rekka med to "teleskop-kroker". Den ble bestilt gjennom Vollen Båtservice, og såvidt jeg vet laget av samme firma som lager de syrefaste rekkene til Windy. Lages etter mål.

Sjekker du hjemmesidene mine finner du nok noen bilder, og jeg mener også dette har vært diskutert tidligere her på Baatplassen.

Jeg skal oppdatere denne postingen med et bilde eller to når jeg kommer hjem.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har tenkt å ha en baugstige på nye båten. Den har et relativt stort baugspyd som gjør at overhenget er ganske stort (se bildet under). Noen som har forslag på baugstiger som kan passe, alternativt hvor jeg kan få lagd en bra stige?

Jeg kommer til å kjøpe meg noe tilsvarende son denne ...

Bilde

Men med "feste" i baugen, slik at den ikke kan skli vekk, og med alternativ Y brakett... hvis ikke de justerbare avstandsstykkene på sistetrinnet er lange nok... Jeg vil ikke ha noe fastmontert, da den mest sansynlig vil hoppe opp og ned underveis og ned og irritere meg grenseløst ...(men jeg går vel ganske ofte i åpent farvann med et par meter bølger da, samt har god lagringsplass ombord). Jeg vil jo også kunne bruke den på siden også når jeg ligger ved flytebrgger osv. Dessuten fant jeg ut at de ikke koster mer enn rundt NOK300 og gjør jobben godt nok for meg.... så det blir en god nok og rimelig løsning for meg...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg kommer til å kjøpe meg noe tilsvarende son denne ...

Bilde

Men med "feste" i baugen, slik at den ikke kan skli vekk, og med alternativ Y brakett... hvis ikke de justerbare avstandsstykkene på sistetrinnet er lange nok... Jeg vil ikke ha noe fastmontert, da den mest sansynlig vil hoppe opp og ned underveis og ned og irritere meg grenseløst ...(men jeg går vel ganske ofte i åpent farvann med et par meter bølger da, samt har god lagringsplass ombord). Jeg vil jo også kunne bruke den på siden også når jeg ligger ved flytebrgger osv. Dessuten fant jeg ut at de ikke koster mer enn rundt NOK300 og gjør jobben godt nok for meg.... så det blir en god nok og rimelig løsning for meg...

Hei

Den løsningen har jeg prøvd, kortvarig og ustabil. :nonod:

Jeg har det samme problemet som deg, båten er for høy for ilandstigning i baugen.

Medrederinnen prøvde en gang; Hun ble hengende som en gallionsfigur etter

vesten på Brucedreggen, og en ting kan jeg love: DET KOMMER IKKE TIL Å GJENTA SEG

Bilde

mvh

giver

Hei

Den løsningen har jeg prøvd,.........Medrederinnen prøvde en gang; Hun ble hengende som en gallionsfigur etter vesten på Brucedreggen, og en ting kan jeg love: DET KOMMER IKKE TIL Å GJENTA SEG

Jeg har sett på et par som kanskje kan fungere med en god festeanordning på fordekket som buagstigen "klikkes" inn på. det er jo viktig at den låses på plass og ikke kan skli vekk. Avstandsstykket til baugen er jo også viktig... Vi legger ikke mye intil med baugen her borte, men vil ha et alternativ, som også kan funger for sidedekket. Et annet alternativ som jeg ser på, er å lage en festeanordning til landgangen min i baugen slik at jeg kan flytte denne til baugen (fra hekken), når jeg har behov....

Jeg har sett på et par som kanskje kan fungere med en god festeanordning på fordekket som buagstigen "klikkes" inn på. det er jo viktig at den låses på plass og ikke kan skli vekk. Avstandsstykket til baugen er jo også viktig... Vi legger ikke mye intil med baugen her borte, men vil ha et alternativ, som også kan funger for sidedekket. Et annet alternativ som jeg ser på, er å lage en festeanordning til landgangen min i baugen slik at jeg kan flytte denne til baugen (fra hekken), når jeg  har behov....

Hei

Kommer du på noe smart her, selger jeg IKKE Alu-landgang. :wink:

mvh

giver

(Se annen tråd)

Hei.

Sørlandets Aluminiumsprodukter http://www.norsap.no/baatutstyr lager svært stødige og gode baugstiger. Og de fåes i forskjellige lengder. Støtten mot baugen kan monteres i flere posisjoner og kan brettes inn under lagring. Bøylene øverst kan også svinges innover eller utover. Jeg har hatt min i 15 - 16 år nå, og den er like bra.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Sørlandets Aluminiumsprodukter http://www.norsap.no/baatutstyr  lager svært stødige og gode baugstiger. Og de fåes i forskjellige lengder. .............. Jeg har hatt min i 15 - 16 år nå, og den er like bra.

Yup ... det var noe slikt jeg tenkte på, men vil vurdere hva jeg kan gjøre med landgangen før jeg går ut å kjøper .... noe som desverre ikke vil bli fra ovenfornevnte leverandør...

Jeg har tenkt å ha en baugstige på nye båten. Den har et relativt stort baugspyd som gjør at overhenget er ganske stort (se bildet under). Noen som har forslag på baugstiger som kan passe, alternativt hvor jeg kan få lagd en bra stige?

Hei!

Har du tenkt litt på hvordan du vil ha stigen på båten? Det finnes mange modeller å velge imellom hvis du leter litt. Jeg fant mange forskjellige når jeg holdt på med mitt "prosjekt".

Skal du ha stige montert under baugspydet, bør du tenke på at den kan komme i veien for ankertau/kjetting hvis du skal ha vinsj i baugen. I tillegg blir det trøbbel med å få plass til ankeret under spydet.

Jeg valgte stige til å folde sammen under baugspydet. Den ble veldig bra til min båt synes jeg. Bare å ta tak under å dra den ut når jeg trenger den. Kan løses ut både fra båten og fra land. Jeg har ikke vinsj i baugen, og har ingen planer om det heller. De få gangene jeg bruker ankeret forut, klarer jeg å bruke håndmakt, og legger tauet til rette gjennom hullet i baugspydet. Da går det bra med stigen under.

Ellers finnes det mange modeller til å henge på spydet også. (Bl.a. den modellen Lars H har)

Andre igjen er av typen du svinger opp og ned ytterst. Vil du stenge hele fordekket, slik at ikke små barn kommer så lett fram, er sikkert det en bra sak. Sandvik 945 f.eks, har en slik modell. Selv om den ikke har baugspyd, lar det seg sikkert finne en modell som passer båten din.

Det er bare å velge. :yesnod: Lykke til! :smiley:

Kan du bruke noe som ligner den jeg fikk laget til Hannah II, og som også passer Hannah III? Syrefast med teak på trinnene, brettes sammen (2 hengslede deler) og hektes på framre del av rekka med to "teleskop-kroker". Den ble bestilt gjennom Vollen Båtservice, og såvidt jeg vet laget av samme firma som lager de syrefaste rekkene til Windy. Lages etter mål.

Sjekker du hjemmesidene mine finner du nok noen bilder, og jeg mener også dette har vært diskutert tidligere her på Baatplassen.

Jeg skal oppdatere denne postingen med et bilde eller to når jeg kommer hjem.

Siden gamle innlegg ikke kan redigeres henter jeg fram denne igjen.

Bilde av baugstige på hannah II (bruker den samme på Hannah III). "Krokene den henger i skyves inn i rørene, og så brettes stigen i 2. De to delene holdes låst til hverandre i sammnebrettet tilstand vha plastklemmer.

Forholdsvis bred, veldig stødig, og fungerer bra.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 1 måned senere...

Nå har vi funnet og fått monert en fin baugstige på vår Nidelv 300.

Baugstigen er montert av vår Nidelv forhandler. Den er kjøpt hos Flak som er båtutstyrsgrossist. Prisindikasjonen jeg har fått er 1000 kroner+ et par timers arbeid med montering.

Bilder er fra i dag - da hele familien for første gang så på båten

Bilde

Bilde

Monteringen er gjort med gjennomgående bolter ettersom baugspydet er hult og det er tilgang til hulrommet fra ankerbrønnen i baugen.

Hvordan løsner du den når du er ombord? Hvordan holdes den fast "sammenbrettet" uten å ramle ned når det sjøer?

<{POST_SNAPBACK}>

Løsne når du er ombord krever litt myk akrobatikk - dvs. at du må ligge på baugspydet og dra stigen litt ut (20 cm) for å felle den den. Der har vi vår minstemann som allerede gleder seg til å vise resten hvor fink han er :wink:

Den reima som henger ned (sort) har trykknapp på enden. "Motkanppen" er poppet fast på nederste trinnet (det blir ytterste punkt på stigen når den er feldt inn) - slik at man da fester stigen. Om dette funker i praksis er jeg litt usikker på - så jeg kommer til å sikre med en "seilerstrikk" i tillegg

Det er vanskelig å se alle detaljer på bilde, men for meg virker det som om stigen burde vært montert litt lengre frem. Ca 2-3 tommer. Ser ut som om det vil bli vanskelig å komme seg opp.

En annen ting, tåler denne innfestningen en voksen person på 100 kg?

<{POST_SNAPBACK}>

Vinkelen på bildene gjør at det ser værre ut enn det er vedr. monteringen. Stigen er montert så langt ut som mulig uten at den stikker utenfor baugspydet på noen måte (for å beskytte den mot støt fra brygge/andre båter :eek: )Det som ikke synes på bildet er hvordan pulpiten går utover - og den skrår en hel del ut - se bildet under:

Bilde

Dette kommer til å funke bra i praksis

Vedr. vekten og hva den tåler - ingen aning-men de som har kjøpt den vet jo at jeg skal bruke den :rolleyes: . Stigen selges av en anerkjent forhandler som en badestige/baugstige - så jeg regner med at de har tenkt på at ikke alle veier 50 kg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...