Jump to content

Vannutskiller (i Dieselfilter) - Hvordan fungerer den egentlig?


Fanafjord

Recommended Posts

Hvordan fungerer en vannutskiller egentlig? Er det selve filterelemenet som stopper vannet? Hvis ja - hvor grov kan filteret være at vannutskillelsen fortsatt fungerer? Eller er det en annen mekanisme i denne boksen som sørger for at vann og diesel skiller lag?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Som det blei nevnt tideligere så har vann større massetetthet(tyngre)og vil derfoer skille seg ut i vannutskillern, vannet vil legge seg på bunnen og diesel på toppen, dermed vil ikkje vannet kunne gå inn i motoren(vist ikkje det er bare vann). Filtere er kun for å rense dieselen for dieseldyr og lignende.Det er derfor lurt å tappe forfiltere(vannutskillern) for vann ein gang i ny og ne(vist det kommer vann). Vannet kan komme fra kondens om vintern,eller i fra dårlig diesel. For å ungå kondens om vintern bør du fylle tanken heilt full,da er det mye mindre sjangs for å få kondens i dieseltanken, det finnes heilt sikkert noen stoff du kan tømme på tanken for også unngå dette.

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Supert. Takk! Det er altså en slags mekanisk sentrifugal sak som skiller ut vann - helt uavhengig av filterelementet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Supert. Takk! Det er altså en slags mekanisk sentrifugal sak som skiller ut vann - helt uavhengig av filterelementet.

 

 

På de fleste utskillere, gjerne separat fra filter også, har en "paraply" som fører dieselgjennomstrømingen ut langs glasset. "Paraplyen" er formet slik at den slynger dieselen i en spiral. På denne måten vil også tunge partikler bli slynget ut og havner på bunnen av glasset sammen med evt vann. Det er rett og slett gjennomstrømingen av diesel som skaper denne effekten sammen med "paraplyen". En separator kan være lurt å ha foran et filter for å spare dette for større partikler og vann. Mange har et glass/separator i bunn av en filtersats - fungerer i prinsippet likt.

Link to post

helt uavhengig av filterelementet.

 

Ikke nødvendigvis! I CAV filtrene er prinsippet at både diesel og vannpartikler presses gjennom filteret, for at små vanndråper skal bli samlet til større for at vannutskilleren skal klare å holde på disse. Regner med at andre fabrikat også har en tilsvarende funksjon. Det er derfor viktig å kople i henhold til pilene på filterhuset for at vannutskilleren skal fungere som den skal.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jon Winge sine skriverier er bra saker....her er litt om diesel og filtre:

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/62A7759B95D027F3C125761800481CF6?OpenDocument

 

Men hvis du nå får dårlig diesel eller mye kondens i tanken; ligger det faresignal i hvor fort vannutskilleren fylles opp? Tror jeg kun har tappet den 1 gang i sommer på ca 50 timer.......

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jon Winge sine skriverier er bra saker....her er litt om diesel og filtre: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/62A7759B95D027F3C125761800481CF6?OpenDocumentMen hvis du nå får dårlig diesel eller mye kondens i tanken; ligger det faresignal i hvor fort vannutskilleren fylles opp? Tror jeg kun har tappet den 1 gang i sommer på ca 50 timer.......

 

 

På nyere motorer har dem som regel vann/dieseldyr alaram på forfilter og finfilter, på eldre båter må man vell egentlig bare ta den "daglige" sjekken

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...