Fanafjord Startet 14.August.2011 Link til dette innlegget Startet 14.August.2011 (redigert) Hvordan fungerer en vannutskiller egentlig? Er det selve filterelemenet som stopper vannet? Hvis ja - hvor grov kan filteret være at vannutskillelsen fortsatt fungerer? Eller er det en annen mekanisme i denne boksen som sørger for at vann og diesel skiller lag? Redigert 14.August.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Vann har større massetetthet enn diesel/bensin, så det vil alltid legge seg i bunn. Siden koppen på vannutskilleren er under filteret, vil vannet bare falle ned i den. Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Dette er rettnok berre ein teori eg har då - at ved gjennostrøyming i vannutskillaren vert dieselen ført gjennom ein separator (...?). Det kan no sjå slik ut på filmen. evt kanskje det vart ei betre framtilling her enn i fyrste filemn. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Joda3300 Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Som det blei nevnt tideligere så har vann større massetetthet(tyngre)og vil derfoer skille seg ut i vannutskillern, vannet vil legge seg på bunnen og diesel på toppen, dermed vil ikkje vannet kunne gå inn i motoren(vist ikkje det er bare vann). Filtere er kun for å rense dieselen for dieseldyr og lignende.Det er derfor lurt å tappe forfiltere(vannutskillern) for vann ein gang i ny og ne(vist det kommer vann). Vannet kan komme fra kondens om vintern,eller i fra dårlig diesel. For å ungå kondens om vintern bør du fylle tanken heilt full,da er det mye mindre sjangs for å få kondens i dieseltanken, det finnes heilt sikkert noen stoff du kan tømme på tanken for også unngå dette. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Supert. Takk! Det er altså en slags mekanisk sentrifugal sak som skiller ut vann - helt uavhengig av filterelementet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
dante Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Supert. Takk! Det er altså en slags mekanisk sentrifugal sak som skiller ut vann - helt uavhengig av filterelementet. På de fleste utskillere, gjerne separat fra filter også, har en "paraply" som fører dieselgjennomstrømingen ut langs glasset. "Paraplyen" er formet slik at den slynger dieselen i en spiral. På denne måten vil også tunge partikler bli slynget ut og havner på bunnen av glasset sammen med evt vann. Det er rett og slett gjennomstrømingen av diesel som skaper denne effekten sammen med "paraplyen". En separator kan være lurt å ha foran et filter for å spare dette for større partikler og vann. Mange har et glass/separator i bunn av en filtersats - fungerer i prinsippet likt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 helt uavhengig av filterelementet. Ikke nødvendigvis! I CAV filtrene er prinsippet at både diesel og vannpartikler presses gjennom filteret, for at små vanndråper skal bli samlet til større for at vannutskilleren skal klare å holde på disse. Regner med at andre fabrikat også har en tilsvarende funksjon. Det er derfor viktig å kople i henhold til pilene på filterhuset for at vannutskilleren skal fungere som den skal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen dørk Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 (redigert) Jon Winge sine skriverier er bra saker....her er litt om diesel og filtre: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/62A7759B95D027F3C125761800481CF6?OpenDocument Men hvis du nå får dårlig diesel eller mye kondens i tanken; ligger det faresignal i hvor fort vannutskilleren fylles opp? Tror jeg kun har tappet den 1 gang i sommer på ca 50 timer....... Redigert 14.August.2011 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Joda3300 Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Jon Winge sine skriverier er bra saker....her er litt om diesel og filtre: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/62A7759B95D027F3C125761800481CF6?OpenDocumentMen hvis du nå får dårlig diesel eller mye kondens i tanken; ligger det faresignal i hvor fort vannutskilleren fylles opp? Tror jeg kun har tappet den 1 gang i sommer på ca 50 timer....... På nyere motorer har dem som regel vann/dieseldyr alaram på forfilter og finfilter, på eldre båter må man vell egentlig bare ta den "daglige" sjekken Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.