Joda3300 Startet 14.August.2011 Del på Facebook Startet 14.August.2011 Tittel seier det meste, men lure litt på hvilken veier eg kan gå/må gå for å bli båt konstruktør/designer, noen som har tips til kurs osv?? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Kurs holder nok ikke. Som minimum bør du ha 3-5 år ingeniør utdanning i marin/fartøy teknikk. Kampen om jobbene er hard, så mange tilbyder og jobbe gratis 1/2 til 1 år. Men er viljen sterk nok gå alt.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Mange båtdesignere har nok kun livets skole, men den rette utdannelsen er nok Naval Architecture eller Yacht Design, industridesigner er vel også til dels relevant. NTNU har for eksempel et masterprogram for skipsingeniører. Høyskolen i Ålesund tilbyr vel også både Bachelor og Master i skipsdesign. Redigert 14.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Takker for raske svar;) Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Er forøvrig i gang her i Kongsvinger med et prosjekt med vindtunell og "rennende vann" for å teste skrog og UV-hus. For er det noe som det er brukt lite energi på så er det både luft og vannmotstand på båter både med tanke på fart og ikke minst forbruk/miljø,noe som blir mer og mer aktuellt fremover.....Dette omfatter både nye konstruksjoner samt ombygging og forbedring av gamle båtkonstruksjoner. Bare tenk hvor mye jobb som blir lagt ned på luftmotstand og forbruk på biler og andre land og luftgående kjøretøy. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Hørtes ut som eit interisangt prosjekt du hoder på med 68 GT Hva er eit UV-hus ? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Oooh, jeg tipper Underbetalte Vaskekjerringer i et uthus, eller kanskje UnderVannsHus ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Åhhh, trudde det var noe mer fansy. aldri hørt om forkortelsen før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
laffus Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Jeg jobber tidvis som båt designer og er bare utdannet maskiningeniør som konstruktør. Til vanlig jobber jeg som konsulent, og jobber tidvis for mekaniskverksted med diverse båtprosjekt. Dette ballet på seg fra at jeg tegnet litt på små modifiserings-jobber, hvor jeg nå tar hele prosjekteringen av nye båter. Jeg tegner dog aldri noen serieproduserte båter, bare "one-off" arbeids fartøy. Mest hurtiggående alu-båter Vi bruker heller aldri noen form for strømningsanalyse eller lignende, bare erfaringsdata, men det hender vi bruker andre for å beregne fart osv. I stor grad har dette godt fint, kunden har vært fornøyd, og det jeg har lært på en båt, blir med til den neste. Dette er ikke en måte jeg vil anbefale andre å komme inn som designer da man må ha flaks for å komme innenfor. Marinteknikk på NTNU eller noe slik, er vell å anbefale for de som satser på å bli båt designer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 For er det noe som det er brukt lite energi på så er det både luft og vannmotstand på båter både med tanke på fart og ikke minst forbruk/miljø,noe som blir mer og mer aktuellt fremover Det er vel ikke helt riktig. Det blir utført mye arbeid rundt dette. Her i vår nærhet har vi installasjoner for å gjøre slik utprøvinger og analyse i Trondheim, Gøteborg og Lyngby. Det er også likedanne i Southampton, Hamburg, Delft og en haug andre steder. Det er også mye simuleringsverktøy å få kjøpt hvor et design kan testes på skjermen før man går igang med en modelltest. Man vet veldig mye om disse tingene. Men når det gjelder fritidsbåter er det andre ting som spiller inn. Blant annet at båten skal være enkel å produsere og at det skal være maksimal plass i den. Groteske eksempler er Viksund snekka hvor nesten hele propellen er gjemt bak kjølen og Baltic hvor alt er ofret for at det skal bli mest mulig plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Her er en artikkel om noen av dagens store båtdesignere og deres bakgrunn. Særlig interessant er Harry Schoell, som har flere patenter på skrogformer enn de fleste, og er opphavsmannen til mye av de nye løsningene som brukes på skrog i dag. Hans vitenskapelige testing består i all hovedsak av å lage en liten modell som han tauer etter båten sin for å se hvordan den oppfører seg i vannet? Michael Peters er også på listen, og er mannen bak de fleste retrobåtene på markedet i dag, og er også den som designet Alpha Z samt mange andre spesielle båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.