Jump to content

Hvilken kompentanse for å bli båt konstruktør/designer?


Joda3300

Recommended Posts

Mange båtdesignere har nok kun livets skole, men den rette utdannelsen er nok Naval Architecture eller Yacht Design, industridesigner er vel også til dels relevant.

 

NTNU har for eksempel et masterprogram for skipsingeniører.

Høyskolen i Ålesund tilbyr vel også både Bachelor og Master i skipsdesign.

 

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er forøvrig i gang her i Kongsvinger med et prosjekt med vindtunell og "rennende vann" for å teste skrog og UV-hus.

For er det noe som det er brukt lite energi på så er det både luft og vannmotstand på båter både med tanke på fart og ikke minst forbruk/miljø,noe som blir mer og mer aktuellt fremover.....Dette omfatter både nye konstruksjoner samt ombygging og forbedring av gamle båtkonstruksjoner.

 

Bare tenk hvor mye jobb som blir lagt ned på luftmotstand og forbruk på biler og andre land og luftgående kjøretøy.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber tidvis som båt designer og er bare utdannet maskiningeniør som konstruktør.

 

Til vanlig jobber jeg som konsulent, og jobber tidvis for mekaniskverksted med diverse båtprosjekt.

Dette ballet på seg fra at jeg tegnet litt på små modifiserings-jobber, hvor jeg nå tar hele prosjekteringen av nye båter.

 

Jeg tegner dog aldri noen serieproduserte båter, bare "one-off" arbeids fartøy. Mest hurtiggående alu-båter

Vi bruker heller aldri noen form for strømningsanalyse eller lignende, bare erfaringsdata, men det hender vi bruker andre for å beregne fart osv.

 

I stor grad har dette godt fint, kunden har vært fornøyd, og det jeg har lært på en båt, blir med til den neste.

 

Dette er ikke en måte jeg vil anbefale andre å komme inn som designer da man må ha flaks for å komme innenfor.

Marinteknikk på NTNU eller noe slik, er vell å anbefale for de som satser på å bli båt designer.

Link to post
Share on other sites

For er det noe som det er brukt lite energi på så er det både luft og vannmotstand på båter både med tanke på fart og ikke minst forbruk/miljø,noe som blir mer og mer aktuellt fremover

Det er vel ikke helt riktig.

Det blir utført mye arbeid rundt dette.

Her i vår nærhet har vi installasjoner for å gjøre slik utprøvinger og analyse i Trondheim, Gøteborg og Lyngby.

Det er også likedanne i Southampton, Hamburg, Delft og en haug andre steder.

Det er også mye simuleringsverktøy å få kjøpt hvor et design kan testes på skjermen før man går igang med en modelltest.

Man vet veldig mye om disse tingene.

Men når det gjelder fritidsbåter er det andre ting som spiller inn. Blant annet at båten skal være enkel å produsere og at det skal være maksimal plass i den. Groteske eksempler er Viksund snekka hvor nesten hele propellen er gjemt bak kjølen og Baltic hvor alt er ofret for at det skal bli mest mulig plass i båten.

Link to post
Share on other sites

Her er en artikkel om noen av dagens store båtdesignere og deres bakgrunn.

 

Særlig interessant er Harry Schoell, som har flere patenter på skrogformer enn de fleste, og er opphavsmannen til mye av de nye løsningene som brukes på skrog i dag.

Hans vitenskapelige testing består i all hovedsak av å lage en liten modell som han tauer etter båten sin for å se hvordan den oppfører seg i vannet?

 

Michael Peters er også på listen, og er mannen bak de fleste retrobåtene på markedet i dag, og er også den som designet Alpha Z samt mange andre spesielle båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...