Jump to content

Tips ifm bolter på spylehullet (WASH) på 2 Yamaha outboards


Helge

Recommended Posts

Jeg har 3 påhengsmotorer fra 40 til 140 Hk. Min 2004 Suzuki har det som ser ut som en "standard Gardena" skrukobling inn på motoren slik at hageslangen kan kobles på med standard hurtigkobling (klikk-kobling). Problemet mitt er de to gamle Yamaha-motorene på hhv 40 Hk (1980) og 80 Hk (1985/86). Disse har et mindre "skru-hull" øverst på undervannshuset som til vanlig er dekket av en rustfri skrue. Jeg sliter veldig med at disse skruene dessverre gror fast. På 40-hesteren har jeg i flere år greit fått skruen ut for ferskvannsspyling hver sensommer, men de 2 siste årene har den satt seg fast slik at jeg måtte mer brutalt til verks. På 80-hesteren har dette vært et problem hvert av de få årene jeg har hatt den. Skruene på begge motorer er nå så ødelagt (mht spor og hode) at de må byttes, men det som er verre er vel at gjengene i aluminiumsgodset på 40-hesteren nå er mer eller mindre helt borte.

 

På 80-hesteren kan det være en mulighet å bare bytte til ny bolt/skrue da jeg tror gjengene kanskje er bra nok enda (ikke 100 % sikker). Men er det noe jeg kan gjøre for at skruen ikke skal sette seg fast? På 40-hesteren er jeg redd det nå er på tide å bore og gjenge opp nye gjenger i aluminiumsgodset til bolt/skrue med større dimensjon. Kan jeg da benytte sekskant bolthode eller bør jeg unngå noe som lager litt friksjon på siden av undervannshuset og fortsatt bruke forsenket flattjernskrue? Noen gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Må du egentlig ut med disse skruene? Kjøre vann med klokker skal vel fungere godt på disse?

Har du satt inn skruene med fatt da du setter dem inn i gjenn?

 

Selv hadde jeg bare skrudd den med dårlige gjenger inn sammen med litt Tec-7 og kjørt med klokker.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Må du egentlig ut med disse skruene? Kjøre vann med klokker skal vel fungere godt på disse?

Må og må... en kan vel bruke klokker på de fleste påhengsmotorer, men jeg har i mange år brukt motorenes egne spyletilkoblinger på de litt større motorene og de små motorene i en stor tønne med vann.

 

Har du satt inn skruene med fatt da du setter dem inn i gjenn?

Jada, prøvd olje, grease og hvit vaselin. Men det er nok en utfordring da det her skyller saltvann bak - aldri hatt noe trøbbel med tilsvarende rustfrie bolter til girhusoljen på de to omtalte motorene.

 

Selv hadde jeg bare skrudd den med dårlige gjenger inn sammen med litt Tec-7 og kjørt med klokker.

Å spyle med klokker er en mulighet ja, men det er så dårlig med gjenger igjen (skruen kan dyttes rett inn) at jeg synes det virker litt tvilsomt med Tec-7. På 40-hesteren må det gjenges opp tenker jeg da - men er altså litt usikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...