Jump to content

volvo dp 290 drev hard lyd ved giring


Scand 7100

Recommended Posts

Hei. jeg har ikke noen tidligere erfaring med 290dp. drevet er 1990 modell og brukt i ca 13 år. olja har bestandig hvert fin og drevet har hvert stille ingen lyder eller ubalanse.

men har litt problemer med å få den i fri. har ny gearkabel og en lite brukt en spaker (volvo penta)og den girer hart synes jeg kokk sier det. tomgangen på motor varierer fra 600 i gir til 800. forgasser motor med el choke. og nå hører jeg en romle lyd når jeg går på 1800omdr ut av havna. :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Heisann, 290 drevet skal gi fra seg et lite "dunk" når du setter den i gir. Det tyder på at konen (ikke kona di :-) din er "frisk". Synes tomgangen din er innenfor "normalen" i.f.h.t drevet (uten at jeg vet eksakt hvilken motor du har). Romle lyder fra drevet, eller der bakenfra kan være så mangt. Hadde noe lignende på mitt 290 drev og da var det øvre girhus som var i ferd med å bli ødelagt. Vet du om olja di er fin NÅ, etter at lydene har oppstått? Avtar/øker romlelyden ved økning av turtall? Romler det også i fri - eller bare forover? Ville vært litt skeptisk til å bruke båten før du har lokalisert hva det er. Når du har gitt flere opplysninger, vil det sikkert komme flere innspill fra andre her på forumet. Mvh. Styrbert

Link to post
Share on other sites

Hvis romlingen tiltar med økende sving/tiltutslag, er det store muligheter for utslitte drivakselkryss. Dette er kanskje billigste alternativ her.

 

Legger til:

Vansker med å fri ut gearet kan indikere vann i oljen, noe som igjen kan indikere at problemet sitter lengere ned enn drivakselen.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oki

Jeg hører kun romling ved hurtig tomgang ut havna. høres helt fint ut når jeg drar på. skal sjekke olja nå. :rolleyes: lyden er der kun i gir ny motor og nye lager i svinghjulskåpa har jeg .

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...