Jump to content

Ny skjærgårdsjeep, min. 16ft, med 4-takter. Anbefalinger?


Beyersen

Recommended Posts

Hei, alle sammen.

 

Jeg er i den situasjon at jeg vurderer meg en ny skjærgårdjeep, og har kikket på alternativer fra Nordkapp (600/500 enduro), Askeladden (475 freestyle), Finnmaster (52 sc og 53 br) og Yamarin (50 sc/scs).

 

Begrensningen kommer av døren til naustet, som kun er 206 cm. bred, og derfor må båten være like smal/smalere. Lengden er ikke så relevant, men i alle fall 16 fot eller mer, og med motor som rett og slett er størst mulig gitt at båten ikke overstiger en bredde på 206 cm (Gjerne et maksimum på 150 hk). Båten skal brukes til fiske, turer i skjærgården og litt vannsport. Pengt design er også litt viktig. Jeg ser helst at båten leveres med firetakter, men uten motor er også veldig interessant. Kan "til nød" akseptere E-tec fra Evinrude, også.

 

Har noen på forumet noen gode forslag, evt. kommentarer til de båtene jeg har nevnt?

Takknemlig for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Ja, absolutt. Et alternativ som har gått meg hus forbi, takk for svar. Sjøegenskapene var vel gode, på sedvanlig ibiza-vis?

 

Jeg personlig synetes den var god i sjøen, brukte den mye både i Oslofjorden og ute i havgapet på Helgelandskysten. Men det er mange forskjellige syn på hva som er gode sjøegenskaper eller ikke.

 

Båten er godt bygget på "sedvanlig Ibiza-vis" og tåler bra med motor... om jeg ikke tar feil er det en tråd her inne der noen har satt på 225 hk (den var forsterket, men er vel ikke å anbefale).

 

Lykke til i valg av båt!

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill. Prisklasse er alt fra ca. 170 000 til 300 000. Nye båter og nyere brukt er relevant hvis det er med motor. Hvis noen har tips om en god båt uten motor, er også litt eldre båter av interesse. Håper det dukker opp nye stalltips som jeg ikke har tenkt på selv, som den Ibiza'en Lodda foreslo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...