Jump to content

Trenger ny propell, får 7000rpm på yamaha 70c.


Chris H

Recommended Posts

Hallo!!

 

Kjøpte meg nylig en yamaha 70 hk 2000mod (yter ca 90hk) til min with vital 15fot.

Dette er ikke den vanlige 70hk'n til yamaha den heter c70 med røde skilter på dekselet.

Jeg har en CMC jackplate montert, motoren har et 50hk undervannshus og en standar 13 alu. propell.

 

Motorens WOT er melleom 5000-6000rpm.

Sist jeg var ute å testet på stille sjø, lå jeg på 6000rpm i 36 knop jeg ga en liten sving og jeg mistet 2 knop og turtallet steg til 6900-7000rpm. luerer på om dette var pga. slip, propellen ikke klarte å holde følge med båt og motorkraft.??

Når jeg kjører med 3 personer om bord ved max gass ligger turtellet på ca 6600 rpm+

 

Jeg har lyst på en cuppet stålpropell. har tittet på Solas sine New Saturn propeller. noen andre tips anbefalinger??

 

Det virker som om noe av det høye turtallet mit kommer av slip, da er det kansje greiere å gå for en propell med bedre grep en større stigning. eller begge deler??

 

Noen som har noen tanker om dette? Jeg har mer info og bilder tiljenglig om det er ønskelig..

 

Chris;)

Link to post
Share on other sites

Når turtallet stiger med ca 1000rpm samtidig som du mister et knop eller to, da slipper propellen ja. Når du bytter til stålpropell vi du miste noe turtall, selv om du bytter til stål med samme stigning og diameter. Det er nok fordi stålet er hvassere, og sitter bedre i sjøen.

Jeg ville spurt Progress Ing http://www.progressing.no/ . De har f.eks Ballistic, og Apollo, som er varemerker som tilhører Michigan Wheels.

Winrace er også anbefalt av mange http://www.winracepropellers.no/

Link to post
Share on other sites

hva slags stigning har du idag? (Antar 13 alu angir diameter?)

Vanskelig å gi tips om stigning når man ikke vet om dagens høye turtall er mest pga slipp, for lav stigning (eller defekt vulking)

 

Hva slags høyde kjører du på jackplata?

 

 

 

 

Kjenner ikke C70, er det samme blokk som 75/85/90hk eller som 50G/60/70? Må være trimma endel siden den yter 90hk..?

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

både progress og windrace har beregnings skjemaer som krever mye data jeg ikke har for øyeblikket.. bor i oslo så blir litt mye tiltak å reise helt til arndal å høre i butikken til winrace også..

 

Men jeg lurer på hva dere her på forumet tenker, vet det er mange her med mye erfaring og kunnskap.

 

Når mye av mitt høye turtall er pga. slipp, lurer jeg på hvor mage tommer jeg børr gå opp i stigneingen når jeg i tilleg går fra en standar hvit 13" alupropell til en cuppet stålpropell??

 

noen tips tin noen gode cuppede stålpropeller??

Link to post
Share on other sites

hva slags stigning har du idag? (Antar 13 alu angir diameter?)

 

Kjenner ikke C70, er det samme blokk som 75/85/90hk eller som 50G/60/70?

 

hei den har samme blokk som 60 og 70 hk'n.

 

ganske sikker på at 13 er stigningen. står et tall på propellen ved siden av festemuttern og det er 13..

 

Når det kommer til jackplata er den i høyde så kav. plata er ca. 1 - 1 1/2 tomme over bunn av båten. grunnen til jeg nevnte jackplata var førs og fremst for å informere om at motor er ca. 15 cm lengre bak en vanlig..

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

undervannshus fra 50G da? Husker ikke utvekslinga på den , std 60/70 har 12:28 og da ville det nok passet med ca 20-21" propell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

undervannshus fra 50G da? Husker ikke utvekslinga på den , std 60/70 har 12:28 og da ville det nok passet med ca 20-21" propell.

 

Det kan godt stemme, jeg vet ikke om undervannshuset er montert på fra fabrikkens side eller om det er en tidligere eier som har gjort det.. ? Tidligere eier har støpt igjen hele undervannshuset så vannintaket kommer direkte inn til impellene fra en slange som går til en scoop som stikker ned ca. 1,5 cm under båten..

Stammelengden på motoren er kunn 16" så er litt forvirrende å få 100% oversikt, tenkte å ta den med til en yamahaforhandler etter båtsesongen å forhøre meg litt om hva jeg faktisk har av en motor.. Den går som en kule hvertfall! haha!

 

om den skal ha ca. 20", 21" så høres det rart ut om det er 13" jeg har nå.. mulig det er diametern som du sier.. skal stikke bort til båten etterpå i dag å finne ut dette..

 

uavhengig av stigningen så får jeg høyt turtall, når jeg er 3 styk i båten og kjører på ca. 30 knop+ har jeg stabilt ca. 6600 vet ikke om det er mye konstant slipp da..

 

om jeg får en cuppet stålpropell regner jeg med at mye av slippet blir borte..

Men holder det? jeg trenger vell å gå opp en størelse også.. eller to?

Link to post
Share on other sites

Trenger da ikke bruke beregningsskjema om du ikke vil, går fint å ringe dem. Men det er selvsagt bra å ha forberedt seg litt uansett. Du må jo vite hvilken propell du har i dag, hvilken båt, om mulig vekten på båten, lengden, rpm på WOT og sånne ting som du kan være sikker på at de spør om..

Går sikkert fint å ringe til Maritim også, om du skulle ha mest lyst på en New Saturn. Propell er jo ikke noen eksakt vitenskap, så greit å få snakket litt, og finne ut hvilken egenskap som er viktigst for deg! :smiley:

Link to post
Share on other sites

jøss, aldri sett en 60/70hk med 3.5" undervannshus (det vanlige er 4,25")

 

Betegnelse + dekor på motoren indikerer kanskje at det er en USA modell eller noe...? (Hva står på skiltet på motorbraketten...?)

 

Hadde forresten en 11 1/8x13" på Yamaha F40/Bella 440R , gjorde da ca 31 knop. I denne størrelsen fins det vel propeller med opptil 17" stigning. Etpar brukere her som har prøvd noen av disse, får se om de dukker opp her...

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Trenger da ikke bruke beregningsskjema om du ikke vil, går fint å ringe dem. Men det er selvsagt bra å ha forberedt seg litt uansett. Du må jo vite hvilken propell du har i dag, hvilken båt, om mulig vekten på båten, lengden, rpm på WOT og sånne ting som du kan være sikker på at de spør om..

Går sikkert fint å ringe til Maritim også, om du skulle ha mest lyst på en New Saturn. Propell er jo ikke noen eksakt vitenskap, så greit å få snakket litt, og finne ut hvilken egenskap som er viktigst for deg! :smiley:

joda, du har rett. tenkte å forhøre meg litt hos forhandlere også, men forhandlere vil ofte tjene penger å selge sine produkter så er ikke altid like godt og vite om de vill mit beste 100%..

Vil derfor hører litt med dere her på båtplassen først :D

Jeg har btw. ikke mest lyst på new saturn.. var bare noe jeg kom over, ser de har ok pris samt at de er cuppet..

 

Noen som har tips til bra cuppet stålpropell??

 

jøss, aldri sett en 60/70hk med 3.5" undervannshus (det vanlige er 4,25")

 

Betegnelse + dekor på motoren indikerer kanskje at det er en USA modell eller noe...? (Hva står på skiltet på motorbraketten...?)

 

Hadde forresten en 11 1/8x13" på Yamaha F40/Bella 440R , gjorde da ca 31 knop. I denne størrelsen fins det vel propeller med opptil 17" stigning. Etpar brukere her som har prøvd noen av disse, får se om de dukker opp her...

han som solgte meg motoren sa ikke noe om at den var fra USA eller lignende, han sa det ble kunn produsert et begrenset antall av de og at de var veldig skjeldene.. den synlige hovedforskjell er at de orginalt kommer uten autolube. og veier kunn 103kg..

Propellen jeg har har aldri vært brukt på motoren før.

Motoren har altid hat en cleaver propell.

Propellen jeg har nå er noe selger hadde liggende som passa.. så er ikke fasit at den må ha en 11 1/8.. jeg er åpen for forslag.. :)

 

her er bildet av skiltet..

imag1048.jpg

 

Takk for hjelp så langt folkens :)

Link to post
Share on other sites

ok. for å konkludere litt hva jeg nå lurer på:

 

1 - Hvilken diameter er standar for yamaha 70 hk?

 

2 - Hvilken diameter er standar for yamaha 50 hk?

 

3 - Børr jeg ha en propell med diameter beregnet for yamaha 70hk eller yamaha 50hk? Når jeg har 70 hk med 50 hk undervannshus??

 

4 - Kan noen komme med noen anbefalinger til en god cuppet stålpropell. Er ute etter merke og modell, ikke nødvendig vis størelse. kom gjerne med argumenter.

 

5 - Om man har to propeller med samme stigning, men den ene har større diameter vil den på noe som helst måte ha bedre grep?

 

Håper på litt svar her :) takk.

Link to post
Share on other sites

60/70hk har gjerne propeller på rundt 13" i diameter, 50hk har opp til ca 11.5" (Bortsett da fra modellen 50G som har 60/70 blokk og uv hus) Så her blir det da diameteren på undervannshuset som bestemmer hva du kan bruke.

 

I den størrelsen har visst Powertech et greit utvalg av modeller. Turbo har en modell, men bare med 10.5" diameter hvis jeg ikke husker feil

 

Større diameter bør gi bedre grep (og mulighet for mer heving)

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jøss, aldri sett en 60/70hk med 3.5" undervannshus (det vanlige er 4,25")

 

 

60/70hk har gjerne propeller på rundt 13" i diameter, 50hk har opp til ca 11.5" (Bortsett da fra modellen 50G som har 60/70 blokk og uv hus) Så her blir det da diameteren på undervannshuset som bestemmer hva du kan bruke.

 

I den størrelsen har visst Powertech et greit utvalg av modeller. Turbo har en modell, men bare med 10.5" diameter hvis jeg ikke husker feil

 

Større diameter bør gi bedre grep (og mulighet for mer heving)

 

OK :) Hvilken diameter på propell syntes du jeg bør ha? som du sier har jeg 3.5" UVH, da børr jeg vell ha mindre enn 13"..

(btw. hvor måles 3.5"?? fra kval plata til toppen av uvh'et, der uvh'ets bolter til stammen er??)

 

Nå har jeg motoren relativt høyt, så bedre grep er jo noe jeg er ute etter..

Jeg bør muligens ha en på 12" da..

om jeg får en 12X13 eller 12X14 stål "chopper".. syntes du det høres fornuftig ut?

 

Skal sjekke ut powertec og turbo:)

Link to post
Share on other sites

3.5" er diameteren på girhus / propellboss

 

Har ikke studert utvalget så nøye i den klassen, og det er ikke så mange diametre å velge i tror jeg. Så du havner nok rundt 11" tenker jeg.

 

Når det kommer til jackplata er den i høyde så kav. plata er ca. 1 - 1 1/2 tomme over bunn av båten. grunnen til jeg nevnte jackplata var førs og fremst for å informere om at motor er ca. 15 cm lengre bak en vanlig.

 

1.5" over bunn med 15cm setback er ikke spesielt høy montering.

 

her har du noen å velge i fra powertech : http://www.ptprop.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=21&Itemid=46

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

3.5" er diameteren på girhus / propellboss

 

Har ikke studert utvalget så nøye i den klassen, og det er ikke så mange diametre å velge i tror jeg. Så du havner nok rundt 11" tenker jeg.

 

1.5" over bunn med 15cm setback er ikke spesielt høy montering.

 

her har du noen å velge i fra powertech : http://www.ptprop.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=21&Itemid=46

Skjønte ikke helt hva du mente med girhus? hvor på uvh er girhuset? mener du mellom kav. plata og propellbossen?? :)

 

Jeg får forhøre meg litt med forhandlere hva de har. om det blir en stålchopper med 11" i diameter kan jeg vel fint ha 15" i stigning.. ?

Ser egentlig for meg at 11" diameter er litt lite..? tror du ikke 12" ville passet bra med mitt undervannshus? om jeg kommer over det da.. :/

 

Er ganske mye motorkraft bakpå båten som vil frem i dag, dagens propell klarer merkbart ikke å levere. Så trenger en som klarer å "kicke" litt ifra.. :cool:

 

Tror dere det blir for drøyt å gå fra en myk alu propell med 11,1/8X13 til en steinhard cuppa stålpropell med 11/15 eller 12/15??

 

Merker jeg gleder meg skikkelig til å teste dette!

 

Så det er du som er den heldige kjøpern av denne motoren:P Prøvde å kjøpe den sjølv :thumbsup:

hehe altid godt å høre at andre vil ha hva jeg har :D lykke til vidre med leitinga :fishing:

Lift + alupropell er ikkje mye effektivt. Skal du bruke lift må du ha stålpropell. Ang solas stålpropell har eg hørt disse ikkje er noe bra

ok det er kjekt å vite.. noe mer spesifikk info om hva som ikke er bra med solas stål?? :)

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis motoren din yter 90 hk kan du nok ha ganske stor vridning på propellen ved 11 eller 12" diameter.

Har selv en Yamaha 85 hk på en Nordkapp 17 med 13 1\4x17 propell og den får turtall nok,kunne gått opp til 19" uten problem også tror jeg.

joda, godt mulig jeg kan ha en 17" +..

Vil tro det blir en stooooor forskjell å gå fra 11,1/8X13 alu til 12x17 stål.. alt er jo inviduelt fra båt til båt.. må vell bare komme frem til en størelse og kjøpe og prøve..

 

Når jeg har et maxturtal på ca. 600 - 800rpm for mye, hvor mange tommer børr jeg gå opp i stigningen da?

Mister vell noe turtall om jeg går opp tl 12 eller 13" i diameter også..??

Samt noe turtall blir borte når jeg går fra alu til stål.. også??

 

Er veldig vrient å finne stålpropeller som har størlsen 12X15, 12X16

Har funnet ut at 12" diameter passer fint i 3,5" uvh.

 

Hvordan tror dere 13" diameter ville vært i et 3,5" uvh??

Om det passer er det mye større utvalg på markedet..

Kjipt jeg ikke kjenner en Reodor Felgen som har 150 propeller liggende..

 

Fint om noen har noen forslag til diameter X stigning :)

Link to post
Share on other sites

Viktigste er å få noenlunde rett stigning - i en propellutforming som passer til formålet her. Så får du ta til takke med de(n) diameteren som tilbys.

 

Prpeller på rundt 13" (som fins til 4.25" girhus) blir uansett for stort - må være en viss avstand mellom propell og kav.plata.

 

 

 

 

Og som en tommelfingrerregel så skal 1" opp/ned innenfor samme utforming utgjøre 2-300 omdreininger. Men denne regelen blir unøyaktig når det er så mye som 800 omdreininger man vil opp eller ned. Så du må nok regne med litt prøving og feiling før du er i mål.

 

Du sier at motoren yter ca 90hk , vet du hva som er gjort med den da? Kan godt være at den også skal ha høyere turtall enn standard da...

 

Det du evt kan gjøre er å kjøpe etpar propellere fra USA, prøve , og så selge de(n) som du ikke får ønsket resultat med.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Viktigste er å få noenlunde rett stigning - i en propellutforming som passer til formålet her. Så får du ta til takke med de(n) diameteren som tilbys.

 

Prpeller på rundt 13" (som fins til 4.25" girhus) blir uansett for stort - må være en viss avstand mellom propell og kav.plata.

 

Og som en tommelfingrerregel så skal 1" opp/ned innenfor samme utforming utgjøre 2-300 omdreininger. Men denne regelen blir unøyaktig når det er så mye som 800 omdreininger man vil opp eller ned. Så du må nok regne med litt prøving og feiling før du er i mål.

 

Du sier at motoren yter ca 90hk , vet du hva som er gjort med den da? Kan godt være at den også skal ha høyere turtall enn standard da...

 

Det du evt kan gjøre er å kjøpe etpar propellere fra USA, prøve , og så selge de(n) som du ikke får ønsket resultat med.

Ok da ser jeg for meg tallet 12" som et max tall for diameter.

 

Når det kommer til at motoren yter 90hk er dette hva jeg vet:

Han som solgte meg motoren kjøpte den brukt i 2007, han har ikke gjort noe med den, han har heller ikke noe info om hva som er gjort med den.

Men han testet motoren (min 70hk) på en selvstøpt speedbåt som han hadde hat en standar yamaha 90hk på før. med min 70'hk hadde han samme fart og ytelse..

 

Han sa jo at han gunna rundt på 7500rpm, men da er det snakk om en speedbåt på kunn 100kg og cleaverpropell hvor bare noe av propellen er i vannet..

 

Etter jeg har kjørt i 30min med min 15foter med våt flate og 3 pers i båten: vekt tilsammen tipper 600kg.. og 6600rpm blir motoren dritvarm kom "pipe alarm" fra gasskonsollen og hvit røyk ut bak motoren.. da regner jeg med at turtallet er litt for mye for mit bruk..?

(går greit å kjøre over lengre tid om jeg holder turtallet på under 6000..)

 

Å kjøpe et par propeller fra usa er et godt forslag :thumbsup: noen tips til bra forhandlere som leverer til norge? prøvde å høre med winrace proppellers i sta men de var opptatt ut dagen.. har ikke lyst til å betale noe særlig mer enn 4000.. skal høre med winrace i morgen..

Linker til anbefalte webshopps i usa hadde vært topp`:D

 

Noen som har forslag til stigning etter alt dette snakket :giggle: ??

 

Takk for mye bra svar, jeg merker jeg lærer veldig mye av dette :D

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt en turbo hotshot 11,3/4X15 fra windrace :)

Fyren som jobbet på windrace kjente godt til motoren og så den var spesialbygd fra yamaha til racing så den skulle tåle høye turtall på over 8000rpm!! Motoren kom btw med 3,5" uvh orginalt..

Skulle få propellen i posten rett over helgen, gleder meg som en unge!!!!!

Skal poste et innlegg m/bilde når jeg har fått testet dette på sjøen ;)

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blir spennende å høre hvordan den funker!

 

 

 

 

Etter jeg har kjørt i 30min med min 15foter med våt flate og 3 pers i båten: vekt tilsammen tipper 600kg.. og 6600rpm blir motoren dritvarm kom "pipe alarm" fra gasskonsollen og hvit røyk ut bak motoren.. da regner jeg med at turtallet er litt for mye for mit bruk..?

 

Har du instrumenter på kjølinga? F.eks vanntrykksmåler? med vannintaket du har så skulle den få bra med kjøling , rart da hvis den overoppheter på 6600 o/min

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...