Jump to content

Trenger ny propell, får 7000rpm på yamaha 70c.


Chris H

Recommended Posts

Har du instrumenter på kjølinga? F.eks vanntrykksmåler? med vannintaket du har så skulle den få bra med kjøling , rart da hvis den overoppheter på 6600 o/min

Har ikke vanntrykksmåler, men syntes kjølevannsstrålen er noe slapp.. Skal vell være bra trykk i den?

Har tenkt mye på dette det siste, uten at jeg har brydd denne tråden med det.

Men nå som du tok det opp:

Har en mistanke om at impelleren er sliten, så skal kjøpe ny impeller og muligens nytt pumpehus og pakning om det er slitt..

Blir nok mekking med dette på mandag..

 

Noen andre forslag til hva som kan overophete motor??

Når jeg pratet med fyren på winrace sa han at det ikke var pga. propellen som ga for høyt turtall, som sagt skal den tåle turtall langt over dette..

Link to post
Share on other sites

Hei da har jeg byttet impeller, girolje, sink katoder, kompresjonstestet sylynder og NY Propell :D

Gammel vs. ny katoder og impeller.. og ny prop :flag_bp:

imag1104l.jpg imag1113.jpg

(trykk på bildene for å forstørre)

 

Den gamle impellern hadde mistet en bit som lå i pumpehuset samt at kjernen inni impellern hadde løstnet, så fare for at impellern spant inne seg selv (om du skjønner hva jeg mener..) etter bytte av denne ble ikke motoren overopphetet ved intensiv testkjøring :D

Men, da jeg skulle demontere pumpehuset til impellern, knakk den ene (av fire) bolten som holder pumpehuset samme.. var umulig å få ut restene av bolten uten å evt. borre, så nå kjører jeg med kunn 3 bolter som holder pumpehuset sammen, børr jeg borre ut bolten å satse på at en ny bolt får feste der eller tror dere at 3 bolter holder i massevis?? (se bilde under)

imag1106.jpg

(trykk på bildet for å forstørre)

 

Med den nye propellen fikk jeg betydelig lavere turtall, maks fart uten trim ligger turtallet på 4600 - 5000.. men når jeg timmer opp motoren i ful fart fikk jeg 5500 - 5600 på det meste.. farten ble ca. 1 - 2 knop mer en med alupropell, men hadde myyyye bedre grep og motoren gikk mye finere fra stille til plan..

Konklusjon jeg hadde ikke trengt å gå så mye opp i stigning, ville vært nok med å bytte til cuppet stålpropell.. (se bilder under)

 

Når jeg kompresjonstestet sylinderne så fikk jeg 10 bar på øverste syl. 11 bar på nest øverste syl. og 12 bar på nederste syl.

Noen som vet hvor mange bar det skal vare for at det er optimalt? syntes 10 bar virker i minste laget.. hva tenker dere om resultatene?? er det greit å ha en bar mellom hvær syl.? (se bilder under)

imag1110r.jpg

(trykk på bildet for å forstørre)

 

Konklusjon:

- Holder det med 3 bolter på pumpehuset til impellern?

- Hva syntes dere om resultatete på max rpm etter propell bytte?

- Hva syntes dere om kompresjons resultatet på sylindrene?

- Når jeg skrudde av undervannshuset og så opp i stammen (se på bildet, rød firkant rundt hvor jeg mener) var det et firkantet rør på ca. 10+ cm langt og 5-6cm bredt. Som var rustent og bare lå helt løst der (vanskelig å se på bildet.. noen som vet hva dette er?? vurderte å fjærne det..

 

imag1102.jpg imag1121.jpg imag1116.jpg

(trykk på bildene for å forstørre)

 

Chris. ;)

Link to post
Share on other sites

turtallet er nok i laveste laget - men nå med ny propell med skikkelig grep så kan du heve motoren mange cm og dermed få mer turtall og fart.

 

Bra du oppdaga impelleren! Kan være varmgangen som gjør at du har tapt litt komp.. Som en tommelfingerregel sies at sylindrene bør være innenfor 10% av hverandre, da blir differansen litt stor. Men ta etpar tester til for å se om resultatet er konsistent. (du testet vel med pluggene ute og full gass?)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

turtallet er nok i laveste laget - men nå med ny propell med skikkelig grep så kan du heve motoren mange cm og dermed få mer turtall og fart.

 

Bra du oppdaga impelleren! Kan være varmgangen som gjør at du har tapt litt komp.. Som en tommelfingerregel sies at sylindrene bør være innenfor 10% av hverandre, da blir differansen litt stor. Men ta etpar tester til for å se om resultatet er konsistent. (du testet vel med pluggene ute og full gass?)

 

Ja kan eksprimentere mer med trutall og heving :)

Selger av propell på winrace mente jeg burde få opp mot 5 konp økning med denne propellen vs. den gamle, så regner med at det er den og ikke varmegangen som øker farten.. Men utrolig deilig å finne feilen på overoppheting :D

 

Skal kjøre noen tester til på kompresjon, hadde varmet opp motoren, tatt ut alle pluggene og full håndgass ja ;)

Vet du hva trykket skal ligge på opptimalt?? og er det nødvendig å ta en våt komptest, evt hvordan olje børr brukes til dette??

 

Chris.

Link to post
Share on other sites

trykket vil variere litt fra måler til måler , og på 2T så har portingen endel å si. Viktigste er at forskjellen ikke er for stor mellom sylindrene. Ikke hørt at det skal nødvendig å ha på ekstra olje.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan normalt finne ut om stempelringene er litt slappe ved å sprøyte inn litt olje rundt stempelet når du tar kompresjonstest. Da tetter olja ekstra i tillegg til stempelringene, og dersom kompen da er mye høyere, så kan det svare seg å bytte stempelringer.

 

Mulig dette kun fungerer med en motor med horisontal veivaksel. :-)

Link to post
Share on other sites

trykket vil variere litt fra måler til måler , og på 2T så har portingen endel å si. Viktigste er at forskjellen ikke er for stor mellom sylindrene. Ikke hørt at det skal nødvendig å ha på ekstra olje.

hva mener du med portingen?? nytt ord for min del :P

Når det er jevnt en bar forskjell mellom sylindrene ved siden av hverandre hva børr det bety? er det mulig at det ikke er helt tett mellom sylindrene? er vell en stor pakning mellom motorhodet og resten av motorblokka.. kansje den er slitt mellom sylindrene..

 

Du kan normalt finne ut om stempelringene er litt slappe ved å sprøyte inn litt olje rundt stempelet når du tar kompresjonstest. Da tetter olja ekstra i tillegg til stempelringene, og dersom kompen da er mye høyere, så kan det svare seg å bytte stempelringer.

 

Mulig dette kun fungerer med en motor med horisontal veivaksel. :-)

Vet du hvordan ojle man børr bruke til dette? Virker logisk at det er forbeholdt motorer med sylindre som går loddrett.. men hva om jeg tilter motoren fulgt opp eller legger den så sylindrene er loddrette..?

 

 

Nå er det forøvrig et nytt problem med motoren.. ://

Link to post
Share on other sites

hva mener du med portingen?? nytt ord for min del :P

Når det er jevnt en bar forskjell mellom sylindrene ved siden av hverandre hva børr det bety? er det mulig at det ikke er helt tett mellom sylindrene?

2-taktere "puster" gjennom hull i sylinderveggen - porter. Størrelse og plassering av disse portene avgjør hvor mye bensin/luft som går igjennom - og dermed ytelse. De påvirker også turtallet, dvs hvor effekten kommer.

 

 

http://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/two-stroke.htm

 

forskjell i målt komp pr sylinder betyr nok akkurat det, kan komme av slitt/oppripet sylinder, slitte stempelringer, stempelringer som er kokset fast i sporene sine.

 

Dårlig toppakning viser seg nok heller med at kjølevann trekkes inn i sylindrene eller at kompresjonstrykket blåser ut i kjølekappa

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2-taktere "puster" gjennom hull i sylinderveggen - porter. Størrelse og plassering av disse portene avgjør hvor mye bensin/luft som går igjennom - og dermed ytelse. De påvirker også turtallet, dvs hvor effekten kommer.

 

 

http://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/two-stroke.htm

 

forskjell i målt komp pr sylinder betyr nok akkurat det, kan komme av slitt/oppripet sylinder, slitte stempelringer, stempelringer som er kokset fast i sporene sine.

 

Dårlig toppakning viser seg nok heller med at kjølevann trekkes inn i sylindrene eller at kompresjonstrykket blåser ut i kjølekappa

ok tenkte om toppakningen var slitt mellom sylindrene men tette ellers, ville det sige trykk mellom sylindrene.. men er nok da bare en tanke på avveier ;)

 

Så dårling komp løsnes som regel av enten nye stempelringer eller honing.. ? får i såfall håpe det kunn er stempelringene som er slitte..

 

Nå har jeg jo kunn testet komp. den ene gangen.. skal teste litt mer etter jeg får ordnings på powertrimporblemet jeg linka til ovenfor..

 

Takk Ivar og alle andre som komer med tips & triks! Dere er til stor hjelp for meg i disse tider :) :thumbsup:

Redigert av Chris H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I helgen hjelpte eg ein kompis som hadde ein finnsport 500 med 60 hk 2 syl evinrude(84 mod) og den hadde 11 1/4 x 17 propell på. synst det er rart at du ikkje klare å dra noe særlig turtall med 90 hk og 11,3/4X15.

 

er ikkje heilt sikker på turtallet, men den båten går 34knop med ein gammel 60 hk.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

den hadde 11 1/4 x 17 propell på. synst det er rart at du ikkje klare å dra noe særlig turtall med 90 hk og 11,3/4X15.

 

det kommer helt an på utvekslingen i giret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja det stemmer, men 36 knop 15 fot og 90 hk .Føler forsatt det er noe som ikkje stemmer. Finnsporten er nokk litt lettere, men 30 hk mer har mye å si.

En faktor kan vell være at min with vital er relativt flatbunnet med stor våt flate.

Har hørt fra andre eiere av samme båt at den store våtflaten fungerer som en fartsperre.

Jeg merker ikke så stor forskjell på fart og aks. selv om jeg er alene i båten eller har 3-4 i båten.. så mulig jeg hadde hat bedre topfart og turtall om jeg hadde hat mer V-bunn..

Skal som Ivar foreslo tidligere prøve meg fram litt med høyde på motor nå som jeg har så godt grep, regner med at jeg skal få den litt fortere enn 36 knop etter litt justeringer, har ikke testet så mye på toppfart enda..

 

hvor mange hester motoren yter kan jeg ikke si sikkert annet en hva jeg har nevnt tidligere at forje eier har sagt..

 

Chris ;)

Link to post
Share on other sites

Har selv en Rana 540sl (18 fot). Den gjør 38 knop med 70hk Yamaha (70C 2004 mod). Motoren har omtrent samme vekt som en Yamaha 40hk firtakts motor. Selv har jeg orginal propell, kunne kanskje tynt ut 2 ekstra knop med en stål propell. Motoren går med 5800rpm på full fart, men båten er en lettvekter kun 320kg med styrekonsoll (uten motor).

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer forskjovet fortsatt på om det er greit å bruke kunn 3 av 4 bolter til pumpehuset til impellern?? noen som har noen formening?

 

 

Altså det går heilt sikkert bra, men eg anbefaler deg på det sterkeste at du fikser det da den kan dra inn luft, noe som gjer deg redusert kjøling og varmgang.

Link to post
Share on other sites

Altså det går heilt sikkert bra, men eg anbefaler deg på det sterkeste at du fikser det da den kan dra inn luft, noe som gjer deg redusert kjøling og varmgang.

ok, tips til hvordan få ut knekt bolt?

Mener å huske det er 6mm bolter.. Isåfall vil et 5mm stålborr gjøre susen? og prøve å banke ut det som er igjen med skrutrekker og hammer forsiktig??

Noen med tips/erfaringer??

Link to post
Share on other sites

borre 4 mm hull og slå nedi ein torx.. varm rundt(om dette er mulig uten å smelte noe plastikk elns) slå "forsiktig" på bolten for å få den til å løsne litt. så skrur du den nokk veldig lett ut.bruk mye WD 40.

 

Mvh Tom Erik

Takk for tips:) skal testedette til uka.. Jeg får jo av pumpehuset så ingen fare for å smelte plastikk..

Link to post
Share on other sites

Skruer som er tært fast i aluminium sitter temmelig godt, hjelper med oppvarming da.

 

fins egne ekstraktor sett for slikt, med styringshylser + bor i rett dimensjon. Kan være vel verdt investeringen.

 

Og istedet for WD40 (eller i tillegg) , bruk rustløserspray av typen "freeze-shock" - den avkjøler kraftig slik at bolt / gods trekker seg sammen - og trekker veldig godt inn. Denne er veldig effektiv.

 

En annen måte å få ut knekte bolter om de er flush med godset er å få noen til å sveise på en mutter (sveis på innsida, sikkert ikke like enkelt på en 6mm bolt...)

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hmmmm, ville ligget langt unna grisepikken når det er snakk om så små dimensjoner, den koniske formen gjør at den presser bolten mer fast i gjengene , og er laget i hardt stål - når den da knekker så er det ikke bare å bore den ut igjen...

 

her er et slikt ekstraktorsett:

 

5810-25.jpg

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...