Jump to content

Plassering av Eberspächer eksos på seilbåt


guge

Recommended Posts

Jeg har en Draco Summerwind og har skaffet meg en brukt Eberspächer Hydronic D5Wsc vannvarmer, samt eksosslange med lyddember og tilhørende gjennomføring.

 

Jeg har tenkt å montere selve varmeren i motorrommet som er under dørken i cockpit. Bruksanvisningen sier følgende om eksossystemet:

 

The exhaust hull fitting must not be fitted to a deck or horizontal surface.

Under no circumstances connect the heater exhaust to an engine exhaust or any other exhaust system.

The exhaust outlet must vent directly to atmosphere.

Adequate clearance must be kept around the exhaust system to prevent interference with important functional parts of the boat, e.g. steering or throttle cables.

Route the flexible exhaust giving clearance and consideration to heat sensitive components such as fuel lines, electrical cables, etc.

Ensure the support brackets supplied are used to secure the exhaust and avoid damage by vibration.

Position the hull fitting so that either the heater combustion air or other inlets cannot draw in exhaust fumes.

Ensure that the position of the hull fitting allows fumes to exit freely and not affect nearby surfaces, e.g. fenders, ropes or mouldings.

To avoid water ingress, the hull fitting must be at least 300mm above the waterline and a suitable bend formed in the exhaust to prevent water collecting in the exhaust.

The exhaust must not be routed through the living area.

 

Båten har akterlugar som går i hele bredden og høyden av akterspeilet. Det eneste stedet rundt motorrommet som ikke er salong eller lugar er et oppbevaringsrom, som går helt ned til bunnen av båten, under babord cockpitbenk. Dette rommet strekker seg også oppover inn i cockpitkarmen som svinger inn mot hyttettaket med en kant mot sidedekket forut.

 

Så vidt jeg kan se har jeg følgende muligheter:

 

1) Føre eksosen ut gjennom skroget på babord side og legge eksosrøret oppover som en svanehals slik at vann som kommer inn ved krenging renner ut igjen. Spørsmålet er da hvor godt komponentene tålererer eksponering mot sjøvann. De ser ut til å være laget av syrefast stål og aluminium.

2) Føre eksosen ut i forkant av cockpitkanten. Her er det imidlertid trangt, så jeg vil ikke kunne lage svanehals her. Jeg vil da måtte lage drenering i eksossystemet et annet sted. Jeg forestiller meg også at eksos lett kan blåse inn i lugar og salong fra denne posisjonen.

 

Er det noen som har peiling og kan gi meg råd?

Redigert av guge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

• The exhaust must not be routed through the living area.

Er det noen plasser i en båt hvor dette ikke er gyldig. Vi oppholder oss i ei balje. Blir vel vanskelig å finne et sted for eksosutløp dersom en skal ta dette helt bokstavelig. Vær obs på at eksosen kan sirkulere utenfor båten og tilbake til "the living area".

 

Selv har vi uttaket for eksos på hekken, men noen ganger opplever vi at eksosen finner veien tilbake ved hjelp av vinden når vi ligger fortøyd ved kai eller i marina. Foretrekker derfor å ligge på svai med vindrettningen inn over baugen og med en stor doradoventil som sørger for nok vind inn i båten og som presser lufta ut akterut. Blir noe kaldt, men bedre enn å ikke våkne. Når vi seiler med vinden inn akterut gjelder det å være obs på frivakta som sover.

 

Monter varmeren og bruk denne med omhu og tenk over hvor eksosen kan ta veien...

 

Det er ikke for ingenting eldre fiskebåter hadde eksosutløp over styrehuset.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvis mulig ville jeg lagt eksos / plassert varmeren slik at eksos kan gå ut hekken. Da slipper du å fylle nabo-båten når du ligger trangt, og kan i større grad bruke varmeren når det passer deg i stedet for å måtte ta hensyn til om naboen får eksos og støy rett inn i sine lufteventiler.

Link to post
Share on other sites

Hvis mulig ville jeg lagt eksos / plassert varmeren slik at eksos kan gå ut hekken. Da slipper du å fylle nabo-båten når du ligger trangt, og kan i større grad bruke varmeren når det passer deg i stedet for å måtte ta hensyn til om naboen får eksos og støy rett inn i sine lufteventiler.

 

Som sagt har jeg akterlugar som går i hele bredden og høyden av akterspeilet. Så hvis jeg skal ta eksosen gjennom her må jeg enten legge den under ei køye, og da vil bølger bakfra fylle hele røret, eller så må jeg legge det i taket over stikkøya. Det vil være problematisk både i forhold til plass, estetikk, varme, støy og eventuelle eksoslekkasjer. Dessuten vil ikke eksosslangen være lang nok, og jeg er usikker på om det er tilrådelig å skjøte på lengden.

Link to post
Share on other sites

1) Føre eksosen ut gjennom skroget på babord side og legge eksosrøret oppover

Kan du ikke få laget deg et rør rustfritt som kan gå høyt nok til å ta imot sjøvann ved krenkning. Muligens også inkludert med svanehals.

 

Alternativet er å kjøpe en fleksibel rustfri eksosslange av TESS. Deretter koble på resten av eksosslange fram til varmeren. Er noe usikker på om aluminiumen ville tåle sjøvannet så godt.

 

En negativ side ved denne løsningen er at du muligens ikke kan bruke varmeren under seilas med BB krenkning.

 

Eberspächer kan forlenge eksosrøret til et viss lengde. Står i papirene jeg har liggende et sted.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

En negativ side ved denne løsningen er at du muligens ikke kan bruke varmeren under seilas med BB krenkning.

 

Eberspächer kan forlenge eksosrøret til et viss lengde. Står i papirene jeg har liggende et sted.

 

Det med bruk under krengning tror jeg i praksis blir lite aktuelt. Hvis det er så kaldt at man ønsker varme vil nok kryssing mot vinden være et mindre populært påfunn.

 

Jeg er veldig interessert i å få vite hvor mye man kan forlenge eksosrøret. Jeg tror 60-70 cm ville være rikelig.

Link to post
Share on other sites

Må varmeren stå i motor-rommet? Enkelte seilbåter har montert den i kassa under setet oppe (ikke sikker du har slike med fulle lugarer under).

 

Eber kan forlenges med totallengde 3 meter. Men importøren fraråder dette sterkt, og sier de ikke forstår hvorfor Eber produserer slik lang eksosslange istandard utførelse. Gir visstnok mye trøbbel med varmeren. Thermomarin var veldig behjelpelig når jeg monterte. Jeg vurderte en tre meters slange selv, men endte med mild ombygning i akterlugaren for å få plassert selve varmeren der og med normalt eksoslengde.

Link to post
Share on other sites

Må varmeren stå i motor-rommet? Enkelte seilbåter har montert den i kassa under setet oppe (ikke sikker du har slike med fulle lugarer under).

 

Jeg tenkte på motorrommet på grunn av at det er mer støyisolert og det er ingenting der inne som ikke tåler varme. Det vil også være enkelt å koble seg på motorens dieseltilførsel der.

 

Oppbevaringsrommet under babord benk går helt ned til bunnen av skroget og ligger ved siden av motorrommet, forover avgrenses det av skottet mot pentry i salong, akter avgrenses det av et skott mot akterlugaren. (Akterlugaren har egen nedgang fra cockpit.)

 

I oppbevaringsrommet har jeg tauvverk, fendere, trykkpumpe for ferskvann, baksiden av motorpanelet. Ville det være fare for noe av dette om jeg hadde varmeren der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...