Jump to content

Båthenger-Brenderup 452VP-trenger tips skifte av bremser/hjullager


Likerbåt

Recommended Posts

Hei - har overtatt en Brenderup 452 VP båthenger som jeg trenger å skifte bremser og hjullager på. Noen som vet typenr på de bremsene og hjullagerene jeg trenger? Eventuelt hvor jeg kan finne ut hva som er riktige reservedeler.

 

Hører gjerne også fra noen som kjenner til hvordan man går frem for å skifte dette selv. Er det greit å gjøre selv eller bør jeg sette det bort på service?

Redigert av Likerbåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke din modell, men en Brenderup 1600. Forhåpentligvis har min erfaring overføringsverdi:

Jeg måtte skifte klosser og hjullager fordi jeg de første årene satte ut båten fra henger (i sjøvann). Spylte hjulene godt med ferskvann etterpå, men tydeligvis aldri godt nok.

Jeg kjøpte bremsebelegget fra nærmeste Brenderup-forhandler, hjullagrene kjøpte jeg fra en lokal maskinforretning (tok med meg det gamle lageret).

Bremseskoene var enkle å skifte. Mye strev for å få trukket ut hjullagrene og jeg greide å sette det ene nye lageret skjevt inn så jeg ødela det... Det var litt mange tommeltotter da - har du skiftet hjullager før tror jeg ikke du får noe stort problem men du trenger passende avdrager/ters.

 

Det tok 3-4 år før jeg måtte bytte bremsewire/strømpe. Hvis du bytter belegg/lager av samme grunn som meg så vurder om du skal gjøre denne renovasjonen komplett (altså skifte de to bremsewirene samtidig) - så vet du at alt er ship shape.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det kan være at du kan finne tilsvarende bremsesko fra andre leverandører, men hvis du tar kontakt med Norsk Trailerservice så får du temmelig sikkert det du trenger (men kanskje ikke til helt billigste pris..).

Hjullager vil du også kunne finne hos f.eks. TESS eller andre som leverer slikt.

 

Det KAN være litt utfordrende å få av de gamle tromlene, men med litt tersing og dunking, pluss helt nedslakkede bremsewirer bør dette gå.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...