Jump to content

Valg av skrogtype (snekke)

Severinsen

Recommended Posts

Hei, vurderer og kjøpe meg snekke. Men da kommer mitt spørsmål, jeg lurer da på hva folk ville valgt av 'tre snekke' eller 'plastikk snekke' :confused:

Har sett litt rundt på diverse snekker, både i tre og plast. :thumbsup:

Så lurer jeg på om det er noe større jobb og vedlikeholde 'tre snekke', eller om det vil være noe det samme som og vedlikeholde plastikk båt?

Og evt. noen vet hva som trenger og gjøre med 'tre snekker' eller trebåter sjenerelt om de må pusses ofte og beises og lignende for og ikke ta inn vann?

Setter pris på om noen har noen gode innspill og hvilket skrogtype jeg burde velge? :smiley:

Trondern. :flag:

Trondern :-)

En snekke er tradisjonelt en båt med fortrenger-skrog og rund hekk. En båt som lager minimalt med bølger og forbruker minimalt med drivstoff.

Når det gjelder plast så er det meste av det som kalles 'snekker' egentlig halvplanere med rund hekk. Etter min oppfatning at design er prioritert på bekostning av funksjon. Dette fordi endel båteiere mener at hekken på en båt skal være rund.. :rolleyes:

Skal du ha en ekte snekke i plast er det ikke så mye å velge mellom.

Ville anbefalt deg og kjøpe plastsnekke! Mye mindre vedlikehold en med tre. Har du mye tid til vedlikehold så er det jo greit, då går du for tresnekke! thumbsup.gif Min anbefaling er plastsnekke uansett, har selv en Sjømann22 (plastsnekke), og er meget fornøyd! flag_bp.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hei!

Jeg har sammen med noen kamerater eid både en plastsnekke og en tresnekke som vi pusset opp og solgte igjen. Jeg vil ikke anbefale deg tresnekke om du ikke liker å pusse og legge ned mange mange timer i båtpuss hvert år.

Plastsnekker er mye mindre krevende og du slipper å bekymre deg for om de tar inn vann osv. (Hvis skroget er helt).

Tresnekker lekker som regel litt vann i begynnelsen når man setter de på vannet og etter en tid utvider treet seg og båtene blir tettere.

Jeg har nå kjøpt meg en Nidelv 24 og er strålende fornøyd! Jeg har gått for plastsnekke og ville gjort det samme om igjen, selvom jeg synes en ekte tresnekke er noe av det peneste å se på sjøen. Det krever da en god del mer jobb.

Med vedlikehold, hvor mye vedlikehold er det på trebåt ?

masse med beising og opp på land, flerre ganger i sesongen, eller er det bare en del vedlikehold på vinteren\våren?

om du vet dette? :smiley:

Flere ganger for året må du ikke opp. Men den må opp om høsten/vinteren for og skrapes, pusses, oljes, beises osv. Det er også ett minus til med trebåt, og det er at den må ut igjen på sjøen på våren, eller så sprekker treverket. Det er også viktig og ha lense pumpe i orden, for en trebåt lekker alltid vann ved sjøsetting (treverket trutner)

Men nå skal ikke jeg uttale meg for mye, er mange andre her inne som er ''spesialister'' på trebåter, som kan en hel masse mere en meg! thumbsup.gif En plastsnekke bør taes opp 1 gang i året, eller annenhvert år, for og bunnsmøres og skifte zink, og du har ingen tidsfrist på deg for og hive den utpå igjen. den flyter like godt uansett hvilke årstid du sjøsetter den, og MYE mindre arbeid! thumbsup.gif

Lykke til!

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det er fordeler og ulemper med både deplasement-skroget og halvplanerskroget, synes ikke det er så enkelt som å si at deplasementskroget er det eneste riktige. Fordelen er at det krever lite kraft å drive igjennom vannet, liten motor, billig i drift, vanligvis også rimelig å anskaffe. Ulempen er at du går ikke fortere enn 6 knop, skrogformen medfører at båten vanligvis er følsom for rulling ved sjø fra siden, vanligvis lavere båt og overbygg. Halvplanerskroget kan man få opp i mer fart (men kan også kjøres rimelig i lavere hastigheter), og det er mindre levende under gange (omkring halvplanerfarten) da motorskyvet bidrar til å holde båten i en bestemt stilling i vannet. Disse er gjerne bygget mer romslige, og man slipper å bøye seg ihop som en lommekniv for å komme inn i kabinen. Ulempen er større motor, dyrere drift, dyrere innkjøp.

Jeg har selv en Viksund Sabbcruiser, som må sies å ha et deplasement-skrog. Andre plastsnekker i samme kategori er LM, Arendalssnekke, Sjømann, Fram og Skilsø. Bare de jeg kom på i farten, har ikke god nok oversikt til å lage en uttømmende liste.

Ikke lett å gi råd om hva du bør velge av tre eller plast. Ser absolutt at trebåter kan ha mer sjarm enn plast, men krever også sitt av arbeid. Men er du litt uheldig ved kjøp av plastbåt, kan du også på den måten få en båt som krever en del arbeid før sjøsetting i flere år fremover. Bruk litt tid på kikke og vurdere, så bunnfeller det en oppfatning om hva du vil prioritere etter hvert.

Takker for alle svar om dette her! :)

Jeg har da mest komt innpå ideen om og kjøpe meg plastikk. Da jeg ikke har så masse peiling om trebåter, har bare hatt plastbåter før og er fornøyd med denne type skrog :smiley:

Men det som er minuset med plastikk er da at de ikke er så 'koslige\ sjarmerendes' og se på i forskjell til tre.

Men alder og modell spiller egentlig ingen rolle akkurat nå.

Men så til dere som har snekke eller har hatt (plastikk) så lurte jeg på om dere hadde noen litt rimelige og praktisk kjekke snekker på lur? :thumbsup:

Har sitt litt på nidelv 24 og på noen viksunder, og sjømann. :smiley:

Men er det noen som har andre gode anbefalinger og komme med er det bare og slenge de innpå :cheers:

Trondern :-)

• 4 måneder senere...

Kom tilfeldigvis over disse 'snekkene'

Fysjom! Nei, hiver meg på den at en "skikkelig" snekke er en tresnekke, eller i alle fall en plastsnekke med tresnekkelignende skrog. Halvplanersnekker kommer inn under kategorien "motorbåt" hos meg, altså båter med større og avansert motor, hekksjø og høyere forbruk. Greie båter til sitt bruk, men ikke snekke etter tradisjonell tankegang.

Trebåter har som regel ikke så veldig stort behov for vedlikehold om man kjøper en velholdt en. Men ser den at for folk uten erfaring og med mindre genuin interesse for trebåter er gjerne en plastbåt et bedre valg. Det er nok å sette seg inn i også i plastbåtverdenen.

Finner du en eldre plastsnekke med fint skrog kan det hende du får med en Sabb 10-hester på kjøpet. Selv om motoren er gammel (og andre motormerker på den alderen da synger på siste verset), trenger du ikke skygge banen om du kommer over en båt med ferskvannskjølt eldre Sabb. Der får du en skikkelig god og slitesterk motor. Også de tosylindrede Sabbene er gode motorer med minimalt dieselforbruk. Fordelen med disse, skal vi si klassiske motorene, er at de er svært enkelt og solid oppbygd og svært lette å lære å skru på om noe skulle gå galt. Med på kjøpet får man som regel Sabbs kobling, aksling og reversering, et system som er solid og holdbart. Klart, flere motormerker har gode eldre motorer, men en velholdt Sabb slår de fleste eldre motorer når det gjelder enkel oppbygning og varighet. Bakdelen er at de høres godt, noe jeg for min egen del har sansen for, men så kjører jeg også amerikansk buldremaskin på veiene på sommerstid så er gjerne ikke ikke rette person å høre på når det gjelder motor og "støy" :giggle:

Hei.

Tradisjonelle snekkeskrog eller deplasementsskrog var fortidas skrog, og jeg tror de også blir fremtidas skrog når energikrisa melder seg. Jeg er enig med Frivakten i at gode tradisjonelle skrog er Grimsøy og Taule. I tillegg vil jeg nevne Tromøy, både 22 og 23. Troll kjenner jeg ikke.Risør 26 og Kragerø 26 (hvis jeg husker navnene riktig har vel og slike skrog? Grimme Elling gir en grei beskrivelse av skroget gode og dårlige sider. Her i kristiansand var det to familier Roland som bygget båter. Han i Hannevika holdt seg til deplasementsskrog, han i elva laget originalen til Sjømann 22. Den nye Greenline 33 skal jeg mer på, den hevder å ha et "optimalisert deplasementsskrog" og det kan bli spennende å se hva det består i. Viksundbåtene kjenner jeg ikke så mye, den gamle 660'en hadde et fint skrog.

Blant båter med ordentlig skrog må du se etter hvor smale de er akter. Et godt sprog skal ha god bæring akter, slik at det løfter godt i akterlig sjø, og det er ett av punktene der det er forskjell mellom de ulike formene.

Sjømann 22 er for meg eksempel på ei snekke som har begynt vabdringen mot å få et halvplanerskrog: Det båtbyggerne gjorde var å flate ut skroget under vannlinja akter for at båten skal få størr bærefalte og dermed gå fortere i vannet. Ulempen merker du hvis du får sjø inn på låringa, da blir båten skjøvet bortover av innkommende bølge, og det kan være ganske ubehagelig.

Halvplanerskrog er jeg enig med Ingar i, det er over min begripelse også at de er blitt så populære.

Så spør du om tre kontra plast. Jeg hadde 20 år med trebåt, før jeg ble lei og skifta til plast. Største fordelen er at du vet at alt er tett. Tenk nede rundt propellakslingen, du trenger ikke sjekke i løpet av sesongen på samme måte. Arbeidsmessig er det også mindre arbeid, men det blir mer individuelt, det er like mange måter å holde en båt på som det er båteiere.

For å få et bilde av priser: Gå inn på Finn, velg alle snekker og soreter etter pris. Jeg tror du kan finne en båt til 50' nå i vinter. Den dyreste enkeltkomponenten er motoren. Hva du tør kjøpe, avhenger av din egen kompetanse. For all del se etter aat motoren har lukka kjøling eller ferskvannskjøling, og at det er et kurant merke.

Så er det et eget diskusjonstema her inne om når du kjøper biligst. Generelt tror jeg at de som har båter tilsalgs nå i vinter er forberedt på å bli prutta. Til våren er flere ute, med mere håp,og så kommer et nytt stemningsskifte etter fellesferien når folk ser at det er lite moro og mye arbeid igjen av sesongen. JEg tror ikke du gjør det dårlig om du handler nå, men det er til gjengjeld ikke mye vits i hvis du ikke har et OK sted å stå med båten før du setter den ut til våren.

Jeg ønsker deg lykke til

Hei, vurderer og kjøpe meg snekke. Men da kommer mitt spørsmål, jeg lurer da på hva folk ville valgt av 'tre snekke' eller 'plastikk snekke'

kan du skrive litt mer om prisklasse, bruksområde, ønsket fartsområde?

Ønsker man en båt som går fortere enn 7 knop , da blir det plast.

Og skulle jeg hatt en båt for overnattingsturer , også plast.

For ettermiddagsturer , tøffende rundt med "tre pilsnere i en snor" , da hadde tresnekke med bensinmotor vært tingen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis trådstarter har satt på varsling av emnet kan det hende han 'våkner'.

Varsling kan settes på et hvilket som helst emne man er spes. interessert i (klikke på knappen Varsle innlegg i dette emnet øverst på siden)

For at det skal fungere må man i tillegg ha valgt varsling pr epost på denne siden.

På den samme siden kan man også generelt velge å ha varsling på alle emner man har deltatt i.

Betingelsen for at det skal fungere er at man har registrert seg med en adresse man leser. Det er ingen risiko forbundet med dette, vi sender ALDRI epost til medlemmene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...