Kjetil1 Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 Jeg og en kamerat satt i båten her en dag og diskuterte om det ikke ville være smart å ha magnetventiler på skroggjennomføringene under vannlinjen. Hos meg har jeg en del. En til vann inn-spyling toalett, en direkte ut toalett, en inn til kjøling generator, to inn til kjøling maskiner (går vel via drev), en vann inn til varmeveksler klimaanlegg og jeg har en til som står på høyre side bak styrbord motor som ikke er i bruk, står kun en kuleventil og et filter på nå. De til kjøling ser jeg for meg åpnes elektrisk når tenning for vedkommende maskin skrus på. De for toalett ser jeg for meg betjenes på samme bryter som selve pumpa til toalettet, slik at de kun åpner når de trenger å være åpne. Så er det, finnes det noen slike som kan skrus rett på eksisterende gjennomføringer? De vil kun være åpne når de får strøm, så vi det være nøsvendig å montere de etter eksisterende kuleventiler, som en ekstra sikring? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bukt Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Ikke for å ødelegge en fin tanke men Tror ikke det blir noen suksess i lengden med tanke på groing og dritt som setter seg i ventilen som gjør at den kan henge... Når en ventil har stått litt hender det at man må bruke litt kraft for å åpne/lukke noe man ikke får gjort ved bruk av magnetventil...eller at det er noe som sperrer for den slik at den ikke lukker og den setter seg og blir falsk trygghet. Skal du ha en ventil som kan brukes til slikt må du ha en spjeld eller sluseventil med servo i mindre format enn eks denne http://www.google.no/imgres?imgurl=http://vvi.no/interactive/ressurser/skipsteknisk_drift/d4/Fig%2014-12.jpg&imgrefurl=http://vvi.no/interactive/index.php%3Fmodule%3DContentExpress%26func%3Ddisplay%26ceid%3D214&h=425&w=567&sz=81&tbnid=wqM8cwejgwp7eM:&tbnh=102&tbnw=136&prev=/search%3Fq%3Dsluseventil%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=sluseventil&docid=GbyG6GfH3bkkKM&sa=X&ei=fChJTuHIG4TG-QafzqiUBw&ved=0CEAQ9QEwBQ noe slikt er ekstremt dyrt for fritidsbruk desverre Redigert 15.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Ilas har ventiler til det formålet.Trudesign! Sjekk dem. Redigert 15.August.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Ilas har ventiler til det formålet.Trudesign! Gikk inn på ilsa sin side men var under oppdatering, hva slags ventil er det de bruker.? En forsterket magnetventil eller spjeld eller sluseventil i liten format tilpasset fritidsbåt med servo? Redigert 15.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Det er Trudesign sine ventiler, med fjernstyring/lukking. Tipper det er en vanlig kompositt kuleventil med motorlukking. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Det er Trudesign sine ventiler, med fjernstyring/lukking. en vanlig kompositt kuleventil med motorlukking. da er jeg med, skjønte ikke helt hvordan en "vanlig" magnetventil ville tåle maritimt element i lengden... Redigert 15.August.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Den kuleventilen fra trudesign som står i watski sin katalog og som står er elektrisk, er det elektrisk åpning og lukking av kuleventilen de mener da ? En slik vil jeg ha til septikken isåfall Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Sjekk bare at solenoiden (magneten) og armen er kraftig nok til å løse ut ventilen og stenge denne. Mange av disse krever mye strøm i åpen/lukket tilstand så dette blir et valg en må vurdere før en går til dette steget. Om en kan stole på solenoiden for kjølevannet bør en ha mye is i magen. Har byttet ut noen av disse i styrings-ssystemer fordi de ikke holdt mål. Men de har muligens blitt bedre med årene. En annen ting er om de tåler klimaet i båten. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
idars Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Kuleventilen til trudesign er laget av kompositt materiale så mulig de går litt lettere ? , ser veldig bra ut på video iallefall Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
nomen Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Trodde det var nok "leamikk" i dagens båter som det er,mulig jeg er gammeldags. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Tom Rør Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Jeg byttet ut mine messingkuleventiler til vann inn og ut f/dass/septik i vinter, og valgte da Trudesign sine. De går veldig lett, men jeg valgte manuelle, da jeg ikke liker å "stole blindt" på de som er avhengig av strøm. Ville sjekket fysisk om de var stengt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
oddis21 Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Har to elektriske kuleventiler ombord, mellom ferskvannstankene og mellom dieseltankene. Det er Vetus sine, og de har fungert veldig bra så langt, dette er ikke magnet ventiler, så jeg er ikke avhengig av strøm for å holde dem åpent eller stengt. Skulle de mot formodning ikke virke, så kan jeg bruke et skrujern for å tvangsåpne dem. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.August.2011 Del på Facebook Svart 20.August.2011 Trudesign sine ventiler i kompositt er vel kun manuelle. Det elektriske er en føler som viser om de er åpne eller lukket? http://www.trudesignplastics.com/products/47-monitoring_ball_valves Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Tom Rør Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Det ser ut som om jeg rett og slett misforsto det Ilas fortalte meg vedr. disse ventilene :-( Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Det ser ut som om jeg rett og slett misforsto Ilas vedr. disse ventilene :-( Tror nok du har oppfattet rett .Sett på pdf katalogen deres og de har servostyrte ventiler se pdf. trudesign side 13 bla. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Det var da enda godt, sånn at jeg ikke lurer folk opp i stry Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Det var da enda godt, at jeg ikke lurer folk opp i stry he he blir litt værre med vranglære på slike ting for oss med litt mer greie på rør enn gjennomsnittet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Akkurat Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 21.August.2011 Del på Facebook Svart 21.August.2011 Jeg har elektrisk kjølevannsventil fra Vetus i serie med manuell ventil, er noget glemsk til tider når seilene er satt og motoren skrus av.. Ventilen åpner og stenger via rele med tenninga og det fungerer aldeles utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 jeg har ikke klart å finne noen priser på slike. I utgangspunktet kunne jeg tenkt med en servoceoppretert 1 1/2 " kuleventlig og erstattet vår manuell septikt ventil. Den er plassert litt kronglete for å si det mildt :-) Har noen funnnet et sted hvor det står priser? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jawik Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 jeg har ikke klart å finne noen priser på slike. Søk på noen som leverer hydrauliske ventiler med solenoide. Enkel konstruksjon som lukkes via strøm. Burde finnes i dette miljøet og til en hyggelig pris i forhold til maritimt "utstyr". Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Ser ikke helt poenget med dette. Har man en alminnelig godt vedlikeholdt båt får man ikke problemer med at båten går ned som et resultat av dårlige gjennomføringer eller slanger som begynner å lekke. Selv har jeg nærmere 20 gjennomføringer. Alle står alltid åpne, både i havn, når vi er underveis og når det ikke er folk i båten. Sover fortsatt godt om natten Disse magnetventilene er ganske kostbare saker Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Nærmere 20! Under vannlinja??? Hvordan i alle dager er du utsty... Ehm, mener, hvordan i alle dager er din båt utstyrt? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bukt Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Fant noen på ebay i rustfritt for 12v , i 1" denne men de skaffer sikkert andre ventiler http://www.ebay.com/itm/Electric-Actuated-Ball-Valve-1-Stainless-12-VDC-New-/280728066163?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item415cb25873 desverre dyre da . koster sikkert rett under 2000 med frakt og mva... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Nærmere 20! Under vannlinja??? Hvordan i alle dager er du utsty... Ehm, mener, hvordan i alle dager er din båt utstyrt? Kjetil S båten er orginalt levert med 4bad med toalett (tre gj.føringer per bad), i tillegg til saltvannspumpe, pantryvask, kjølevannsinntak og diverse drenering. Jeg sjekker de jevnlig og sover godt om natten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.