leopard Startet 15.August.2011 Link til dette innlegget Startet 15.August.2011 Hei: Jeg har en flojet trykkvannspumpe som har problemer med å suge av seg selv hvis tanken har vært tom. Gikk tom for vann i sommer pumpa bare duret og klarte ikke å lage trykk. Pumpa står høyere en tanken, løsningen for meg da var å skru av pumpe og filter å legge det lavere en tanken, da klarte den og lage trykk. Satte pumpe og filter tilbake på plass og alt fungerer som normalt (til neste gang jeg går tom for vann). Hva er problemet er det noen slite deler som kan byttes her membran etc. Eller er det filtetet som er synderen her, det er renset. Pumpa er 5 år gammel. Hadde også samme problem i våres ved sjøsetting, men da fungerte det ved og bare suge med munn til jeg fikk vann til inntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Høres merkeligt ut, har samme pumpe, også plassert høyere enn tankene. Har ikke problemer, hvis tankene har vært tomme. Åpne en kran eller to og starte pumpen i løpet av kort tid er det vann i linjene igjen. Du har ikke en liten lekasje på sugesiden mellom tank og pumpe? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
glaserud Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Står kranene høyt ift pumpa? Hvis det er vann mellom pumpa og kran som lager mottrykk, kan det være at den ikke klarer å dytte unna dette med kn luft i pumpehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hadde samme problem. Lå en liten flis i membranen.. Plukk den frahverandre å se, kanskje det ordner seg Lykke til Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Noen pumper er ikke spesielt glad i gå tørr.. da må de "primes" før de funker... det vil si de må fylles med vann på sugesiden.. De er ikke selvsugende.. om dette gjelder flojet vet jeg ikke Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
leopard Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hadde samme problem. Lå en liten flis i membranen.. Plukk den frahverandre å se, kanskje det ordner seg Lykke til Mvh Pjolter Er det noe stor operasjon og åpne pumpa er det vanskelig og få den tett igjen. Var nede i båten i dag og gikk over slangeklemmer oppdaget at klemmene på vann inn og ut på vvtank kunne strammes en del det lakk ikke noe vann der, men kan det være en årsak. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hørte en lignende historie i fjor. En som hadde vært plaga i lengre tid med samme problem. Prøvde å bytte til ny pumpe men det var samme problem. Etter mye studering enda de opp med å bytte til en tynnere sugeledning. Ikke spør meg hvorfor da det strider mot min normale tankegang. Båten var forøvrig en Princess 42. Eg husker ikke dimensjonene eller type pumpe, men mulig det var en 3/4" sugeledning som ble bytta til tynnere?????? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Neida. jeg har 10 tommeltotter og fikk det til uten hjelp, så bare skru i veg.. :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
leopard Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Hei har skrudd pumpa delvis i fra hverandre. Jeg fant noe guffe nederst i pumpehuset(se bilde), det jeg lurer på nå er om noen hvet om rensing av det jeg fant nå er nok til at pumpa virker som normalt igjen. Eller bør jeg skru i fra hverandre pumpa mer og se om jeg finner noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 (redigert) Det er ikkke noe galt med pumpa. Pumpa er ikke selvsugene, derfor må du suge i krana til vannet kommer forbi pumpa. Undertegnede har denne hvert år når tanken tømmes eller går tom. evt går det kanskje å få noen andre til å ta den jobben ? Redigert 10.Januar.2012 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Den skal være selv sugende Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Fra manualen. Se pkt 2. Lettere å suge litt i krana enn å helle. Pumpa har en sugehøyde på 3m, men må primes med vann for å klare dettel( Lekker luft gjennom pumpa, når den er kjørt tørr/tom tank) Se manualer på sleiner.no for DIN pumpe !! Feilsøkings skjema Hvis pumpen ikke fungerer, utfør følgende prosedyre. 1. Sjekk om det er strøm inn til pumpen • Hvis det ikke er strøm/jord må mann lokalisere hvor det evt. brudd eller dårlig kontakt både på strøm + (rød ledning) og jord - (svart ledning). Hvis både strøm og jord er i orden, er det enten feil ved trykkbryter eller defekt motor. 2. Hvis pumpen går, men pumper fortsatt ikke. • Hell vann inn på suge siden på pumpen og start den opp. • Hvis ikke dette fungerer, koble en slange inn på sugesiden og putt slangen ned i en bøtte med vann. • Hvis ikke dette hjelper sjekk om systemet suger falsk luft (brudd slange, dårlig tilskrudd slangeklemmer, tom tank o.l.) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 ok takk-:) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Hei Lenge siden jeg hadde en slik pumpe oppdelt, men mener å husker at det er to ventiler på hvert kammer. På bildet ser jeg bare fire ventiler da skal det være fire til. Da må du se om du kan dele pumpe ett sted til, Mener jeg fant dritt å dem også, Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Jeg må alltid suge litt i krana etter tørrkjøring av min Flojet pumpe. Aldri tenkt på at det var ett problem egentlig. Æh, hva var problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Det er jo alltid rester av vann i systemet som sider ned i pumpa fra kran eller slange oppover. Da får pumpa litt vann å jobbe med. Når det begynner å spytte luft er det bare å stenge kranen ¨bunkre vel? Eller tømmer dere båten kjemisk fri for vann først? Pumpa er uansett selvsugende. Aldri sugd på kran når pumpa går tom. Eg byttet pumpe i sommer fordi den gamle gav 4bar plutselig. Selv med ny tørr pumpe og drenerte slanger sugde den ca meteren opp av tanken og leverte trykk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.