Jump to content

Problemer med Flojet trykkvannspumpe dersom tanken har vært tom.

leopard

Recommended Posts

Hei: Jeg har en flojet trykkvannspumpe som har problemer med å suge av seg selv hvis tanken har vært tom. Gikk tom for vann i sommer pumpa bare duret og klarte ikke å lage trykk. Pumpa står høyere en tanken, løsningen for meg da var å skru av pumpe og filter å legge det lavere en tanken, da klarte den og lage trykk. Satte pumpe og filter tilbake på plass og alt fungerer som normalt (til neste gang jeg går tom for vann). Hva er problemet er det noen slite deler som kan byttes her membran etc. Eller er det filtetet som er synderen her, det er renset. Pumpa er 5 år gammel. Hadde også samme problem i våres ved sjøsetting, men da fungerte det ved og bare suge med munn til jeg fikk vann til inntaket.

Høres merkeligt ut, har samme pumpe, også plassert høyere enn tankene.

Har ikke problemer, hvis tankene har vært tomme.

Åpne en kran eller to og starte pumpen i løpet av kort tid er det vann i linjene igjen.

Du har ikke en liten lekasje på sugesiden mellom tank og pumpe?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Noen pumper er ikke spesielt glad i gå tørr.. da må de "primes" før de funker... det vil si de må fylles med vann på sugesiden.. De er ikke selvsugende.. om dette gjelder flojet vet jeg ikke

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hadde samme problem. Lå en liten flis i membranen.. Plukk den frahverandre å se, kanskje det ordner seg

Lykke til

Mvh

Pjolter

Er det noe stor operasjon og åpne pumpa er det vanskelig og få den tett igjen.

Var nede i båten i dag og gikk over slangeklemmer oppdaget at klemmene på vann inn og ut på vvtank kunne strammes en del det lakk ikke noe vann der, men kan det være en årsak.

Hørte en lignende historie i fjor. En som hadde vært plaga i lengre tid med samme problem. Prøvde å bytte til ny pumpe men det var samme problem. Etter mye studering enda de opp med å bytte til en tynnere sugeledning.

Ikke spør meg hvorfor da det strider mot min normale tankegang. Båten var forøvrig en Princess 42. Eg husker ikke dimensjonene eller type pumpe, men mulig det var en 3/4" sugeledning som ble bytta til tynnere??????

• 4 måneder senere...

Fra manualen.

Se pkt 2. Lettere å suge litt i krana enn å helle.

Pumpa har en sugehøyde på 3m, men må primes med vann for å klare dettel( Lekker luft gjennom pumpa, når den er kjørt tørr/tom tank)

Se manualer på sleiner.no for DIN pumpe !!

Feilsøkings skjema

Hvis pumpen ikke fungerer, utfør følgende prosedyre.

1. Sjekk om det er strøm inn til pumpen

• Hvis det ikke er strøm/jord må mann lokalisere hvor det evt. brudd eller

dårlig kontakt både på strøm + (rød ledning) og jord - (svart ledning).

Hvis både strøm og jord er i orden, er det enten feil ved trykkbryter eller

defekt motor.

2. Hvis pumpen går, men pumper fortsatt ikke.

• Hell vann inn på suge siden på pumpen og start den opp.

• Hvis ikke dette fungerer, koble en slange inn på sugesiden og putt

slangen ned i en bøtte med vann.

• Hvis ikke dette hjelper sjekk om systemet suger falsk luft (brudd slange,

dårlig tilskrudd slangeklemmer, tom tank o.l.)

Det er jo alltid rester av vann i systemet som sider ned i pumpa fra kran eller slange oppover. Da får pumpa litt vann å jobbe med. Når det begynner å spytte luft er det bare å stenge kranen ¨bunkre vel? Eller tømmer dere båten kjemisk fri for vann først?

Pumpa er uansett selvsugende. Aldri sugd på kran når pumpa går tom.

Eg byttet pumpe i sommer fordi den gamle gav 4bar plutselig. Selv med ny tørr pumpe og drenerte slanger sugde den ca meteren opp av tanken og leverte trykk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...