larsen2000 Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 Har motoren godt av kjøring på fullt turtall over lengre tid? Bør den eventuelt kjøres litt rolig før man stopper motoren? Min erfaring fra RC er at det ikke er bra, men slike påhengere er kanskje solide nok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 (redigert) Motoren går ikke i stykker av høyt turtall så lenge kjølingen er god og oljen ikke er utslitt. Ofte er de kapable for høyere turtall, men begrenses av dysene. Men belastningen må ikke være for stor. F.eks bør den ha klart å komme i plan og propellen skal være slik at maks turtall oppnås innenfor det området spesifikasjonen sier, f.eks mellom 5000 og 6000 omdreininger. Hvis du har overlesset båten slik at du lager kjempebølger og ikke kommer i plan så kan du høre at motoren sliter. Slik bør du ikke kjøre over lengre tid. Noen 50 hk er "store" 40 hk, med et sylindervolum på ca 700-800 cc. Andre er 900-1000 cc (50-70 hk) og klarer tyngre oppgaver bedre. Noe annet er at full gass er svært uøkonomisk. Motorens egenfriksjon blir stor og effektiviteten i fylling og tømming av sylindre blir mindre når det ikke er en racingmotor (turtallsmotor). 50 hk-klassen var lenge den største motorklassen i USA med et stort erfaringsgrunnlag. Denne klassen turde man ikke "tøyse" for mye med - med løsninger som ikke holdt mål over tid. Dette i følge reparatører / eksperter på de største fora. Redigert 17.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.