Jump to content

Hvordan draine og spraye sylindre på en EFI motor?


larsen2000

Recommended Posts

Jeg har vanligvis sprayet 6-66 inni forgasseren til den har stoppet ved vinterkonservering. Har fått motor med injection. Hvordan gjøres dette best da? Er det en mulighet å koble fra drivstoffslangen og la motoren gå til den stopper og deretter spraye inn i tennplugghullene og vri tenningen om et par sekunder?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker normalt Pennzoil fogging olje på forgasser motorer, men EFI motorer skal ikke fogges gjennom innsuget da oljen kan legge seg på sensorer og lage problemer til våren igjen. På grunn av designet på nye fuel injection systemer kommer heller ikke oljen frem dit den skal, så det har lite for seg!

 

Riktig prosedyre er å blande bensin, totaktsolje og stabilisator for så å kjøre motoren på den blandingen i noen minutter, og den skal da ikke stoppes ved å kutte bensintilførselen, men kun stoppes på vanlig måte.

 

For blandingsforhold og mer informasjon kan kanskje denne MerCruiser bulletinen være interessant.

 

Jeg tar normalt ut pluggene og sprayer hver sylinder med Pennzoil fogging olje i tillegg, men ingen form for olje i et tørt innsug, slik som på injektion motorer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercury anbefaler normalt samme prosedyre for Mercury/Mariner 4 takts utenbordsmotorer med EFI som nevnt i forrige innlegg, men det vanligste på en utenbords er å gjøre som du selv foreslår, ta ut pluggene og spray fogging olje i sylindre og snurr motoren noen runder.

 

Som regel er det enten slik det gjøres, eller slik som 68GT sier. Mange sprayer bare inn i innsuget, og mange gjør nok ikke noe i det hele tatt, og det er vel ytterst sjeldent at noen har problemer på grunn av dette.

 

 

Jeg har aldri fogget gressklipperen, motorsaga, motorsykkelen eller noe som helst annet før vinteren, og det starter som regel helt fint på våren, men på andres båtmotorer pleier jeg å følge produsenten anvisninger.

 

Dersom 23 liter er for mye klarer du sikkert å bruke en kalkulator til regne det om til en mindre mengde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...