larsen2000 Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 Jeg har vanligvis sprayet 6-66 inni forgasseren til den har stoppet ved vinterkonservering. Har fått motor med injection. Hvordan gjøres dette best da? Er det en mulighet å koble fra drivstoffslangen og la motoren gå til den stopper og deretter spraye inn i tennplugghullene og vri tenningen om et par sekunder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Du kan vel bare spraye på vanlig måte,spørs litt hva slags motor du har men er i 99% bare å fjerne evt filter og spraye inn i spjeldhus på EFI motorer. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) Jeg bruker normalt Pennzoil fogging olje på forgasser motorer, men EFI motorer skal ikke fogges gjennom innsuget da oljen kan legge seg på sensorer og lage problemer til våren igjen. På grunn av designet på nye fuel injection systemer kommer heller ikke oljen frem dit den skal, så det har lite for seg! Riktig prosedyre er å blande bensin, totaktsolje og stabilisator for så å kjøre motoren på den blandingen i noen minutter, og den skal da ikke stoppes ved å kutte bensintilførselen, men kun stoppes på vanlig måte. For blandingsforhold og mer informasjon kan kanskje denne MerCruiser bulletinen være interessant. Jeg tar normalt ut pluggene og sprayer hver sylinder med Pennzoil fogging olje i tillegg, men ingen form for olje i et tørt innsug, slik som på injektion motorer. Redigert 15.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Har Mariner 50 hk 4t EFI. Kan motoren kjøres på den blandingen til våren igjen eller må man sløse bort 23 liter bensin på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Mercury anbefaler normalt samme prosedyre for Mercury/Mariner 4 takts utenbordsmotorer med EFI som nevnt i forrige innlegg, men det vanligste på en utenbords er å gjøre som du selv foreslår, ta ut pluggene og spray fogging olje i sylindre og snurr motoren noen runder. Som regel er det enten slik det gjøres, eller slik som 68GT sier. Mange sprayer bare inn i innsuget, og mange gjør nok ikke noe i det hele tatt, og det er vel ytterst sjeldent at noen har problemer på grunn av dette. Jeg har aldri fogget gressklipperen, motorsaga, motorsykkelen eller noe som helst annet før vinteren, og det starter som regel helt fint på våren, men på andres båtmotorer pleier jeg å følge produsenten anvisninger. Dersom 23 liter er for mye klarer du sikkert å bruke en kalkulator til regne det om til en mindre mengde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.