Pingpong1963 Startet 15.August.2011 Link til dette innlegget Startet 15.August.2011 Motoren ble varm i går. Stoppet selvfølgelig umiddelbart. Startet motoren i dag, og lot den gå noen minutter. Går veldig fint, men etter noen minutter blir den ene kjøleren varm. Den andre er helt kald. Noen som har peiling ??? Virker som det ikke sirkulerer i hele systemet. Kan noe ha tettet seg ?? Hvor skal jeg begynne å feilsøke ?? Det er en 2000 modell med forgasser, og sjøvannskjøling. Anyone ?? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hvis motoren er sjøvannskjølt så har den vel strengt tatt ikke noe "kjøler", men regner med det er toppen av eksosanlegget du kjenner på, dette er riseren og det er vanlig at den ene er varmere enn den andre. Problemer med kjøling er som regel impeller eller termostat. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Og sjekk på termostathuset der de 2 tynne slangene går ut. ta av slangene og rens opp inne i termostathuset over termostaten. der er det ofte innsnervret av dritt og lort. og med det får motoren ikke av seg vannet når termostaten åpner. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Pingpong1963 Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Takk til begge to. Skal sjekke dette i morgen kveld. Kommer tilbake. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Sula da gitt, ligger du som så mange andre i mausavågen da skal tru elr Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 16.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Ser ut som det er fikset. Tok av slangene til termostathuset og rensket litt. Hadde også en liten lekkasje. I allefall.....motoren går som ei klokke og tempen ligg på rundt 80 grader. Ligg ikkje i Mauseidvågen nei Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 16.August.2011 Link til dette innlegget Svart 16.August.2011 Med sjøvanns kjøling skal du ikke over 65gr. koker saltet ut av vannet. sjekk om du har rett termostat. det er forskjell på salt og ferskvannskjølt.... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Cruiseliner Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 (redigert) En ferskvannskjølt motor er også delvis sjøvannskjølt. Helt lukkede systemer er sjeldent i båt. Får en fornemmelse av at det her egentlig er snakk om en ferskvannskjølt motor, men med delvis sjøvannskjøling slik de fleste såkalte ferskvannskjølte motorer har. Det er svært mange som surrer med disse tingene. Jeg var selv borti en kar med Mercruiser 5,7L (250 hk V8) som hadde problemer med kjølingen. Han spurte meg om råd da jeg har samme motor. Han hevdet at motoren var sjøvannskjølt. Det viste seg at motoren var ferskvannskjølt (som min er) og han manglet rett og slett kjøleveske. Redigert 18.August.2011 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Skal prøve å skifte termostaten. Dette er en saltvannsjølt motor. Det finnes inget lukket ferskvanns system her.......desverre . Er 80 % for høyt ??? Instrumentet viser 80 grader....veldig stabilt.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Saltet i sjøvannet krystalliserer seg ved 67-68 grader, og fører til tilstoppede kjølekanaler. Vanlig driftstemperatur på en sjøvannskjølt motor er 55-65 grader. 80 er alt for høyt og vil føre til problemer med kjølingen før eller siden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Som Scand 7100 sier, du bør anskaffe termostat som har 60 grader. Jeg hadde forresten en tråd på det samme temaet før i år, da jeg har 60 grader og kjører i ferskvann. Jeg var redd for unødvendig slitasje og spurte om jeg skulle gå opp i 80 graders termostat. Ble anbefalt å bare la 60 graders stå i av flere årsaker, liten slitasje uansett, skal jeg i saltvann med båten er det riktig termostat der, tungvint å bytte termostat etter hvilke vannforhold man kjører i ,etc. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Det første du bør gjøre er å teste termostaten, da instrumentet ofte viser feil. Har selv hatt flere båter hvor instrumentet viser rundt 80 grader, men hvor termostaten åpner på rundt 62 grader. På en MerCruiser V8 med sjøvannskjøling er som regel termostaten på 62o, men MerCruiser har også bruk termostater på 71o på en del motorer og på en 2000 modell er nok temmelig sikkert termostaten på 71o, samt at det som regel går 10-14o til før termostaten er helt åpen, så er nok ikke 80 grader så langt unna riktig. Det står hvilke temperaturer som gjelder for hvilke motorer og hvordan termostaten testet i Service manualen for din V8. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Adeneo; Du har ikke tilfeldigvis en link til servicemanual til en Mercruiser 6.2 liter (377 cu in) også? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Den eneste forskjellen på 5,7 og 6,2 er veivaksel med råder og ECU. Utvendig er de helt like. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Som DieselDahl skriver så er det svært mye likt, og 377 bruker samme manual som 350, altså den linket til ovenfor, men i tillegg er det et Supplement til Service manual 24 for 377. Hvis du trykker på "Back to library" øverst i høyre hjørne kommer du til en oversikt over manualer som er tilgjengelige på den siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.