Jump to content

Mercruiser v8 . sirkulasjonstrøbbel

Pingpong1963

Recommended Posts

Motoren ble varm i går. Stoppet selvfølgelig umiddelbart. Startet motoren i dag, og lot den gå noen minutter. Går veldig fint, men etter noen minutter blir den ene kjøleren varm. Den andre er helt kald. Noen som har peiling ??? Virker som det ikke sirkulerer i hele systemet.

Kan noe ha tettet seg ?? Hvor skal jeg begynne å feilsøke ?? Det er en 2000 modell med forgasser, og sjøvannskjøling.

Anyone ??

Og sjekk på termostathuset der de 2 tynne slangene går ut. ta av slangene og rens opp inne i termostathuset over termostaten. der er det ofte innsnervret av dritt og lort. og med det får motoren ikke av seg vannet når termostaten åpner. :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

En ferskvannskjølt motor er også delvis sjøvannskjølt. Helt lukkede systemer er sjeldent i båt. Får en fornemmelse av at det her egentlig er snakk om en ferskvannskjølt motor, men med delvis sjøvannskjøling slik de fleste såkalte ferskvannskjølte motorer har.

Det er svært mange som surrer med disse tingene. Jeg var selv borti en kar med Mercruiser 5,7L (250 hk V8) som hadde problemer med kjølingen. Han spurte meg om råd da jeg har samme motor. Han hevdet at motoren var sjøvannskjølt. Det viste seg at motoren var ferskvannskjølt (som min er) og han manglet rett og slett kjøleveske.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Som Scand 7100 sier, du bør anskaffe termostat som har 60 grader. Jeg hadde forresten en tråd på det samme temaet før i år, da jeg har 60 grader og kjører i ferskvann. Jeg var redd for unødvendig slitasje og spurte om jeg skulle gå opp i 80 graders termostat. Ble anbefalt å bare la 60 graders stå i av flere årsaker, liten slitasje uansett, skal jeg i saltvann med båten er det riktig termostat der, tungvint å bytte termostat etter hvilke vannforhold man kjører i ,etc.

Det første du bør gjøre er å teste termostaten, da instrumentet ofte viser feil.

Har selv hatt flere båter hvor instrumentet viser rundt 80 grader, men hvor termostaten åpner på rundt 62 grader.

På en MerCruiser V8 med sjøvannskjøling er som regel termostaten på 62o, men MerCruiser har også bruk termostater på 71o på en del motorer og på en 2000 modell er nok temmelig sikkert termostaten på 71o, samt at det som regel går 10-14o til før termostaten er helt åpen, så er nok ikke 80 grader så langt unna riktig.

Det står hvilke temperaturer som gjelder for hvilke motorer og hvordan termostaten testet i Service manualen for din V8.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...