vanntrivsel Startet 8.Desember.2004 Del på Facebook Startet 8.Desember.2004 (redigert) Likestillingen i båten VÅR fungerer så lenge doen er åpen. Min kone har blitt en mester i å manøvrere båten og det fryder meg, spesiellt når hun legger til kai i trange havner. Med thruster i baug og hekk blir det bare ren rutine, men likevel. Hun får selvfølgelig svært mange beundrene blikk og jeg like mange missunelige, fra herrene i nabobåtene. Jeg føler meg som en konge , idet jeg hopper i land og fortøyer , mens hun betjener de mekaniske og elektroniske innretningene om bord. Fra side til annen, jeg skal gi deg tipset som er nødvendig, slik at du også du kan montere disse hjelpemiddlene ombord, på en enkel måte og kanskje kan du føle deg som en konge for en kort stund du også. Å montere en thruster i baugen kan du klare med litt fingerferdighet og pågangsmot. Det enkle er ofte det beste, sier reklamen . Les monteringsanvisningen godt før du starter, slik at du er godt forberedt. Thrusteren bør ligge minst 15 cm under vannlinjen og gjerne så langt framme i baugen som mulig. Sjekk at du har nok innvendig plass til innstallasjonene. Finn ett punkt på hver side av skroget, som er identiske med hverandre. Kan du litt geometri kommer du langt med en stor passer og meterbånd. Punktene er funnet! Borr et 10 mm hull på de oppmerket punktene på hver side. Skaff et rundtstål som er 10 mm tykkt og spiss denne ene enden på smergelskiven, slik at det kan risse merke i gelcoaten . Bøy så den spisse enden som en U, med radius 75 mm, hvis tunellen har en diameter på 150mm. Stikk rundtstålet gjennom begge hullene og riss ut sirkelen i skroget, som skal skjæres ut. Du får nå en sirkel på hver side som danner malen for utskjæringen. Bor ett innvendig hull i sirkelen nær risselinjen og skjær ut sirkelen med en nikkesag og hardmetallblad. Tilpass tunnelen ved å file skjærekanten, og se min venn, tunnelen passer som hånd i hanske . PS PS PS VIKTIG VIKTIG ? Til signaturen JRK BÅTEN MÅ TAS PÅ LAND IDET HULLET BLIR SKÅRET UT?.. Da gjør rådet mitt mer skade en gagn..... (-- reference to evil site removed --) Redigert 12.Desember.2004 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Desember.2004 Del på Facebook Svart 8.Desember.2004 Hun får selvfølgelig svært mange beundrene blikk og jeg like mange missunelige, fra herrene i nabobåtene. (-- reference to evil site removed --) Det er nok heller overbærende blikk tenker jeg. Ikke så mange som er avhengige av trustere i begge ender for å legge til med en liten fritidsbåt. lAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAsse Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 8.Desember.2004 Del på Facebook Svart 8.Desember.2004 Hei dekksgutt! Hyggelig å lese at det er andre som har late koner som ikke gidder å ordne med anker og hoppe i land med tau når far skriker "hopp". Slik er det hos oss også. Jeg må ta den tunge jobben mens mor står og koser seg med rorkult, gass og gear. Jeg har aldri sett hverken beundrende eller overbærende blikk fra andre. Det er selvfølgelig mest praktisk slik og vi har alltid gjort det på den måten. Jeg får lov å legge til en sjelden gang og det er jo moro. Men nå er moroa snart slutt. Jeg har gått til anskaffelse av thruster og planlegger å montere den til våren når båten kommer en tur på land. Da regner jeg med at all manøvrering ut og inn av havn blir så enkel at moroa blir borte. Jeg skal ikke være med i noen dansekonkurranse med båten og har kun kjøpt et stk. thruster som jeg planlegger å montere i baugen. Ellers kaster jeg meg med begjær over alt jeg ser av installasjonstips. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 8.Desember.2004 Del på Facebook Svart 8.Desember.2004 Ellers kaster jeg meg med begjær over alt jeg ser av installasjonstips. Eivind Jeg mener Sleipner har en god del seriøs rettledning angående installasjon. Lotus hadde også masse vettuge betraktninger og anbefalinger rundt temaet noe tid tilbake. Prøv å søke i basen. Mulig det var hos BM?? Sjekk også hjemmesidene til Wiking 28, jeg tror han skrev ganske utførlig om hvordan han gjorde jobben og hva han lærte underveis. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 8.Desember.2004 Del på Facebook Svart 8.Desember.2004 Sjekk siden til Sleipner Komplett innstallasjonanvisning der. Jeg klarte hele monteringen ved hjelp av den. mvh Kjelli, som både må styre og hoppe Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Det er nok heller overbærende blikk tenker jeg. Ikke så mange som er avhengige av trustere i begge ender for å legge til med en liten fritidsbåt. lAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAsse Gratulerer med ny signatur lAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAsse, har ikke sett den før Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Plomma I Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Hos meg er det jeg som står for det å legge til kai både longside og ut og inn med dregg, hu styrer på åpent hav. Hu setter seg så pent ned i stolen sin mens jeg tlpasser dregg og fart til kai, (har ikke ankervinsj) så her skjer alt manuelt, har heller ikke baugpropell, går fint uten. men for all del............................. Ser ann vær og vind tar høyde for avdrift, jeg bakker inn i "båsen" på brygga, kan nok hende jeg trenger et par forsøk hvis det er sterk sidevind men pytt,pytt Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
TwinCab Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Og det samme har Engbo. Og de leier ("låner") ut utstyr til å utføre borejobben etc når du kjøper baugpropellen der. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Desember.2004 Del på Facebook Svart 9.Desember.2004 Man bør merke seg "Gapets" triks med rundtjern som risseredskap. Med litt modifisering kan dette nyttes til veldig mye mer enn akkurat det å merke opp for tunnellen til thrusteren. Et eksempel kan være en forgrening på et Spiro ventilasjonsrør. Hvordan skal man merke opp for forgreningen når denne skal 53 grader inn hovedrøret ? Med "Gapmetoden" er det veldig enkelt å merke opp et korrekt hull og klipper man nøyaktig med blikksaksa så blir resultatet "konge" "Gapet" utsettes stadig for kritikk, men det er et faktum at han har servert mange gode råd gjennom tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.