Jump to content

Brukt Nidelv 24 - vurderer kjøp


Gew77

Recommended Posts

Vurdrer denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30008935

 

Har vært og sett på den og fikk et positivt inntryk (alderen tatt i betraktning). Ny kaslesje, delemotor følger med.

 

Lurer på å by 60K dersom dokumentasjon på overhaling foreligger.

 

Er helt fersking i gamet, så noen synspunkter på dette mottas med takk:)

 

Vet ikke om jeg fikk til linken, så her er den for copy/paste også:

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

60 virker for meg også som en fornuftig pris, tatt i betraktning at dette er utgaven før den fikk U-sofa ute bak. Ikke så lett å selge båt i dagens marked og jeg tror 70 er noe optimistisk. Da er veien kort opp til en 78 modell med U-sofa og 36-hester. 24 hk er vel den minste maskinen også? Men masse flott båt for 60.000 synes jeg, Gew !

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg ha styrt unna. Eller i det minste budsjettert med motorbytte i løpet av de neste 5-6 årene. Har du spurt selger om hva overhalingen egentlig bestod i? Med mindre han har hatt ute sylinderforinger og gjort rene kjølekappene, skiftet stempelringer og lagre etc så kan det han kaller en overhaling like gjerne være bare en stor service.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvis du får denne for 60 hadde jeg tatt den hadde jeg vert deg.. motoren er såklart ett lite minus at den er saltvannskjørt, men der er mange av de og når du får med en delemotor så kan du jo bare overhale denne og montere ferskvannskjøling. fint vinterprosjekt..

Link to post
Share on other sites

å få med delemotor på kjøpet, er ikke det i utgangspunktet ett litt dårlig tegn? :) Men som andre nevner, finn ut hva de legger i nyoverhalt. for noen er den det etter de har skiftet olje og filter... å kanskje malt over rusta..

 

Nidelv 24 er en pen og praktisk båt virker det som for meg, kjenner 2 stk som har slike.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket meget grundig status på motoren som står i nå. 60.000,- er ikke billig for en Nidelv 24 uten motor, om man ser det slik. Og at du får med en defekt motor som har stått i båten før har begrenset verdi, det er gjerne de samme delene som ryker på alle...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være en godt holdt utgave, det der.

 

Ble litt nostalgisk når jeg så på bildene.

Solgte en maken Nidelv 24 75 mod, i 1993 for 65000,-

Prisene faller ikke mye gitt.

Syns selv 60000,- er i overkant.

 

Få sjekket hva som er gjort med motor.

 

Lykke til.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Den ser fin ut, men er blitt litt mer skeptisk pga motoren, ser også på andre forum her inne at VP md11c ikke har noe godt rykte...

 

Skal tenke litt til en tid, og se litt på hva som blir lagt ut, og skulle den bli solgt så dukker det nok opp flere.

 

Men liker veldig godt Nidelv 24, i tillegg har jeg snust litt på Sollux 24.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jeg kjøpte en Nidelv 24 i mai med den samme motoren som sitter i den du har tittet på. Det er en kjempe god motor. Jeg tror ikke det er noe problem! 60.000,- for denne synes jeg høres bra ut. Motoren min er saltvannskjølet, men er meget bra innvendig. Den er også totalt overhallet i 2006.

Starter alltid lett og bruker svært lite drivstoff.

 

Finn ut hva som er gjort med motoren på den og løp og kjøp! :) Dersom motoren etter 5-6 år skulle stoppe, så får man rimelige 36 hk som er totalt overhallet til en rimelig penge :)

 

 

Mvh lykkelig Nidelv eier!

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren etter 5-6 år skulle stoppe, så får man rimelige 36 hk som er totalt overhallet til en rimelig penge :)

For å unngå eventuelle fremtidige problem er det vel like godt å kjøpe en båt med dukumentert overhalt mootor med en gang. For min egen del hadde jeg nok styrt unna de saltvannskjølte fra syttitallet eller tidlig åttitall.

Link to post
Share on other sites

For å unngå eventuelle fremtidige problem er det vel like godt å kjøpe en båt med dukumentert overhalt mootor med en gang. For min egen del hadde jeg nok styrt unna de saltvannskjølte fra syttitallet eller tidlig åttitall.

 

Det er klart at det kan være like greit å styre unna det med en gang, men så lenge motoren er godt holdt og dokumenter på overhalling kan fremlegges er det nok ikke noe dårligere å kjøpe en slik motor kontra en 36 hk som det ikke er overhallet.

Vi har kjørt mye med vår Nidelv med 25 hk i år og sittet mange timer bak rattet, men det har aldri vært noe problem med den. Om den skulle ryke, så veit jeg at jeg får kjøpt en 36 hk til ca 20.000 - 25.000,- som er totalt renovert.

 

Men så lenge en motor har sittet i en båt fra 70-80 tallet kan man ikke si de er dårlige. De er jo drøye 30 år gamle, og sjansen da for at de går noen år til vil jeg si er stor. Men selvfølgelig, jeg nekter ikke for at det kan være greit å kjøpe en 36 hk. Men har man et budsjett på ca 60-70.000 så synes jeg man får utrolig mye båt i en Nidelv 24 med VP MD11C motoren også.

Link to post
Share on other sites

Oversettelse fra Finn-språk:

 

 

 

Komplett service -> Har peilet olje sist jeg var i båten, oljen var svart men ikke helt tom

 

Nyoverhalt Motor -> Har skiftet olje sist vinter

 

Komplett nyoverhalt motor -> har også tatt oljefilter og muligens impeller

 

Ny Motor -> Det har blitt satt inn en annen brukt, uorginal motor en gang på nittitallet

 

Motoren går som en klokke -> Har aldri brydd meg med motoren siden jeg kjøpte den for tre år siden, ikke en eneste service, ingen oljeskift, ingenting - men motoren går fortsatt...

 

:flag_bp:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ville også vurdert andre alternativer. Har selv hatt Nidelv 24 i mange år. Kjøp en båt som er noen år nyere slik at du får rundsitteren og større kalesje bak. Og se etter en båt med mye nyere motor. Ca. 100 nidelv 24 til salgs på finn pr. nå, og flere med motorer som er 20 år yngre enn den du har sett på - og prisforskjellen behøver kanskje ikke være mer enn 25 000. Og for de pengene får du mer båtglede, og ikke minst sansynligvis mye mindre utgifter og krøll de neste årene.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de fleste på forumet steiler automaitsk, og tar nyoverhalt som nyoverMalt som en selvfølge. Kanskje jeg tolker mye feil, men synes en båt med mulig nyoverhalt motor får mer negativ oppmerksomhet en nødvendig.

Båten ser jo bra ut, ingen ting som tyder på dårlig hold med første øyekast, og hvis motoren faktisk er overhalt så kan du jo ha båtglede i maaaaange år og da er vell ikke 60 eller 70k så ille for en båt som gir såpass mye?

 

Hvis dette er en båt du virkelig har lyst på, med tanke på type og behovet ditt, så er det mye penger spart ved å kjøpe en båt som er tatt godt vare på. (kalæsj og motor er dyre ting).

Link to post
Share on other sites

Takk for mange innspill:)

 

Skjønner at dette nettstedet er et orakel for oss som er opptatt av båt:) Selv om meningene er mange og delte;)

 

Har ikke lagt den Nidelven helt bort enda, men har sett på disse to også:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29633385

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29453071&folderId=2215685

 

Den første kreves det nok noe innsats, leser jeg av annonsen,men mulig denne kan prutes ned ytterligere, men er litt av skeptisk av at båten har "potensial"...

 

Solluxen ser veldig fin ut men ligger litt for høyt enda ("smertegrensen" min er på 65 000)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til å automatisk tro det er jug og fanteri når noen skriver "nyoverhalt motor" på finn. I utgangspunktet høres det ut som at det er satt inn en nyoverhalt motor i stedet for den som stod i, og da er man vel rimelig trygg på at dette stemmer.

 

Jeg vet ikke behovet ditt og hvor lenge du har tenkt å beholde båten, men denne har ikke rundsitteren som kom i 1978. Det vil gjøre den langt vanskeligere å selge. Husk at det er mange Nidelv 24 (laget over 3000 av dem tro jeg) og da stiller du bakerst i køen med denne endre modellen. Men om det er en båt du ikke har planer om å selge før om veldig lenge er det jo for så vidt greit.

 

Men det er et par ting som jeg ville tatt med i betraktning ved kjøp av denne Nidelven.

 

Det ser ikke ut til at det er septiktank? Det er ihvertfall ikke slanger ned til tanken i gulvet, men mulig det ikke er tank i gulvet på denne modellen. Mulig septiken ligger under styrbord benk i cabinen, men dette ville jeg sjekket. Et toalett uten septik begrenser veldig bruken av toalettet. Det er ikke noe særlig å sende dritten rett ut i vannet når du ligger i havn eller uthavn...

 

Jeg har badeplatform på min og det er et "must" om du har unger.

 

Trykkvann samt dusj på badeplatform er veldig kjekt, men dette kan også ettermonteres.

 

Varmer er utrolig kjekt å ha. Selv på fine norske sommerdager er det godt med varmeapparat når sola går ned. Forlanger sesongen og gjør overnattinger mer behagelig.

 

Jeg tror du kan finne andre båter som er bedre til ikke mye mer penger om du venter litt, men det er jo avhengig om du har brukt for "ekstrautstyr" og om du forventer å ha båten lenge eller om 3-fots syken rammer deg også (som de fleste av oss andre...;-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

Hva med et "cash kontant" bud på denne???

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28385676

 

Fargen på putene innvendig tilsier jo minimum 10 000 i prutningsmonn..................

 

Er det ikke litt knapt med 19HK i en Nidelv 24? Går sikkert fint på godværsdager med stille sjø, men med litt vind, strøm og bølger har du ikke krefter i overflod akkurat.

Har Nidelv selv, og må si meg enig i at en med rundsitter er å foretrekke.

Supre båter er det i alle fall :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...