Jump to content

Brukt Nidelv 24 - vurderer kjøp


Gew77

Recommended Posts

Bra alternativ det der! Greit med en motor som er litt nyere, og med ferskvannskjøling.

Skroget på på denne Jodaen tok Marex og endret overbygget på. Vips, så ble det en Marex Suncab som du har linket til lenger oppe. Hvilke av disse som er "best", vet ikke jeg. Marex'n har nok litt større uteplass.

Har vært om bord i en Joda 24, og det er nok enda litt lavere inni lugaren enn i min Nidelv 24.

Kanskje enda me prutningsmonn her. Tror eldre snekker er tungsolgte for tia.

Redigert av mormalv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minuset med Jodaen er at den kanskje ikke er like romslig som Nidelven. Men en pen båt, og en grei motor ser det ut til. Slik snekkemarkedet er i dag burde det være mulig å få denne ned i 55-60.000,- skulle man tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg gi meg ut for å være noen ekspert på motorer, men kan denne være så ny som fra 2003? Synes liksom den hadde litt for mange rustflekker til det, men som sagt det er ikke i motorrommet jeg pleier å titte først når jeg skal "sikle" på båter.

 

Når det er sagt tror jeg du gjør lurt i å velge en båt med nyere motor, selv om du kanskje må ofre litt av uteplassen, eller takhøyden. Når en er ute på tur er det godt å vite at en kan stole på motoren. Så får en heller bruke litt tid på å få resten av båten slik til "å skinne".

 

Med hilsen et båtfrelst søskenbarn.

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg gi meg ut for å være noen ekspert på motorer, men kan denne være så ny som fra 2003? Synes liksom den hadde litt for mange rustflekker til det, men som sagt det er ikke i motorrommet jeg pleier å titte først når jeg skal "sikle" på båter.

 

 

Det er nok ikke årsmodellen han mener. Det er modellbetegnelsen. Dette er en Volvo-Penta 2003.

Jeg har en 2003T (turbo) og den ser lik ut bortsett fra turboen da.

Men det var litt misvisende ja...

Redigert av mormalv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er en VP 2003 fra 1985. Den er ferskvannskjølt. Skal se og prøve den i morgen, så får vi se.

Planlegger å få med meg en "båtmann" så kan han også vurdere den.

 

Ser på denne motoren som et "tryggere" alternativ enn den saltvannskjølte MD11C i den tidligere nevnte Nidelven lenger oppe i tråden..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Den ser ut som et greit kjøp den Joda 24'en du nevnte sist her, men det er som nevnt tidligere her at det er vesentlig bedre plass både ute og inne i en Nidelv 24. Plassen er i allefall utnyttet på en helt annen måte.

Jeg kjenner en som har en Hanto og er meget fornøyd med den. Det han savner er uteplass. Nidelven med rundsitter bak har en meget sosial uteplass hvor det er plass til en del folk. Vi har sittet 6 stk bak der og det har fungert greit. Nidelven har også meget pent treverk innvendig, noe som for meg ser noe "rimeligere ut" på båter som Joda og Hanto.

 

Nidelv 24 er en båt jeg også kan garantere deg at du ikke vil tape noe penger på om du ser etter at motor er bra (at kanskje forrige eier kan dokumentere at motoren er overhallet, fulgt servicer osv), bra kalesje, pen i skroget, greie puter utvendig og innvendig. Har båten slike oppgraderinger og generelt er godt passet på så kan du ha en nydelig båt helt til 3 fotsyken kommer til deg. Plassutnyttelse er utrolig viktig om man i allefall skal feriere i båt, noe samboeren min og jeg gjør. Derfor er vi strålende fornøyd med Nidelv 24.

 

Men jeg er ikke imot Joda 24 og Hanto 24 på noe som helst måte, men jeg snakker litt av erfaring da jeg har vært akkurat der du er nå. I mars/april brukte jeg stort sett alt jeg hadde av fritid til å titte på plastsnekker. Det tok lang tid før jeg bestemte meg for hva som passet fruen min og mitt behov best.

Det ble en 1977 modell Nidelv 24 med en god VP MD11C som er godt holdt og går som en drøm. Om den en dag ryker er det ikke værre enn å enten kjøpe en som er lik som er overhallet eller gå til innkjøp av en nyere brukt motor.

 

Mitt råd er derfor, se på båter, tenk på hva ditt behov er og se de forskjellige båttypene opp mot hverandre. Det er da du vil bli mest fornøyd. Det er suverent at du tar imot råd fra andre, men til syvende og sist er det du som skal kjøre båten og være fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt oppdatering:) Har sett på Jodaen to ganger, og det virker som en båt som har blitt tatt godt vare på. Må nok trekke om skaien utendørs, og pusse noe treverk, og rydde litt i ledningsnettet, samt at kalesjen er sliten. Får den for 65 000, har prøvd å prute litt mer, men det blir nok vanskelig.

 

Men stadig dukker det opp nye objekter:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29980986

 

Mye nytt på denne, og har lest endel positivt om BMC motorene?!

Selger er ærlig på at den ikke er noe smykke, men båter i denne klassen er sjelden veldig vakre smykker har jeg nå erfart;)

Skal se på den ikveld.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...