Jump to content

Ais rekkevidde klasse A vs. B


Frøken Fryd

Recommended Posts

I sommer har det dukket opp svært mange lystbåter med klasse B transponder, og det er bra.

Felles for alle er at de ikke dukker opp før rekkevidden er kort, uten noen vitenskapelige målinger vil jeg anta 3-4nm avstand når de spretter opp på skjermen. Handelsflåten med sin klasse A har derimot vert synlig mye før.

De fleste med klasse B er seilbåter naturlig nok da de oftere går havstrekk. Motorbåter er også observert i 25 knop i motsatt retning, kartplotter rekker å tegne inn båten 3-4 ganger før den er vekk.

Er ais klasse B for dårlig?

Link to post
Share on other sites

Ja, klasse B har en ganske begrenset rekkevidde, men jeg synes 3-4 NM høres veldig lite ut. Jeg har på min båt prøvd med antenne både lavt og i mastetopp, og det er svært stor forskjell i avstanden jeg får inn inn signaler på. Ved gode forhold og antenne i mastetopp har jeg klart å ta inn klasse A signaler 50NM unna. Klasse B får jeg normalt inn fra 10-15NM unna. Man merker det også godt på Marinetraffic, hvor klasse B sendere kun vises når det er kort avstand til landstasjon.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg startet tråden mest for å belyse de faktiske forhold, jeg kjenner godt til de tekniske egenskapene til både klasse A og B men etter en langtur er jeg overrasket over den store forskjellen jeg opplever. For en planende båt er vitsen nesten null etter min mening, kompinasjonen høy fart, kort rekkevidde og sjelden utsending taler for seg selv. I åpent hav kan det være greit nok.

Min antenne er så høyt som den kan være, 4 meter. Det er kjekt om dere med andre erfaringer opplyser antennehøyde.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok nytteverdien av AIS klasse B er mye større for båter som er saktegående. Da vi krysset Skagerak et par ganger i sommer var det utrolig kjekt å se nyttetrafikken på lang avstand, og jeg har god grunn til å tro at disse også så meg, selv om dette alltid er beheftet med noe usikkerhet. For planende båter i skjærgården så er det kanskje like mye det "sosiale aspektet" som forsvarer investeringen. Jeg fikk f.eks hilst på Ulv1, KOB og GeirT i sommer fordi de plutselig dukket opp på plotteren. Så også Frøken Fryd, men tror du var et godt stykke unna der jeg lå (dumt jeg ikke sjekket det). Astor bruker jeg normalt å se 10-15 NM unna, og hans antenne er ikke veldig høyt oppe.

 

Lagt til: jeg fikk altså en formidabel forbedring av signalet da jeg gikk fra antenne 3 meter over havet (dedikert antenne fra Digital Yacht spesialtilpasset AIS) til å bruke den vanlige VHF-antenna 20 meter over havet (Digital Yacht splitter).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå sender vel klasse B kun hvert halvminutt, og det blir langt mellom hver gang... for en båt som tusler i 25knop.. Vi snakker vel da om en tett oppunder 400meter mellom hver sending, som er langt....samt med kort rekkevidde på grunn av lav antenne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den korte rekkevidden kommer først og fremst av den lave sendeeffekten.

Jeg så nå nettopp en RIB som kom susende i 30 knop her, utsendelsen var hvert 30. sekund. Det ble noen få plottinger opp sundet før båten var ute av synet, først på aisen og litt senere for øyet...

Link to post
Share on other sites

Hvor var dette? Husker du avstanden sånn noenlunde, eller hvor du selv var?

 

Sånn cirka. Jeg gikk fra Hirtshals torsdag 21/7 og direkte til Taanes rett ved Mandal. Mener at jeg så deg mens vi var der, dvs i perioden 21-23/7. Vi gikk deretter østover. Jeg fikk deg opp på listen over AIS-mål, og husker du var et godt stykke unna. Sjekket ikke posisjonen din på kartet, men tror kanskje du gikk i retning Danmark?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det stemmer også med mine observasjoner. De som sees lengs borte er klasse A, og enkelte klasse B dukker opp ganske nært. Men som andre har skrevet avhenger rekkevidden også av antennehøyden i begge ender. Ikke bare sender effekten.

 

HER er en tabell som viser rekkevidde for radar. Ikke helt sammenlignbar, men viser antennehøydens innvirkning. Du har antennen på 4m ASL - De fleste skip med klasse A har antennene en god del høyere, noe som øker rekkevidden begge veier.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de aller fleste merkene er gode nok. Yachting Monthly hadde en test av en hel rekke transpondere for et år tilbake som er nyttig. Jeg har selv erfaring med Transas, AMEC og nå sist Digital Yachts. Sistnevnte gir best kvalitetsinntrykk (AMEC fikk jeg alri orden på og den ble returnert). Du må i tillegg bestemme om du skal ha egen antenne eller splitter. En del transpondere har innebygd splitter, mens jeg har valgt å kjøpe til en ekstern splitter fra Digital Yacht (har forresten liggende en helt ny slik som ble til overs etter den anskaffelsen, som beskrevet over ble det vesentlig mye bedre signal ved bruk av antenne 20 meter over havet). Andre gode produkter er Simrad A150 sin som har eget display, ICOM har sluppet en som virker lovende. Mange bruker True heading og er godt fornøyd.

 

Digital yacht sin har forresten en GPS-antenne som er veldig lettplassert og som fungerer supert (med i pakken).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Farsund til Tyborøen 21/7, vi gikk vel litt over 6 om morgenen og var fremme i 21 tiden. Så da er det bare å sette streker i kartet.

 

Vi dro fra Hirtshals kl 08, og var i Olavssundet/Gamle Hellesund ca kl 18. Avstanden mellom våre to streker er ca 20 NM på det korteste, men i realiteten måtte du ha vært mye lengre unna da jeg så deg i AIS-listen.

 

frk_fryd.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...