Jump to content

Hvilken aluminiums robåt er best å ro?


SveinHa

Recommended Posts

Er på jakt etter en brukende robåt til hytta. Ser for meg en aluminiumsbåt med tanke på håndtering på land og enkelt/lite vedlikehold. Vet jo at aluminiumsbåten ikke på noen måte kan sammenlignes med færing eller denslags med tanke på roegenskaper og der finnes jo også en del alu.båter som er helt håpløse å ro. Noen med erfaring som kan komme med gode tips?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Linder 440 Fishing. Den har kjøl, noe som er et must når du skal ro. Vekt kun 86 kg, CE-kategori D. Har en slik selv på 12. året, med 5 hk på. Hvis du googler litt, finner du sikkert litt mer ut om filosofi og produksjonsmetodene fabrikken benytter.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ellers mange finske robåter i plast å få tak i. Med vekt på godt under 100kg så burde ikke disse være spesielt tunge å håndtere heller.

 

F.eks http://suvinorge.no/ som bl.a selges av West system

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang en finsk plastbåt og den ble gitt bort sammen med en masse advarsler og ansvarsfraskrivelse for alt som muligens kunne skje om båten ble brukt... Frister ikke så veldig til gjentagelse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Suvi så jo ikke så dumt ut men blir litt skeptisk når en plastbåt veier det samme som en alu.båt. Minner litt for mye om den jeg nevnte i forrige innlegg. Den kunne snaut nok roes da hele siden av båten ikke var stiv nok...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Svein,

Jeg husker at det ble laget en del "robåter" av aluminium på 1950 og 60-tallet. De var i en periode populære som lettbåter/livbåter på frakteskøyter. Av utseende lignet de til forveksling på det som vi i Rogaland ville kalle "en vanlig robåt".

Men disse alu-båtene hadde en utpreget felles egenskap: de var komplett umulige å ro :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja Poseidon, det er vel en slik som Birkeland Slip har til assistanse ved slipping. Den ser ut til å gå like godt i alle retninger, også rundt sin egen akse (hvor nå den er)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men disse alu-båtene hadde en utpreget felles egenskap: de var komplett umulige å ro :headbang:

 

Problemet her blir vel fort at båtene flyter så lett i vannet at vannlinjelengden bli veldig kort, og dermed får man ikke noe sig eller stabilitet i lengderetningen

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...