Jump to content

Hva trenges for å montere web kamera på båten?


windy26

Recommended Posts

Du kan jo gjøre som jeg har gjort, kjøpe feks. et rimelig Microsoft LifeCam HD-5000 kamera til noen få hundrelapper. Så laster du ned et gratis program fra som jeg har gjort fra Yawcom.com og installerer det på en laptop med mobilt bredbånd.

 

Da blir det som fra min båt akkurat nå, både live video og enkeltbilder som oppdateres med jevne mellomrom.

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette var stilig - har ikke tenkt DEN tanken før, eller lest om det :crazy:

Jeg har syslet litt med tanken på AIS slik at familie kan følge med, men dette var jo mye morsommere!

Lars - så nå på live-bildet. Det kommer som raske enkeltbilder, eller hakkete video, hos meg her jeg nå ligger i Risør. Er det noe lav nedlastingshastighet (vel 1 mbit/sek) som gjør dette, eller skal det være slik?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at "live video" fra meg er hakkete, skyldes nok i første omgang at jeg er på mobilt nett med skarve 300kbps ut fra båten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå står kameraet ute på styrehuset til båten, men under veis står det inne. Kameraet er egentlig beregnet for innendørs bruk og ikke for vær og vind ute.

 

Dette kameraet har en utmerket autofokus helt ned til noen få centimeter, så når det står inne må det stå helt inntil vinduet for ikke å fokusere på dugg eller regndråper på utsiden.

 

webkamera.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt et EasyN IP kamera på Ebay.

Dette har trådløst tilkobling (eller evt. nettverkskabel) til min ICE ruter. Kameraet har en del funksjoner, men jeg har ikke fått testet alt ennå.

Noe det kan:

- Sende kameraets adresse til deg på epost når det slås på. Man kan også benytte dynamisk DNS.

- Sende bilder på epost eller FTP (f.eks. når det oppdager bevegelser)

- Man styrer kameraet fra kameraets webside

- Jeg tror det også kan kobles opp imot alarm eller sirene og sensorer (f.eks dørbryter) slik at det sender bilde når sensoren uløses.

 

Får å nå kameraet hjemmefra måtte jeg åpne for noen porter i ICE ruteren slik at den videresender forespørsler til kameraet. Jeg har egen FTP server som kameraet sender bilder til.

Redigert av Skipet 5 (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Er dette lovlig? Å vise "live" bilder fra offentlige havner.Blir kos hvis jeg må sjekke om nabo båt sender "live" før jeg tar morgenbadet mitt.

Om du ikke har noe som ikke tåler dagens lys, så spiller det vel ikke noen rolle om det sendes live :lol: :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg så for meg var et kamera montert ute, under targabøylen, som i hovedsak sendte når vi var underveis, for å dele turen. Det betyr et utendørskamera + litt kabler til og fra. Her finnes det vel litt under overvåkingskamera? Jeg har forøvrig også et D35 modem fra ICE, og her har tydeligvis Skipet 5 litt kompetanse, om jeg kan henge meg på her om/når jeg kommer så langt.... :pray:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Med D35 routeren fra ICE har du litt mer å velge i blant kameraer. Da kan du velge både blant IP-kameraer, og USB-kameraer som jeg er låst til med mitt D50 ICE USB-modem. Når det gjelder datasikkerheten, forsøker jeg alltid å rette inn kameraet slik at det viser oversiktsbilder på samme måte som de hundrevis av faste webkameraene langs kysten gjør.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, Lars.

A propos modem - du har kanskje prøvd D35? Jeg har også et D50, men tok sats og kjøpte D35 - en aldeles utrolig forbedring. Får signal praktisk talt over alt - også opp hele Telemarkskanalen, om enn noe svakt der. Men hastighetene generelt er ikke til å sammenligne - ren utklassing :thumbsup:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke brukt D35. Men jeg er kjempefornøyd med mitt D50 modem, og har vel ALDRI vært uten forbindelse. Men når sant skal sies, har jeg en 5,1dBi ekstern antenne på hyttetaket. Uten ekstern antenne dypt nede i en båt med modemet plugget rett i PC'n, er det klart at signalet blir dårlig. Når det gjelder hastighet, er jeg også stort sett fornøyd. Da vi lå på Källö Knippla i Göteborgs nordvestre skjærgård med oppkopling mot en basestasjon i Göteborg med stor trafikk, gikk det imidlertid tregt. Nå skal det bli spennende til høsten når ICE kommer med nye modem og routere som håndterer revisjon B der det er lovet 3x dagens hastigheter.

 

Hilsen Lars H.

pt. i Fiskebäckskil ved Lysekil og webcam her.

 

speed_fiske.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er klart - med en slik antenne blir det litt annerledes :yesnod:

Jeg har mitt modem inne i båten, med litt annet stæsj i nærheten. Målte nå (i Sandefjord nå) og fikk:

 

netfart1.jpg

 

Holder til meste for meg - inklusive webcam etter hvert.. Min samboer er forøvrig også på det trådløse nettet med sin PC samtidig.

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt et EasyN IP kamera på Ebay.

Dette har trådløst tilkobling (eller evt. nettverkskabel) til min ICE ruter. Kameraet har en del funksjoner, men jeg har ikke fått testet alt ennå.

Noe det kan:

- Sende kameraets adresse til deg på epost når det slås på. Man kan også benytte dynamisk DNS.

- Sende bilder på epost eller FTP (f.eks. når det oppdager bevegelser)

- Man styrer kameraet fra kameraets webside

- Jeg tror det også kan kobles opp imot alarm eller sirene og sensorer (f.eks dørbryter) slik at det sender bilde når sensoren uløses.

 

Får å nå kameraet hjemmefra måtte jeg åpne for noen porter i ICE ruteren slik at den videresender forespørsler til kameraet. Jeg har egen FTP server som kameraet sender bilder til.

 

Hei

Dette virker interresant - Har du noe mer erfaring med dette ?

Hvilket kamera er det du har kjøpt (er mange å velge i )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...