Jump to content

tåler en snekkemotor og ligge under vann?


kaymagne

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om ei snekke jeg kan få gratis mot fjerning... denne har ligget delvis under vann i ei båthavn. dette dreier seg forøvrig om ferskvann :thumbsup: Hva bør gjøres for og evt bevare motoren? hvis den ikke allerede har tatt skade av dette...? Den blir liggende i vannet til jeg evt henter den. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye opplysninger å gi konkret tilbakemelding på her, går da ut fra at det er kommet vann inn hvor det ikke bør være det i motoren, så første bud er vel å tømme motoren (alt unntatt kjølesystemet) og helle på olje eller diesel. Det er ingen kur, men da har du stoppet ødeleggende prosesser, slik at du har tid til å sjekke opp og utbedre de enkelte systemer på motoren. Hvorvidt det er noe å redde, vil avhenge av hvor lenge motoren har stått under vann, og hvilken vedlikeholdsstatus motoren hadde før den havnet under vann. Er det snakk om en bensinmotor, kan det jo fort bli litt jobb med å overhale eller erstatte tenningssystem, men det kommer an på fabrikat og type.

 

Hvis motoren ikke har vært i vannet lenge, og vannet heller ikke har dekket vitale deler, så kan det hende man har så flaks at det bare er å skifte olje, starte motor og få varmen i den noen for å fordrive fukt, og skifte olje igjen. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

I min "ungdomstid" hadde jeg et par tresjekter som begge sank hver sin gang. (I sjøvann) Det var da 1 sylindrede bensinmotorer (Sleipner og FM) med magnettenning. Det viktige den gang var å få av magnet og forgasser. Forgasseren ble demontert, skylt i ferskvann og rødsprit. Magneten ble skylt i ferskvann og rødsprit og tørket i stekeovn på ca 70 grader. Motorene ble spylt i ferskvann, bunnkassa tømt for olje og ny olje ble påfylt. Vekehus ble også renset. Hadde litt olje i sylinder også etter at den var tømt for vann. Deretter var det bare å starte opp og finjustere forgasser. Etter litt driftstid ble oljen skiftet på nytt. Men dette var svært enkle motorer.

 

Nyere bensinmotorer har dynamo, coil, starter og annen elektronikk som må spyles, renses i rødsprit og tørkes nøye. Forgasser må som ovenfor renses, og motor må ha 2x oljeskift.

 

For dieselmotorer så må starter, dynamo m.m. gjennomgå samme prosedyre. Sylindre og bunnkasse like så. I tillegg må hele drifstoffsystemet tømmes for vann, og manuelt luftes før startforsøk. Det er svært viktig i alle tilfellene at det ikke er vann igjen i sylinderne.

 

Så fort du får start så er det om å gjøre å kjøre lenge med god driftstemperatur. Hold øye med evt. vann i olja etter første oljeskift. Men som sagt 2 oljeskift må til.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar :smiley: Da ser jeg vel for meg at dette kan bli ett greit vinter-prosjekt :yesnod: Den har ligget delvis under vann ute i steinsfjorden i ca 2 uker. har ikke vært og sett på den selv enda. men har fått opplyst at den ikke har fylt seg helt med vann, men at hele dieselmotoren er under vann... oppdaterer når jeg har sett på den eller evt hentet den. Men som sagt : takk for gode svar foreløpig :seeya:

Link to post
Share on other sites

For å si det "enkelt", er det beste at motoren står helt under vann, og ikke delvis. Når alt er helt under blir det ikke påvirket av at vannstanden endres og luft kommer til og får rustprosessen til å gå raskere.

Det er også viktig at du har alt klart for å ta førstehjelp på motoren når den kommer opp, det kan ikke vente, isåfall er det bedre at motoren ligger under vann en å bli stående i luft etter å ha vært under vann.

 

Lykke til.

Regner med det blir prosjekttråd :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En båt i båthavna der jeg har båten gikk ned en vinter for et par år siden. Den ble liggende under i 3 måneder før den ble gitt bort mot fjerning. Brannvesenet stilte med dykkere for å stroppe den, og båten ble løftet med mobilkran. En halvtime etter at den var hevet var motoren i gang, og senere samme dag gikk den nye eieren båten hjem (en tur på 10-12 nm). Det eneste som ikke virket var radaren og en lanterne! Dynamoen ladet fint, alle instrumenter var OK og til og med ekkoloddet virket! Så alt håp trenger ikke være ute selv om båten har vært under vann...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er klart, en del elektriske feil må man nesten regne med over tid. Men selve motoren så ut til å ha klart seg greit. Summa summarum så satt han igjen med en 30 fots sjark med tosylindret Sabb til prisen for leie av mobilkran en time eller to. Ikke ille det...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...