Jump to content

Bensinforbruk Sea Ray 315 med MPI 496 Magnum


Andre'

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg er i ferd med å kjøpe meg båt etter alt for mange år som landkrabbe. En Sea Ray 315 Sundancer med 375 hk bensin Mercruiser 496 Magnum er en av de aktuelle båtene, men sliter med å finne forbruket på herligheten.

 

Noen som kan kaste lys over dette tema? Hva er omtrentlig forbruk på marsjfart og full fart?

 

Er også noe usikker på hvor vanskelig det å selge en slik båt om f.eks. 5 år med normalt bruk og godt vedlikehold/vinterlagring. Selvsagt vanskelig å si hvordan dette noe merkelige båtmarkedet er om 5 år, men sikkert noen der ute som kan si noe om det:-) Hvor viktig er dieselmotor kontra bensinmotor?

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Sea Ray 315 er en veldig populær båt så å selge den igjen må vel påregnes å være relativt greit. Når det gjelder forbruk har jeg ikke erfaring fra denne, men fra tilsvarende båter. Forbruket er stort sett ganske overkommelig på nyere bensinmoterer som har strenge avgasskrav, men forbruket avhenger jo veldig av hvordan du bruker den. Kjører du på full spiker så renner det gjennom suppe, men på marsjfart bør denne ligge på 25 til 35 liter/t. Er det bare en motor i den?

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor mye båten veier? Da er det lettere å sammenligne med lignende båter. Det er nok mere relevant å regne forbruk i liter per nm. Min båt veier ca. 4500kg og bruker ca. 2,2 l/nm i cruise på ca. 27 knop. Det er ikke alle båter som er noe mere attraktive med dieselmotor fordi hvis du skal ha sterke nok dieselmotorer av nyere årgang blir båten uforholdsmessig dyr. For liten motorisering er ikke attraktivt. Merkostnad i drivstoff tar skjelden igjen den høyere prisen for dieselmotor på denne størrelsen båt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Båten veier ifølge annnonsen ca. 3.500 og har "bare" 1 motor. 315 betyr 31 fot i Norge (med badeplatform). Selve båten skulle vel tilsvare en 280 så vidt jeg vet (dvs. 28 fot ekskl. badeplatform).

 

Vil 2,2 l/nm på 27 knop bety den nette sum av 59,4 liter i timen (2,2 x 27)?

 

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Hei, har en relativt tilsvarende båt med singel V8. Min Bayliner 285 med Mercruiser 350 MAG(300 hk) bruker ifølge Boattest.com 45 l/time i 20,7 knop og 55 l/time i 27,1 knop. Har sett test av Sea Ray 280 (samme som heter 315 her) med dobbelinstallasjon. Den lå på ca 56 l/time i 22 knop og 71 liter i 29 knop. Regner med at den aktuelle båten din vil bruke omtrent det samme som min i samme hastighet, ettersom den har kraftigere motor og trenger å presses mindre for å oppnå samme hastighet. Dette vil kompensere for noe høyere vekt på Sea Rayen. Forøvrig ligger jeg på et gjennomsnittsforbruk i løpet av en hel sesong på ca.15 l/time. Mye kjøring foregår i lav hastighet og båten bruker ikke mer enn 5 l/time i 5,3 knop.

Hadde ikke vært bekymret for forbruket. Det er andre utgifter ved båt som er MYE høyere... Er forøvrig enig i at Sea Ray 315 med singel bensin er mye båt for pengene. Prismessig bør en slik koste 150 - 200000 mindre i innkjøp enn en med diesel. Vil forøvrig også anbefale deg å ta en titt på Bayliner 285. Plassmessig er Baylineren vel så stor pga 13 cm større bredde og du får egen dør inn til midtkabinen. Ligger en nesten ny båt på finn til 620000...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Solgte for få uker siden min Sae Ray 290 Sundancer og det er jo ganske så lik båt. Vår båt adde ved innkjøp en Mercruiser 7,4 MPI 330hk som var en injection. Må vel si vi ikke var videre sjokkert over forbruket her. Har ingen spesifikke målinger, da båtbruk og ferie er rekreasjon for oss. Spente var vi på denne motoren, da vi bare har hatt diesel i båter tidligere. Vårt forbruk for en sommer lå på ca 14 til 17.000 kr i bensin totalt sett, men vi kjører ikke altfor ofte i plan.

 

Vi solgte denne motoren ifjor høst og satte i en 2 år gammel diesel mest av årsak at jeg aldri fikk fred for at det var en bensin motor og at jeg hadde med meg over 500ltr bensin til tider, men eller så bør du ikke være redd for å kjøpe en slik båt.

Prisen bør du jo gamble på at er bra ved innkjøp slik vi gjorde (fordi det er bensin) og at det skal selges igjen.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode svar:-)

 

Er ikke bekymret for bensinforbruket, det vet jeg er høyt på slike båter. Ble bare noe frustrert over at man fikk utrolige sprik i svar fra ymse hold og måtte spørre ekspertisen her på forumet.

 

Ang. Bayliner så har jeg hørt en del negativt om det merket. Har ingen erfaring og kjenner ingen som har denne båten, så det kan jo være reelt eller en aldri så liten myte... Hva er bra og hva er mindre bra med en Bayliner? Hvordan er Bayliner sammenlignet med Sea Ray?

 

Nå er det ut på tur for å prøve enda en båt. Spennende!

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Båten veier ifølge annnonsen ca. 3.500 og har "bare" 1 motor. 315 betyr 31 fot i Norge (med badeplatform). Selve båten skulle vel tilsvare en 280 så vidt jeg vet (dvs. 28 fot ekskl. badeplatform).

 

Hei.

 

Jeg har en Sea Ray 315 med VP KAD 300. I følge dokumentasjon som følger med fra Sea Ray har båten en dødvekt på rett under 4 tonn (ca 39xx kg). Selve båten heter Sundancer 280 i USA, og ser du bort fra badeplattformen er båtens lengde 28.9 fot.

 

Søkte litt på US fora og fant en med tilsvarende båt som du ser på, en Sea Ray Sundancer 280 med 496 Magnum. Han cruiset i 28 mph (24 knop) på 3600 rpm og forbruk på 1.6 mpg (miles per gallon, 1 US gallon = 3.785 liter). Omregnet til norske tall betyr det ca 66 l/t => 2.75 l/nm. Han hadde gjort sin måling over en lang strekning.

 

Men 496 Magnum finnes i 2 versjoner, 375 og 425 HK. Hvilken er det i den du ser på ?

 

Basert på min erfaring med KAD 300 så er dette "akkurat nok" i denne. Kunne godt hatt litt ekstra krefter. Dvs det er nok krefter (marsjer normalt i 24-25 knop og bruker da ca 35 l/t) men savner noe dreiemoment når den skal opp i plan. Nå vet jeg ikke hva 496 Magnum har, men KAD 300 har 570nm på topp (500nm i turtallsområdet den befinner seg i når den planer). Skulle jeg valgt i dag ville jeg sett på en med Mercruiser 320 diesel (CMD) eller 2xMerc 220HK bensin.

 

Uansett - lykke til med båtkjøpet.

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et testresultat med en 7.4 MPI på en lignende båt opprinnelig fra boattest.com. 7.4 og 8.1/2 litrene ser ut til å marsje mest økonomisk rundt 3000 o/min og forbruket bør da ligge på 50L +/- 5 men har ikke sjekket dette mot grafen. Imidlertid har den motoren du ser på fåt en mer modne motorstyring mm slik at forbruket kan være redusert noe. Luften på vår del av kloden er normal noe kjøligere enn der båter flest er i USA så det kan hende de yter litt mer her og bruker noe mindre drivsoff enn når testet i USA.

 

2860_den_graph4.jpg

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært å prøvekjørt herligheten og likte den svært godt!

 

MEN, det er jo alltid et men: giret sa takk for seg og vi var plutselig uten revers! Litt kjipt å legge til kai da kan man si....

 

Så da prøver jeg meg med et nytt spørsmål: Er det et "show-stopper" å kjøpe en båt som har litt hikke med giret? Dette skal selvsagt selger reparere asap, men man blir litt skjepisk når slikt skjer på prøveturen. Hadde alt gått fint, hadde jeg kjøpt båten der og da!

 

Dernest fikk jeg ikke båten opp i mer enn 29 knop, og den skal klare 37 knop med 496 magnum. Verkstedet selger brukte hadde målt den også til 37 knop. Så da blir jeg litt urolig for at det kan være noe feil med motor/drev som gjør at den ikke yter det den skal. Har ikke til hensikt å gå i 37 knop så ofte, men hadde forventet å komme litt over 30 knop i alle fall. Noen knop går jo tapt når båten har ligget ute en sesong og ikke er 100 % blank under. Den ser imidlertid ikke veldig overgrodd ut og lurer på om et tap på 8 knop er normalt? Hva kan evt. forårsake dette?

 

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Er feil på gir showstopper ?

Kommer vel an på hva som er feil ? En kamerat av meg fikk feil i giret på sitt DP drev. Årsaken var at ved sist service hadde verksted "glemt en skrue". Verkstedet trodde denne hadde falt ut og monterte inn en ny skrue. Men den gamle lå igjen inne i drevet. Den falt slik at den låst giret på 2. turen (kunne ødelagt mye mer, så de hadde flaks).

 

Angående fart

Dersom båten har stått lenge kan groe ødelegge mye. Jeg prøvekjørte en gang en Finnmaster 7600 med D4-225 motor. Klarte 38 knop uten problemer, men etter 2 mnd uten bruk fikk vi den ikke over 32 knop. Turtallet var fortsatt det samme (ca 3400 rpm), men båten ville ikke gå fortere. Tok båt opp og spylte den, og deretter gikk den i 38 knop.

 

Du sier at båten ikke gikk mer enn 29 knop. Hvilket turtall hadde du da ? Og hvilket turtall skal båten ha på maks fart ?

 

 

Bayliner versus SeaRay

Ønsker ikke å starte noen ordkrig, men SeaRay har ord på seg for å være bedre enn Bayliner. Gjelder både skrog, montering og "overall quality". Om dette gjelder enda, eller bare var en myte/rykte/sannhet for 10 år siden, det kan jeg ikke uttale meg om.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode svar:-)

 

EAng. Bayliner så har jeg hørt en del negativt om det merket. Har ingen erfaring og kjenner ingen som har denne båten, så det kan jo være reelt eller en aldri så liten myte... Hva er bra og hva er mindre bra med en Bayliner? Hvordan er Bayliner sammenlignet med Sea Ray?

 

 

Andre'

 

I Usa så blir Sea Ray regnet blant de beste, og B.L. i andre enden av skalaen. B.L går under kategorien "begginer boat" over there.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen erfaring med sea ray, men har hatt flere Bayliner. Er veldig stor forskjell på Bayliner opp til 2000 og båter nyere enn det. Forskjellene går mye på kvalitet på hengsler, låser, ledningsnett og sånne ting. At sea ray er lagt litt mer penger i materialer stemmer nok, men Bayliner har helt klart lagt nivået opp endel i forhold til tidligere.

Link to post
Share on other sites

37 knop er mye på en såppas stor båt! og det er veldig stor forskjell på 29 og 37 knop! ville tatt med en motorkyndig og fått sjekka motorer og gir!! har du sett på bunnen da? når var den sist smurt?

 

Personlig synes jeg bensinmotorer er greit på båter opp til 20-22 fot! ville aldrig ha hatt en motor som bruker opp mot 100 l i timen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Personlig synes jeg bensinmotorer er greit på båter opp til 20-22 fot! ville aldrig ha hatt en motor som bruker opp mot 100 l i timen!

Jeg har en gammel windy på ca. 4,5tonn med to bensinmotorer, bruker ca. 2,2 l/nm altså 60 l/t. Hadde det lønnt seg å betale 200.000,- mer for en båt med to gamle 41 motorer?

Link to post
Share on other sites

Dieselen blir snart like dyr som bensin nå likevel så. Kommer til å bli slutt på 'avgiftsfri' for private

 

Tror ikke det. De har forsøkt før, men det blir for mye brydderi med fiskeriflåten. Veldig vanskelig å skille mellom "båt-diesel" og "vanlig diesel" i utkantstrøk.

 

Men selv om prisen for diesel og bensin var som med bil, så vil diesel være mer effektiv. Det er mer energi i en liter diesel enn i en liter bensin. I tillegg er en dieselmotor mer effektiv enn en bensin, så det er ikke unormalt med en 20-30% lavere forbruk i en dieselmotor kontra en tilsvarende bensinmotor.

 

Spørsmålet blir vel hvor mange timer i året en må kjøre før diesel lønner seg. Min Sea Ray 315 har et snittforbruk på ca 25 liter per time (VP KAD 300), målt med min type kjøring over 2 år (fører logg). Med bensinmotor ville kanskje snittforbruket vært på 35 liter per time ???

 

Regnestykket er enkelt.

 

Diesel

50 timer x 25 l/t x 9 kroner (dieselpris båt Stavanger) blir kr. 11250.-

50 timer x 25 l/t x 13 kroner (hvis diesel for båt kostet like mye som for bil) blir til kr. 16.250

 

Bensin

50 timer x 35 l/t x 15 kroner (bensinpris båt Stavanger) blir kr. 26250.-

 

Selv om diesel var dyrere ville jeg spart 10000/år i drivstoffutgifter.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel windy på ca. 4,5tonn med to bensinmotorer, bruker ca. 2,2 l/nm altså 60 l/t. Hadde det lønnt seg å betale 200.000,- mer for en båt med to gamle 41 motorer?

 

Er vel heller tvilsomt.... Men er avhengig av hvor mye du kjører. Med 2xAD41 ville du vel fortsatt ligget på ca 2 l/nm. De drakk litt de gamle traverne fra VP.

Link to post
Share on other sites

 

Spørsmålet blir vel hvor mange timer i året en må kjøre før diesel lønner seg.

Regnestykket er enkelt.

 

Diesel

50 timer x 25 l/t x 9 kroner (dieselpris båt Stavanger) blir kr. 11250.-

50 timer x 25 l/t x 13 kroner (hvis diesel for båt kostet like mye som for bil) blir til kr. 16.250

 

Bensin

50 timer x 35 l/t x 15 kroner (bensinpris båt Stavanger) blir kr. 26250.-

 

Selv om diesel var dyrere ville jeg spart 10000/år i drivstoffutgifter.

 

/Øystein

 

Ja det er korrekt men så enkelt er jo det ikkje at en bare kan regne på den ene kostnaden. Dieselmotoren koster gjerne opp mot 200 000.-mer pr stk i innkjøp. Altså dekker sparte renter på mellomlegget meir enn prisdifferansen på drivstoffet i dette eksempelt med bare 50 timer.

Vi kan nok heva grensa for hvor stor båt som er lønt å ha bensinmotor i.

 

Det blir jo bruksmønsteret som avgjør. det er som kjent håpløst å finne bensinpumer ved sjøen om en skal til ukjente strøk såpas langt unna en må tanke

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kan nok heva grensa for hvor stor båt som er lønt å ha bensinmotor i.

 

Det blir jo bruksmønsteret som avgjør. det er som kjent håpløst å finne bensinpumer ved sjøen om en skal til ukjente strøk såpas langt unna en må tanke

 

 

Helt enig.

 

For å ta utgangspunkt i denne båten så hadde Merc 496 MAG med 375 HK en veil pris i 2010 fra 254K og oppover avhengig av drev. Skulle en hatt 2x bensin ville det blitt 2 x Merc 4.3 eller 5.0 MPI til 140K eller 160K per stk. Til sammenligning så ligger diesel versjonen CMD 4.2-320HK på 360K og oppover. Så differansen blir fort 100K.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel windy på ca. 4,5tonn med to bensinmotorer, bruker ca. 2,2 l/nm altså 60 l/t. Hadde det lønnt seg å betale 200.000,- mer for en båt med to gamle 41 motorer?

 

Lønne seg og lønne seg! Det spørs hvordan bruken din er det og hva du selv føler er riktig motor i en middels stor båt! Her er det ikke bare liter per mil som teller. Her i Trønderlag er det ikke flust med bensinpumper på marinaene. Her er det stort sett diesel eller man må bære bensinkanner fra en pumpe langt inne på land. om man da skal tanke flere hundre liter hver gang på den måten blir det fort en arbeidsom affære. Det går jo til nød med båten vi har nå, men når man snakker 200-400l tanker så blir jo dette noe annet! Vet ikke hvor du holder til men her i Trønderlag så vil vi gjerne gå et stykke for å komme til forskjellige destinasjoner.. så da har rekkevidde noe å si, samt at det er få bensinfyllinger..På min forrige båt med totakter og høyt forbruk var bensintilgang en bekymring hele tiden..

Min personlige mening er at en dieselmotor er mindre ømfintlig enn en bensinmotor, samt at jeg synes diesel er et mere behagelig fludium..(ser da bort fra Volvo D serie, hehe)

Sa jo at jeg skulle ha båt med diesel nå men ble moderne 4t påhenger og har jo ikke angra men båten er bare 19fot. Har prøvd hakket større Askeladd, med 117 Merc diesel, men den var alt for liten til båten og støyen og vibrerte mye mere enn påhengeren. dem fleste båter i 20-22fotsklassen med diesel har denne motoren som etter min mening er for liten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...