Ervil Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Hei, ettersom trådstarter står registrert i Oslo bør det ikke være noe problem med å få tak i bensin på marinaene. Vi har i denne tråden diskutert forskjellen mellom bensin og dieselforbruk i marsjfart, men vi må huske at mange av oss kun bruker båten i marsjfart en brøkdel av tiden. Jeg regner med at jeg tøffer rundt i 5-6 knop i 80% av den tiden jeg er på vannet. Da bruker ikke båten min mer enn 5-10 L/time(Bayliner 285 m/350 MAG), mens den i marsjfart 22-27 knop bruker mellom 45 og 55 L/time. I løpet av hele sommeren i år har jeg brukt ca kr.10000.- i bensin fordelt på ca.50 driftstimer. Har i løpet av sesongen et gjennomsnittsforbruk på ca.15 L/time. Mesteparten av forbruket gikk med i løpet av en 10-dagers båtferie på kryss og tvers mellom Drøbak og Fjellbacka. Her brukte vi ca.6000 kr eller drøyd 400 L. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Helt enig i at det er dumt å kjøpe motorer som du ikke får kjøpt drivstoff til, men så har jeg en tank som holder til 250 nm og da burde det vel snart dukke opp en pumpe? Hvor mye veier den baylineren din Ervil? På kartplotteren min står det at gjennomsnittsfarten har vært 12kn siste to år og jeg kjører nesten aldri mellom fem og 26 knop. Snittforbruket er på 2,2 l/nm. Vil forøvrig foreslå at vi snakker om forbruk per utseilt distanse istedet for per time da dette varierer sterkt med bruken. Nå kan forbruk per nm også variere mye, f.eks på en førti fots salongbåt jeg kjenner er forbruket dobbelt så høyt i 9 knop som i 7,5. Og det er fordi skroget krever dobbelt så høy motoreffekt i den farten. Redigert 1.September.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.