Jump to content

Bensinforbruk Sea Ray 315 med MPI 496 Magnum


Andre'

Recommended Posts

Hei, ettersom trådstarter står registrert i Oslo bør det ikke være noe problem med å få tak i bensin på marinaene.

Vi har i denne tråden diskutert forskjellen mellom bensin og dieselforbruk i marsjfart, men vi må huske at mange av oss kun bruker båten i marsjfart en brøkdel av tiden. Jeg regner med at jeg tøffer rundt i 5-6 knop i 80% av den tiden jeg er på vannet. Da bruker ikke båten min mer enn 5-10 L/time(Bayliner 285 m/350 MAG), mens den i marsjfart 22-27 knop bruker mellom 45 og 55 L/time.

I løpet av hele sommeren i år har jeg brukt ca kr.10000.- i bensin fordelt på ca.50 driftstimer. Har i løpet av sesongen et gjennomsnittsforbruk på ca.15 L/time. Mesteparten av forbruket gikk med i løpet av en 10-dagers båtferie på kryss og tvers mellom Drøbak og Fjellbacka. Her brukte vi ca.6000 kr eller drøyd 400 L.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det er dumt å kjøpe motorer som du ikke får kjøpt drivstoff til, men så har jeg en tank som holder til 250 nm og da burde det vel snart dukke opp en pumpe? Hvor mye veier den baylineren din Ervil? På kartplotteren min står det at gjennomsnittsfarten har vært 12kn siste to år og jeg kjører nesten aldri mellom fem og 26 knop. Snittforbruket er på 2,2 l/nm. Vil forøvrig foreslå at vi snakker om forbruk per utseilt distanse istedet for per time da dette varierer sterkt med bruken. Nå kan forbruk per nm også variere mye, f.eks på en førti fots salongbåt jeg kjenner er forbruket dobbelt så høyt i 9 knop som i 7,5. Og det er fordi skroget krever dobbelt så høy motoreffekt i den farten.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...