Jump to content

4HK Evinrude starter, men går ikke...


Fyret 25

Recommended Posts

Kjenner ikke motoren sånn eksakt, men hvis den har innebygd tank, ville jeg tro at det er grums i forgasseren som er årsak til at den ikke går pent. Ville forsøkt å få åpnet flottørkammeret og sett hvordan det ser ut, og sjekk at flottøren er hel og beveger lukkeventilen som den skal.

Hvis den har ekstern tank, kan man i tillegg prøve å finne ut om det er en bensinpumpe som kan ha en gåen membran. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ja Worry II, jeg har selfølgelig olje i bensinen :yesnod:

Men en annen ting... Jeg fikk motoren til å gå i stad, den går veldig fint i fri, men når jeg setter den i gir, så vil den ikke opp i turtall, og dør etter ca 5 sek :confused: Hva er galt nå da???

 

Takk til dere erfarne som kan gi gode tips og råd til en som er litt mer uerfaren :pray:

Bukh - Powering Marine Safety

Troll 20 med Bukh DV 10

Link to post
Share on other sites

Det er muligens noe med blandingsforholdet mellom luft of bensin. Har du sjekket at luftfilter ikke er potte tett og at den kveles av den grunn? Evt prøv å ta det helt av. Eller kanskje du har en choke som henger seg opp slik at den får for fet blanding og druknes av den grunn?

Link to post
Share on other sites

Kjenner som sagt ikke denne motoren spesifikt, men jeg tviler sterkt på at det er noe luftfilter på den. Det er så lite støv nær en vannflate, at luften ikke filtreres på annet vis enn at innsuget gjerne går via et krokete kammer, der vanndråper blir skilt ut i svingen. Jeg holder fremdeles en knapp på noe i forgasseren. Dette er enten gammal bensin med oljetilsetning som har levret seg, rusk som er kommet oppi tanken under påfylling, eller rust pga vann i bensinen. Hvis det er en endring fra at motoren bare så vidt ville starte, til nå å gå uten belastning, så er det en forbedring som jeg ville tolke som et symptom på at det er rester av gammel bensin med levret olje i systemet. Forbedringen kan da tilskrives oppblandingen av den gamle bensinen og oljen, og at den gele-lignende massen av levret totakts-olje etterhvert suges ut av tettede kanaler i forgasseren. Mere kjøring er da oppskriften. Hvis det ikke hjelper nok, så ville jeg åpnet flottørhuset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...