Jump to content

Om småbåtfolket fikk bestemme, hva ville DU gjort? Sjøsikkerhet.


Lovart låring

Recommended Posts

jeg også tenker vel at det største problemet ikke er hva vi har av lover og regler, men hvilke holdninger noen båtførere har. Det ble foreslått båtførerprøve som ungdomsskole-undervisning; et meget godt forslag :thumbsup: Kunnskap skaper holdninger! Vi er da en skipsnasjon, som tidligere påpekt! :thumbsup:

 

I tilleg ønsker jeg jeg meg sterkere reaksjoner fra det offentlige om vi skulle bryte fartsgrense/alkohollovgivningen. Dett fordrer selvsagt mer synlig politi på vannet, noe jeg savner.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Los Endos har noen gode poeng:

 

Fartsbegrensingene i Nøtterøy og Tjøme skjærgården er fine. 30 knop med 5 knop på trange steder. Burde innføres andre steder også.

I tillegg:

Krav om bruk av redningsvest

Båtførerbevis

Promillegrense 0,2

Men hovedproblemet er jo at uansett hvor mange regler man har, så vil det alltid være noen som gir blanke i reglene. Forhåpentligvis tar de bare livet av seg selv, og ikke drar med seg uskyldige.

 

Unntaket er krav om bruk av redningsvest. Det ER en stor forskjell på et bilbeltepåbud og påbud om å ha på redningsvesten. Det får holde at den skal være i båten, og så må det være opp til den enkelte å bruke den når situasjonen tilsier det. Blir for dumt at staten skal si jeg skal sitte med redningsvest når jeg tøffer i 5 knop og solen skinner på stille hav.

 

Jeg fikk båtførerbeviset for 25 år siden og tok det på nytt i forfjor (ville være i forkant av de nye reglene, men de inkluderte jo ikke meg). Jeg har også VHF-sertifikat. Begge bevisene/sertifikatene er tilnærmet ubrukelige og bør struktureres på en helt annen måte dersom de skal oppfattes som nødvendige for den jevne båtbruker, og i særdeleshet nybegynnere.

Det er jo bare tull at min 16-åring skal stryke på eksamen fordi han ikke husker batteritiden på EPIRB, minimum syrenivå på VHF-batteri, reglene for bruk av VHF på kystskip over x antall tonn osv. Når det er sagt er det stort sett ikke ungdommen det er noe problem med. Etter min mening er det største problemet oss middelaldrende menn kombinert med for mye alkohol...

Link to post
Share on other sites

Sitat: Contraband "hele innlegget" Sitat slutt. :thumbsup::thumbsup:

 

Sitat flere: "påbud om rdningsvest i åpen båt" Princess V42 er vel åpen når kalesjen er nede? Bavaria 32-42 sport? Påbud? :headbang::headbang::headbang:

 

Anarki? Nei...

Annsvar for egne handlinger? Ja!

Nok regler i dag? Ja!

Håndeves dagens regler? NEI!!!

 

Flere regler å håndheve hjelper da for....?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Som Mouche påpeker, skjer de fleste alvorlige ulykkene i om natta i stor fart og i fylla. Dette vil fortsette uansett reglement, forbud og påbud. Båtføreropplæringen som flere foreslår skal gis på ungdomsskolen, bør derfor omfatte praktisk øvelse i slik risikoadferd: nattkjøring i høy fart og i fylla.

 

Som kjent: øvelse gjør mester!

Link to post
Share on other sites

Jeg må da ærlig kunne innrømme at til og med Jeg, undertegnede, har på mine unge dager fartet tresnekkedritings rundt i Ryfylke, gjerne nattestid og med tilhørende grunnstøtninger, motorhavari og fyllesyke. Til alt hell tok ingen tatt alvorlig skade av dette. Dumt og uansvarlig? Utvilsomt. Men, tresnekke farkosten vi hadde til disposisjon marsjet på ca 5 knop nedover Hidlefjorden i påvente av kjøttkaker til middag og et snev av hjemlengsel. Her er det kun fraværet av fart som holdt oss i live. En skjærgårdsjeep med overmotorisering hadde drept oss alle i denne sammenhengen. Jeg ser fartsbegrensinger som ett godt virkemiddel mot alvorlige ulykker, spesielt i farvann som kvalifiserer for dette ved mye trafikk, skjær og holmer osv. Flytehjelp er også en selvfølge, da gjerne på kroppen :sailing: bruk av vett er bra samt vise litt respekt for våre medmennesker..

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Tror Severin Suveren skulle nok ha tatt seg ein tur på sjøen, etter å ha vert på Påskefjellet.

Lover og regler har vi tilstrekkelig av. Har ingen tro på at nye regler, eller meir overvåkning er beste Medesin.

Holdning og opplysningskampanjer er ein bedre vei å gå, selv om det ikkje endrer noe i morgen, endrer det seg på sikt. Båtlivet, som samfunnet ellers, er i konstant endring. Holdninger og opplysning er den veien å gå for å bevare dette som den hobbyen og rekrasjons plassen det i hovedsak er.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Var det ikke valgfag til båtførerprøven for noe år siden i norske skoler. Hvilken erfaring har disse personene etter noen år - forhåpentligvis i båt...Ble det ulykker eller det som verre er som resultat.

 

Må da være noen her på BP som gikk gjennom denne prosessen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Båtføreropplæringen som flere foreslår skal gis på ungdomsskolen, bør derfor omfatte praktisk øvelse i slik risikoadferd: nattkjøring i høy fart og i fylla.

 

Som kjent: øvelse gjør mester!

Salige Sir Francis Chichester uttalte som følgende, fritt oversatt: " Å seil godt når man er edru er ingen kunst, men å seile godt når man er full er en stor kunst".

Saken er vel at vi neppe har så mange slike store kunstnere her i landet, i alle fall har mange av de som har prøvd ikke vist et overbevisende talent.

Link to post
Share on other sites

Dem må vel bli lærerene, vi hadde jo tilbud for noen år tibake som valgfag men så ble det slutt. JEg antar det selv finnes lærere med nautisk kompetanse og om ikke så får en hente inn noen. Det er vel ikke værre dette en tysk eller spansk.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Var det ikke valgfag til båtførerprøven for noe år siden i norske skoler.

 

 

Med valgfag i skolen når man bare dem som tilfeldigvis er interessert mens de går i skolen, mens vi trenger å nå samtlige av dem som har eller skaffer seg båt som går over 10 (ti) knop. Så et båtførerkurs bør være obligatorisk for alle som har eller skal skaffe seg slik båt. Men dette vil selvsagt hemme båtsalget en god del, så de fleste båtforhandlere er nok imot - og vil vel motarbeide et slikt forslag "med alle midler" (lurer på om ikke anonymiseringen med små og uleselige båtnummer, og dårlig båtregister, også er en del av dette!)

 

Men jeg er ganske sikker på at et godt kurs som gis til de fleste, vil styrke følelsen av å være del av et ansvarlig, kompetent båtmiljø, og derfor bedre holdningene sterkt. Selvsagt vil vi aldri bli helt kvitt idioter som kjører halsløst.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførerprøven som valgfag på videregående i Trondheim for 5 år siden. Vi lærte jo litt. men var bare noen få spesielt interesserte der. 6-7 stk av 1000 elever totalt.

Tror uansett ikke det hjelper mot at enkelte fyllekjører i mørket i raske båter.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

-Det offentlige setter ned utvalg og komiteer, og ting skal drøftes av det offentlige for å bedre sikkerheten til sjøss for å unngå ulykker av alle slag.

 

Finnes det noen linker til disse utvalgene og komiteene?

Før man iverksetter tiltak må man først finne ut hvor skoen trykker

Link to post
Share on other sites

Ikke det jeg vet, men det er varslet gjennomgang av regelverket etter ulykkene på Tjøme i sommer, ergo kommer det garantert et utvalg og en kommitè. ( mistenker at det vil bli sammensatt av ymse landkrabber :rolleyes: )

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

...6-7 stk av 1000 elever totalt.

Dette var tynt og da tviler jeg på at obligatorisk undervisning i temaet ville føre noe særlig til bedre tilstander på sjøen. Blir vel heller en plage for de fleste slik som enkelte andre fag i skolen av liten interesse.

 

( mistenker at det vil bli sammensatt av ymse landkrabber :rolleyes: )

En får håpe at båt-organisasjonene følger med fordi landkrabber forblir landkrabber og da risikerer en jo noen rare konstruksjoner som resultat.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Bedre merking av fartsgrenser og felles fartsbegrensinger, samt politi til å kontrollere avvik

 

Vi har et lovverk som er tilstrekkelig. Det som mer eller mindre totalt mangler er kontroll. Politiet må gis ressurser til å være tilstede på sjøen.

 

Bedre merkeing er også et godt tips. Du må i noen tilfelle være lokalkjent for å forstå hvor fartsgrensene gjelder.

 

Jeg har i gjennom mange år i Kragerøskjærgården observert hvem som systematisk bryter fartsgrenser, og det er slike som meg, godt voksne menn i 50-åra. Her er det snakk om holdninger ikke kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...