Havarita Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 De fleste ulykker til sjøs, med tragisk utfall er fortsatt drukning fra båt i sakte fart, og utenfor sommersesongen, og (antatt) innenfor gjeldende promillegrense. Disse ulykker omtales ikke med like store bokstaver i media. Det ropes om gjennomgang av regelverk etter tragiske ulykker hvor høy fart og mistanker / spekulasjoner om promille er bakenforliggende. Slike hendelser er også idag innenfor straffeansvar. Medias oppmerksomhet vil ha det til at dette er majoriteten av ulykkene. Dette støttes ikke av statistikk. Båtsesongen går nå over i en fase hvor det blir kaldere i vannet, og frekvensen av ulykker til sjøs øker. Det er ikke forbudt å falle i vannet. Det kan skje også i hummersesongen. Tragisk om båten fortsetter, og det er noen timer før noen kan nå deg. Mange utrykker ett romatisert og trygt forhold til saktegående snekker/sjarker/sjekter, som opererer av erfarne sjøulker. I månedene vi står overfor spesielt(og i året som helhet)er de imidlertid overrepresentert på den tragiske statistikken. Kombinasjonen av: -Dødmannsknapp ikke utbredt i bruk. -Aktivitet over ripa. -I mange tilfeller umulig å komme seg ombord igjen. -Opereres alene. -Kaldt i vannet. Kan bli rene dødsfeller. Jeg har en bønn om at ikke noen av dere båtvenner blir en del av denne tragiske statistikken i vinter. Hva jeg ville gjordt: For meg er båtførerbevis en selvfølge, for alle jeg låner ut båten til. Vi praktiserer også noen tekniske minstekrav: -Dødmanns-snor (brukes når forholdene tilsier det) -VHF & kartplotter. -Flyteplagg (alltid på,når vi er på sjøen) -Badeleider som gjør det mulig å entre båten igjen. -Toalett(min porta potti)i båten. -Båten må være i en stand å stole på. -I vår day-cruiser har vi også padleåre, ulltepper,båtsportkart,lommelykt, og noen flasker med drikkevann. -Vi lar båten ligge i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Fartsdumper...? Vi har da nok fartsdumper på sjøen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bliss X Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 De fleste ulykker til sjøs... Hvordan vet du alt dette? Har du tilgang til dokumentasjon? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 (redigert) De fleste ulykker til sjøs, med tragisk utfall er fortsatt drukning fra båt i sakte fart, og utenfor sommersesongen, og (antatt) innenfor gjeldende promillegrense. Disse ulykker omtales ikke med like store bokstaver i media. Det ropes om gjennomgang av regelverk etter tragiske ulykker hvor høy fart og mistanker / spekulasjoner om promille er bakenforliggende. Slike hendelser er også idag innenfor straffeansvar. Medias oppmerksomhet vil ha det til at dette er majoriteten av ulykkene. Dette støttes ikke av statistikk. Meget klokt skrevet og sansynligvis medfører dette den absolutte riktighet. Kanskje noe Knbf bør legge seg på minnet før de hyler til myndighetene om nye regler, lover og forskrifter. Det gjelder mange i dette forumet også desverre. Har du dokumentasjon på det motsatte Bliss ?? Redigert 26.August.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Captain Chaos Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hvordan vet du alt dette? Har du tilgang til dokumentasjon? Her er en statestikk som kan være til hjelp, og grunnlag for videre diskusjon? Drukningstall-Årsak Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
glalaks Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 ser ut som vi ungdommen må lære de eldre litt om båtvett. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Havarita Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Ulykkesstatistikken for 2012 er nå publisert. Ulykker fritidsbåt Antall forulykkede/ulykker er stabilt tross stadig økende antall båter. Menn er overrrepresentert. Aldersgruppe 41-60 topper, med 61+ på en usjarmerende andreplass. Uten flytemiddel, fall overbord, og alene i båten innasjærs er typisk. Halvparten av ulykkene skjer i sommersesongen. Interesant lesning også at dette bildet ikke har endret seg vesentlig siden tidlig nittitall. Majoriteten av ulykkene genererer derfor ikke nødvendigvis store bokstaver i media om. Om samfunnet retter tiltak ift statistikken vil vi få: -Påbud om flyteplagg på. -Påbudt dødmannsknapp, og redningsleider/badetrapp. -Risikotillegg i forsikringspremie for aldersgruppe 40+ av mannlig kjønn. Håper alle som leser dette, tar sine aksjoner for å ivareta sin egen sikkerhet, og unngår å bli en del av statstikken for kommende år. God sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.