Jump to content

Frekk og arrogant båtselger


Sjøgutt

Recommended Posts

Så drømmere kan ikke være potensielle kunder mener du KristinaIII..? Seriøst..? :confused:

 

Jeg tror du vet utmerket godt hva vi snakker om. Det er ikke slik at alle som vil prøvekjøre eller kikke på en båt er en potensiell kunde. Visse forutsetninger må være til stede. Økonomi, båtplass, aksept i familien, et behov (kan være så mye) for denne typen båt, osv osv.

 

Jeg er også en av dem som som går rundt på "Sjøen for alle" og kikker på alt mulig rart. Men jeg vet jo innerst inne at det er helt uaktuelt å kjøpe de fleste av de båtene jeg kikker på. Jeg er bare nysjerrig. På en messe har jeg ikke dårlig samvittighet for dette så lenge jeg bare går rundt og kikker for meg selv og ikke engasjerer selgerne nevneverdig.

Men jeg prøver å ikke bruke mye tid og ressurser fra profesjonelle selgere eller privatpersoner som skal selge noe dersom jeg ikke er seriøst interessert i å kjøpe en spesiell gjenstand. Å be om spesifiserte tilbud på nye båter er f.eks. en uting dersom man ikke er seriøst interessert. Det bør holde at selgeren forteller deg at den koster (f.eks.) ca. 2,5 millioner og gir deg en brosjyre med standardutstyret. I de fleste salg av kapitalvarer som bil og båt er det en svært lav salgsprosent i forhold til utsendte tilbud, man må sile kunder. Noen blir støtt av dette, men de fleste gode selgere merker fort hvem som er seriøse eller ikke.

 

Det spennende å høre i dette tilfellet er jo hvilken informasjon Sjøgutt søkte, og hvorfor selgeren ikke ville ha noe mer med han å gjøre etter det. Tror nok hele eposten må legges ut (dersom jeg ikke har oversett den i denne tråden).

Link to post
Share on other sites

DEt er korttenkt å avvise kunder som ikke pr dd har finans i orden, jeg har tittet på båter langt over det jeg hadde råd til på det tidspunktet.

Det har jeg gjort mange ganger over flere år.

 

Og er da i enkeltes øyne en wannebies som kaster bort tiden...

 

Men så blir man eldre og finnansene endrer seg - hvor går en da - jo man går der man har fått god behandling og respekt ikke til de som tidligere har sett på en som en wannebieas og tidstyv.

 

Det er ikke så mange årene siden jeg kjøpte båter til under 300" nå handler jeg båter i prisklasse 1,7 mill. når jeg bytter.

 

Fremdeles går jeg og ser på båter uten finansene er i orden - kansje neste båt blir på 2 mill? om ett år en måned eller??

Link to post
Share on other sites

Regel 4.

Før innlegget postes skal firmaet varsles om at saken blir tatt opp på forumet og man skal bekrefte i innlegget at firmaet er underrettet.

 

85 innlegg så det er vel på tide at Sjøgutt tar fatt i dette.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere som hisser dere opp over annonsen viser en rørende omsorg for selgerens manglende fremtid i bransjen. For meg ser det ut som om dette firmaet har overlevd siden 2003, siste godkjente regnskap registrert i Brreg er for regnskapsåret 2010. Det ser mao som om firmaet overlever på tross av dommedagsprofetiene her på forumet.

De av dere som ikke liker annonsen: Fair enough. Virker annonsen støtende så blir man ikke tiltrukket og lar være å handle. Sannsynligheten er overveldende for at svært mange ANDRE er mer interessert i objektenes pris og kvalitet enn i ordlyden i annonsen. Og det ser ut som om Aker Yachts greier å overleve greit i den delen av markedet.

 

Dere som blir så støtt av slike annonser må tross alt lete godt for å finne dem. De fleste annonsene er langt mer vennligsinnede. Så lenge dere kan få kjøpt båtene deres fra hyggelige selgere som publiserer snille annonser så synes jeg dere skal være litt mer overbærende for at det finnes noen få annonser som ikke vektlegger det DERE synes er viktigst.

 

Men når alt dette er sagt: Jeg irriterer meg over bruken av falske søkeord i annonsen og skulle vært veldig glad om Finn.no kunne ha silt ut slikt.

Link to post
Share on other sites

Og at han ikke ønsker å kaste bort tid på drømmere har jeg full forståelse for.

Selv har jeg hatt en teaser ute i våres på min egen båt. Har fått henvendelser fra folk som prøver seg med bud på halve prisen, aldri møter til visning, har egentlig ikke råd til så dyr båt, må selge båten sin først, er bare ute etter å teste båt i nærmiljøet osv osv...

 

Det får stå for meglers regning hva han oppfatter som fornuftig, men selv har jeg en helt annen oppfatning av hva det er å drive med salg.

1. Alle henvendelser behandles seriøst

2. Man forklarer på en skikkelig og høflig måte hva man forventer å få for båten om man får skambud.

3. Alle som henvender seg skal sitte igjen med et positivt inntrykk uansett om de ikke er potensielle kjøpere.

 

Hvorfor? Jo alle kjenner en som kjenner en osv. Til slutt har man kanskje solgt til en som ble tipset av den ikke-potensielle kjøperen.

Testing av båten kommer sjeldent opp som tema for ikk-potesielle kjøpere d de som regel enten er fornøyd med en båtprat eller kommer med sitt skam-bud før de kommer til tema om prøvekjøring.

 

Dette følger jeg ved privat salg. Om jeg hadde livnært meg av dette salget hadde det vært pensum.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Samme selger bruker båtannonser til å reklamere for seg selv. Se her Er dette lov i.h.t. finn.no's regler? Jeg antar at båten er solgt og nå vil han bruke resten av den betalte tiden til å reklamere for seg selv. RIB til 190 000 passer ikke til det bildet. Når vi søker på noe så ønsker vi å få det vi søkte på, ikke noe annet.

 

Gerhard

Den var grei, i annonsen viser han til - Vi ser i stadig større grad at annonser av båter som blir profilert på nettet er mangelfulle og lite opplysende, også har han bilde av en båt på 50/60 fot, med pris 190.000, og type båt Rib.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

wannabees?

 

fin båt forresten, flott for de som lar være å kjøpe hytte :)

 

Ingen tvil om at båten er flott, men potensiell kjøper er nok en godt voksen mann med penger på bok og enten allerede har en hytte og/eller større bolig i vannkanten vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når en profesjonell selger vil selge en Princess 21M for 190 000,- bør også en ihuga bidevindsseiler kjenne sin besøkelsestid.

Drømmen om å bli blant elitebrøytemannskapene i fjorden her er vekket. Skrev akkurat følgende mail:

 

"Hei xxxxx. Er interessert i båten på bildet, om prisen i annonsen stemmer. (For ordens skyld kalles ikke båttypen RIB, og du har tatt feil av fot og meter, men slikt er jo lett å gjøre om man har det travelt... )"

 

Venter spent på svar....

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli mye 1987 preg over dette, avantgarde luksusbåter som må selges i all hast for en brøkdel av normal verdi. Vi hadde denne i en annen tråd nylig. Da er det vel, som i 87, en forsmådd bank som selger..

Uansett var den annonsen ikke bra, spes. tittelen holder til stryk. Og de søkeordene. At folk ikke skjønner at hele finn systemet ville blitt umulig å bruke om alle holdt på sånn. Men det gir de selvsagt blanke-f i, så lenge det fører til at de selv oppnår bedre salg.. :nonod:

 

Litt på siden: Jeg solgte en påhengsmotor for en tid tilbake og satt i annonsen at jeg kun besvarte email henvedelser. Nettopp for å slippe å kaste bort tid i telefon.

Hadde over 1k visninger og telefoner og sms haglet inn i dagesvis. Men ikke så mye som én eneste epost ble mottatt.

Link to post
Share on other sites

Vi har vel passert den tiden da vi trodde at all pr var god pr Bitteliten......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva med denne?

 

Må da være verdens største 27 foter, men til en absolutt fin pris.

Kun en ting som gjør at jeg ikke slår til.

Må da bruke uhorvelig mengder med bensin ved 40kn. :lol::lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har sendt bekreftelse til Aker Yacht as jeg kjøper den båten på bildet til den oppgitte pris... har bedt om kontraktsforslag på mail med HIN og reg nummer, samt kontonummer for overføring av penger...

 

For 499.000 så kjøper jeg usett... de har jo benyttet

 

* Vi benytter profesjonelle fotografer som tar gode og illustrerende bilder av båten.

 

Så jeg regner med at bildet stemmer og ikke teksten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dæven, ser det nå... vel jeg skal stå i dette beløpet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...