BAN Startet 17.August.2011 Del på Facebook Startet 17.August.2011 Jeg lurer mest på hvilke propelltyper som er mest optimal for å øke marsjfarten. Gjør ingenting om jeg mister en del på toppfart. Båten gjør i dag mer enn 33 knop på 5700 omdreininger, og ca 21 knop på 4000 omdreininger. Hadde vært gøy å få marsjfarten opp i 25 knop. Hva skal man se etter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 Hva då marsjfart. Marsjfart er maks kontinunerlig fart som -som regel ligger noen hundre omdreininger under toppturtall. Det du snakker om er din egen 'passe fart' vil du kjøre 25 knop så øk turtallet til ønsket fart er oppnådd. Eller spør du egentlig om hvordan få 25 knop på 4000 O/min ? da må en nesten spørre hvorfor i alle dager vil men det... Ellers er 4 bladet propell ofte veien å gå for øket fart i mellomregisteret Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 17.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2011 På min motor en støy og drivstofføkonomi best på 4000 omdreininger. Vil derfor gjerne slippe å gå opp til 4500 for å nå 25 knop. En kjenning oppnådde dette, men det var tilfeldig, og han vet ikke hvorfor det skjedde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 (redigert) ved å tvinge motoren til å gå tyngre for å oppnå 25 knop på et gitt turtall vil ikkje det være det beste turtallet for best drivstofføkonomi lenger.. Det vil kreve at et visst turtall bruker en viss mengde bensin uansett belastning, og sånn er det jo ikkje. Det generelle tipset er fortsatt å prøve en 4 bladet propell og evt trimplan om du skal ha så lav hastighet Redigert 17.August.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BAN Svart 17.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2011 Har ikke planer om å sette på feil propell for å oppnå dette. Motoren må nå anbefalt WOT, men jeg har ikke problemer med at farten blir lavere på WOT en den er nå. Skal sjekke litt om firebladet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.