Jump to content

Generelle tips for å øke marsjfarten på planende båt


BAN

Recommended Posts

Jeg lurer mest på hvilke propelltyper som er mest optimal for å øke marsjfarten. Gjør ingenting om jeg mister en del på toppfart.

 

Båten gjør i dag mer enn 33 knop på 5700 omdreininger, og ca 21 knop på 4000 omdreininger. Hadde vært gøy å få marsjfarten opp i 25 knop.

 

Hva skal man se etter?

Link to post
Share on other sites

Hva då marsjfart. Marsjfart er maks kontinunerlig fart som -som regel ligger noen hundre omdreininger under toppturtall. Det du snakker om er din egen 'passe fart' vil du kjøre 25 knop så øk turtallet til ønsket fart er oppnådd. Eller spør du egentlig om hvordan få 25 knop på 4000 O/min ? da må en nesten spørre hvorfor i alle dager vil men det...

Ellers er 4 bladet propell ofte veien å gå for øket fart i mellomregisteret

Link to post
Share on other sites

ved å tvinge motoren til å gå tyngre for å oppnå 25 knop på et gitt turtall vil ikkje det være det beste turtallet for best drivstofføkonomi lenger.. Det vil kreve at et visst turtall bruker en viss mengde bensin uansett belastning, og sånn er det jo ikkje. Det generelle tipset er fortsatt å prøve en 4 bladet propell og evt trimplan om du skal ha så lav hastighet

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...