Jump to content

Rullefokk - betraktninger rundt sikkerhet.


galaxy

Recommended Posts

Stagene på rullefokka til min 24' seilbåt er leddet sammen med plasthylser. Disse hylsene er sprukket opp og tilsynelatende virker det som leddene er knekt. Mitt spørsmål er om fokka er fult brukelig.

 

Festeanordningen til masta oppe virker noe enkel (se bildet). Vantene er også festet til masta på samme måte. Seilbåten er utstyrt med senkekjøl. Den står til vanlig på henger når den ikke er i bruk. Masta heves og senkes med en hjemmelaget vinsj. Både vantene og fokka har lett for gli ut av hullet i masta under heising av masta. Løsningen virker noe tvilsom. Hva om festet ryker med fare for å få masta i hodet? En titt på andre seilbåter viser at masta har kun et feste til baugpartiet. Burde det ikke vært en dobbel form for sikkerhet her? Med salingshorn er det to vanter på hver side, så dersom den ene ryker så vil den andre holde igjen.

 

Dersom profilen skades kan det være umulig å få seilet ned igjen, hvilket kan være farlig. Er dette tilfelle her? (Se vedlagte bilder)

 

imgp6002_400_x_300.jpg

imgp5998_400_x_300.jpg

imgp5997_400_x_300.jpg

imgp5996_400_x_300.jpg

Link to post
Share on other sites

Festet for forstaget ser ut som et vanlig Seldèn feste. Liknende alle aluminiums- og karbonmaster jeg har sett. Detter lett ut når det ikke er strekk nedover, men om det ikke er sprekker i T-stykket eller i mastebeslaget som tar imot T-stykket, så bør det holde bra skulle jeg tro. Alle wire kordelene som går inn i terminalen må også være hele.

Forstagsprofilen din ser ikke bra ut, stor sjanse for at seilet blir sittende fast helt oppe, eller halvveis nede (som kan være en virkelig bummer i en knipe).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...