Jump to content

Wiking 28 AC - hvilke andre båter i denne kategori finnes?


mormalv

Recommended Posts

Har fått øynene opp for Wikingboat 28 med den svære akterkabinen. Tenker å oppgradere fra en Nidelv 24 til en litt mer familievennlig båt og da kom denne som et spennende alternativ.

 

Lurer på om det er samme skroget på Fjord 880? Planløsningen ser i alle fall meget lik ut?

Av slike båter med hovedlugaren bak har jeg funnet.

Wiking 28

Fjord 880

Barracuda 30

Concord 9000

 

Finnes det fler som jeg ikke har tenkt på?

Og har noen noe info om de forskjellige båttypene?

 

Jeg må stille inn autosøk på finn, derfor lurer jeg på om det er noen merker jeg kan ha glemt. :flag:

Link to post
Share on other sites

Forslag:

 

Master 820

Nidelv 28

In lander

Scand Nordic/Baltic

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har sett disse og, men der er akterkabinen mer "soveavdeling".

Likte den løsninga med hovedkabin bak, med bysse og sånt. Det er jo der båten er bredest som regel.

Også får du frigjort endel plass ute når byssa er nede.

 

Alle båtene du nevner utenom Scand står på lista. (syns Scand ligger for høyt i pris ifh andre).

Av dem er det Master 820, og deretter Nidelv 28 som ligger best an.

 

Wiking 28 er nok mulig å få endel billigere enn disse, og det ser ut som den båten har et enormt volum.

Som en flytende campingvogn. Hehe...den ser nok litt spesiell ut men :tongue:

Link to post
Share on other sites

Av de med hovedsalong akter, ville jeg vurder Concord i første rekke.

Ser de ligger fra 320000 på Finn. Mye båt for pengene det.

 

Wikingen er betraktlig mindre og spessielt uteplassen er liten. Sitter liksom nedi en brønn.

 

Har ikke mer erfaring enn at jeg har vært på besøk i begge typene.

De som hadde Concorden jeg var ombord i hadde den i 10-12 år.

De som hadde Wikingen solgte den etter 2 år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Neptim 8000 har samme konseptet med hovedkabin akter.

Se der ja! Da tror jeg at vi har en ny vinner i "spesielt utseende" kategorien. Hehe :giggle: Ser ut som en praktisk båt da, men er faktisk bare 26 fot, og blir litt lite.

 

Hva med Tristan 870? Går bedre i sjøen enn Wiking.

 

Ser ut som en trivelig båt, husker den nå fra et gammelt båtblad pappa hadde. Kanskje den blir litt for dyr for oss...ser prisene spriker litt men. Fant en test fra båtmagasinet nå, ser de sammenligner den me Wikingen, men bedre i sjøen som du sier. Setter den på lista også!

 

 

Mariell: Ja, Concorden ser utrolig volumiøs ut. Den er da også 2 fot større en Wikingen, sikkert litt bredere også. Er enig i at 320 store ikke er avskrekkende for en såpass innholdsrik båt. Spørs om samboer er enig da ;)

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Da tror jeg at vi har en ny vinner i "spesielt utseende" kategorien. Hehe :giggle: Ser ut som en praktisk båt da, men er faktisk bare 26 fot, og blir litt lite.

Ikke mobb båten min! :worry: OK, ser litt "butt" ut, men er 3,15 bred og 26 "ordentlige" fot. Har riktignok byssa oppe, men er greit å ikke ha matlukt i salong eller sovekabin. Ståhøyde overalt, ca 190 cm, og som du sier, utrolig praktisk!

Med hilsen, Sindre :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Unnskyld... :tongue:

Neida, Neptimen er vel grei. Er enig i at det kan være en fordel med byssa oppe ja.

Må følge med litt på disse å.

 

Summer family og In-Lander 27 har vi sett på. Litt annet konsept, der er sengeplassene i fokus.

Men det frister å ha 4 sengeplasser oppredd til enhver tid uten å bruke hovedsalongen.

Hvordan er ståhøyden i hovedkabinen i Summer Family? Er lei av å bøye hodet når jeg står og pisser! hehe :lol:

Link to post
Share on other sites

Om du har sett på Wiking 28 og likte aktercabinen så er det bar Concord og Fjord 880 som er reelle alternativer.

 

Concord har jeg ingen erfaring med, men Fjord 880 har jeg selv.

Forskjellen på Wiking 28 og Fjord 880 er ved første øyekast liten, men ganske stor likevel. Nedgangen til aktercabinen i Wiking er i senter med langsgående sittebenker på hver sin side i cocpit, mens i Fjord er nedgangen flyttet noe mot styrbord slik at de har fått plass til en buesofa i cockpit. Nedgangen flukter i Fjorden med kjøkkenbenken/kjøleskapet på styrbord side. Det er originalt et 85 liters kjøleskap i Fjorden(noe som er relativt stort i en slik båt) og byssa er gedigen med tanke på skaper og skuffer. Du mangler aldri plass til matvarer og bestikk.

Fjord bygget om skroget til noe mindre bæring i akterskipet. Dette fordi Wiking 28 gikk for mye "på nesa". Fremdeles er det så mye bæring akter at det blir sprut på vinduene ved litt motsjø.

Når det gjelder bysse i aktercabinen så er det ikke noen dum løsning. Kokeapparatet(som regel et Wallas diesel apparat) er plassert lengst frem i benkeplata(mot baugen) og steke-os forsvinner opp der. Vinduene på siden av aktercabin er til å åpne og eventuelt skyve bakover slik at du får full gjennomlufting. Aktercabinen er også det stedet hvor man får best temperatur enten det er kulde eller varme. Den isolerer godt mot varmen og varmes også lett opp på kalde netter.

Noen Wiking 28 er levert med 150hk, det er for lite. Noen kom med 180hk og da holder man grei fart. Fjord 880 kom stort sett med 200hk FordSabb og noen har skrudd opp dieselpumpa så de yter 240hk.

Vær da klar over at det ikke kan benyttes PRM 401 gear som er veldig vanlig for denne motoren. Gearet er for svakt for 240hk.

 

Ellers kan jeg si at Fjorden oppleves som en god sjøbåt(bortsett fra sprut på vinduene), den har relativt høyt fribord, og blir meget stabil i sidesjø om man øker farten til over 10knop.

Forden som sitter i mange av disse er "skuddsikker", men har en tendens til å rye litt uforbrent diesel ved liten belastning. Dette kan kompenseres noe ved tilsetting av dieselforbedrer som øker cetantallet. Dvs at dieselen blir mer lett-antennelig.

 

Når noen nevner Scand og Nidelv så har jo disse båtene en helt annen løsning enn Wiking/Fjord.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei når det gjelder Nordan Family 27 er det fin stå høyde i både for kabin og ute under HT/kalesje jeg er 187 og har fin klaring

har nettopp vært på ferie , var ute i stor sjø ved strømtangen fyr i 14 sec/m vind ca 2,5-3m bølger litt inn fra siden , jeg var

meget overasket over hvor sjø dyktig båten var ingen av oss 5 i fammilien følte noen redsel selv om bølgene slo over båten

, skal si at fronten aldri slo under vann i bølende!

jeg var veldig nøytral angående sjø egenskapene , men nå er jeg bra overbevist ;-)

Men skal du ha mere hurtig gående en 15-16 knop bør du se etter andre båter!

min masjer på 13-15 med fulle tanker ferielastet og 5 ombord (124hk volvo)

Link to post
Share on other sites

VannTro: Takk for meget utfyllende svar. Må innrømme etter å ha lest dette og sett på bilder av Fjord 880 at den ligger øverst på lista foreløpig. Men de koster jo jevnt 100k mer enn Wikingen. Kanskje det er verdt det mht sjøegenskaper og innvendig løsning. Ser at byssa og uteplassen er mye bedre ja.

Concorden ligger på ca. samme pris og er vel litt større, men syns Fjorden ser bedre ut da.

 

Windy26: Det høres bra ut. Et kriterium for nybåten er at det skal gå an å gå oppreist. + at ungene skal ha sitt eget krypinn. Dette ser absolutt ikke ut som en dum båt, syns kanskje uteplassen ser litt "knøber" ut. Du må vippe frem passasjersetet for å få full utnyttelse av den 2+2 gruppen. Går an å slenge ut passasjersetet og bygge om til en stor u sofa istedet kanskje.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som skal selge sin Tristan 870. Ligger i Drammen. Han har priset den ganske lavt, trolig fordi den trenger litt oppgradering rent kosmetisk. Han har gjort mye med det tekniske de siste årene, bl.a. ny autopilot så sent som i år.

Tristan 870

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Et kriterium for nybåten er at det skal gå an å gå oppreist

 

Jeg er 190cm og kan ikke stå oppreist i aktercabin på Fjord 880, ei heller på toalettet. Jeg vil anta maks høye er 185cm. I forkabinen og i cocpit går det greit bortsett fra akkurat under targabøylen hvor jeg også tror 185cm gjelder.

Slev har vi slått ned bordet i forpiggen og fått kappet til en tykk skumgummi slik at den fungerer som dobbeltseng. I og med at det er kjapt å reie opp til 2 i akterkabinen har vi aldri savnet å kunne sitte rundt bordet i forpiggen. Det er for dårlige lysforhold der også, men supert når man skal sove. Ligger man på tvers foran så er det lengde fra 180-220cm avhengig av om man ligger ytterst eller innerst.

 

En løsning jeg så på en Fjord 880 var en som hadde bygget seg stikkøye under dørken i cocpit. Det var åpnet bak trappen ned til toalett/forpigg og bygget inn skillevegger i forkant av motoren. Dette er en uutnyttet plass, kun vanntanken som ligger der, men den ligger så dypt i skroget at den ikke kommer i konflikt med stikklugaren som han hadde bygget. Det er også avstivere i skroget der som fungerer utmerket som underlag til det som blir dørken i stikklugaren slik at det blir en stiv solid dørk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En løsning jeg så på en Fjord 880 var en som hadde bygget seg stikkøye under dørken i cocpit. Det var åpnet bak trappen ned til toalett/forpigg og bygget inn skillevegger i forkant av motoren. Dette er en uutnyttet plass, kun vanntanken som ligger der, men den ligger så dypt i skroget at den ikke kommer i konflikt med stikklugaren som han hadde bygget. Det er også avstivere i skroget der som fungerer utmerket som underlag til det som blir dørken i stikklugaren slik at det blir en stiv solid dørk.

Den løsningen har jeg sett også, i en Fjord 880 som ble solgt fra havna hos oss i fjor. Åpningen under trappa var riktignok ikke særlig egnet for sånne som meg på 187.... Men en helt grei løsning for barn.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

:lol: Stemmer på en prikk det Key Freak. Det var den båten jeg så på i 2007 tror jeg det var. Eier var tilfeldigvis om bord da jeg og kona hadde oss en liten kosetur på elva i en Askeladden 525 jeg hadde da.

Hyggelig kar som hadde den, var nok tålmodig nok til å vente til rett kjøper kom. Jeg endte opp med en med helt hvitt skrog i stedet.

 

(Det skulle ikke tilfeldigvis være deg som var eier ?)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro: Neida, jeg eide den ikke. Men da vi fikk for oss at vi skulle begynne med båt i 2008, var den båten den aller første vi var inni. For å danne oss et bilde av hva man fikk for hvor mye penger osv. Så den var med andre ord til salgs da også. Men ble ikke solgt før i fjor, eller muligens på tampen av 2009-sesongen. Vi endte forøvrig med Baltic den gang.

 

Vel, nok off topic fra meg... :lipseal:

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg helt har skjønt akkurat hvorfor akterkabinløsningen er avgjørende, så er det jo fort en del års forskjell på en Fjord og en Wiking hvis det har noen betyning. Og om stor innesofa har betydning er jo scand atlantic også et godt alternativ (riktignok er det digre sofaen foran - men stor er den) - som i disse dager vel konkurerer med Fjorden i pris. Det har jo vært mange Atlanticer nede på 400 tallet i det siste, helt ned til 425 så vidt jeg kan huske.

 

Selv har jeg hatt Nordan Family og vært veldig fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke avgjørende at båten har den løsningen med hovedsalong bak, men vi liker det konseptet.

Det er jo litt flere båter i kategorien med hovedlugar foran og sovekabin bak.

 

Vi har sett endel på Summer Family og In'Lander siden disse ligger mer i riktig prisleie for oss. In'lander har kanskje litt større fartspotensial enn Summer Family?

Fordelen med disse er at man kan ha endel faste oppredde sengeplasser.

 

In'landeren har toalettrommet bak i akterkabinen. Syns egentlig den båten ser grei ut, men litt lavt inni kabinene. Iflg. tegning 178 cm. Nå er vi ikke kjemper heller da, jeg er 177 og fruen litt lavere, så det går jo sikkert greit. :smiley:

 

Pristaket ligger egentlig på 300.000.

Link to post
Share on other sites

En Nordan Family med stor motor (over 200hk) vil vel kunne marsje greit på 15-16 knop. Båtens skrog innbyr ikke til allverdens fart, men opp til dette ligger den etter min vurdering fint. Vår gjorde i overkant av 16 knop med 150 hk, og jeg kunne godt ha tenkt meg en motor som gjorde at den kunne marsje der. Det er fra tid til annen noen til salgs med 180, 200 og 212 hk forder til salgs, men de aller fleste har jo mindre motorisering. Men det går det jo også an å gjøre noe med uten at det trenger å koste all verden dersom man får skipet til en brukbar pris i utgangspunktet. Om pristaket er på 300' har du jo veldig stort utvalg på Nordaner - og det er sikkert flere av de som er avertert over 300 som vil selge for det.

Link to post
Share on other sites

Siden du snakker om båter til rundt 300.000,- så kan jeg ikke se at noen har nevnt Tresfjord 29.

 

Det ligger 17-18 Tresfjord 29 AC på FINN De ligger mellom 250-350.000,- . Noen av dem har til og med fått ny motor !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...