Jump to content

Wiking 28 AC - hvilke andre båter i denne kategori finnes?


mormalv

Recommended Posts

Det er fint at noen får øynene opp for Wiking 28

 

Vi har fem sesonger i Wiking og er meget fornøyd.

fordeler som jeg vil nevne er lett å manurere i trange havner.

enorm plass.

Lett å holde oversikt ved vedlikehold da alt er tilgjenglig.

Alle er verftsbyggd.

 

Altrnativ til Wiking er ofte byggd i hager og garasjer av ikke altid kompetente byggere.

Vær nøye når du velger da "søpla er like dyr som gullet"

Redigert av fiskekroken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg husker ennå steikeosen fra AC når vi hadde Wiking28 en sommer, så det er ikkje ønskelig hos oss. Men de går godt i sjøen, det er ++ :thumbsup: Vi har Nordan Summer Family, og det er ingen problem med personhøyde. Eg er 184 og står oppreist og pisser :smiley: Også i båten... :giggle:

Eg husker ikkje å ha sett ein summer med meir en 155hk, og vår med 127 hk marsjer i 10-12 knop med ferielast. Det er vannvittig mye bløff i annonser ang fart. Og til fortere båten går, til mindre utstyr er det ombord. De med Volvo går gjerne 3-4 knop fortere siden de er 300kg lettere en gode marinemotorer.

Baugpropell er flott å ha uansett båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her var det mange nye innlegg :thumbsup:

 

Tresfjord 29 har vi og vurdert ja. Har hørt den er meget god i sjøen.

Vi har vel egentlig vært innom de fleste båtene fra 27-32 fot med akterkabin, også snekker.

Marex Friendship og Elwaro 30 syns jeg er fine båter, men så var det det med farten da. Kunne tenkt meg marsjfart på ca. 15 knop egentlig da Trondhjemsfjorden er lang. Tar jo halve dagen bare å komme seg ut av fjorden med den båten vi har idag. Hehe!

 

Ser jo at Nor-Dan er mye båt for pengene.

Men fruen syntes in-landeren var en penere båt igjen...

Og jeg vil selvfølgelig bruke mer penger på båt enn henne, så jeg holder en knapp på Fjord 880, eller en Wiking 28 i god stand. Det med at byssa er bak ser jeg både fordeler og ulemper med. I Fjorden er jo byssa svæææær, da kunne jeg levd med litt stekeos :tongue:

 

Den SVE27 som nevnt lignet jo litt på Neptim. Har ikke sett denne før gitt...

 

Vi får vel se hva det blir til...

Båten vår har stått på land til reperasjon i hele sesongen, så da blir det til at man får lyst til å se på andre båter i mellomtiden. :smiley:

Link to post
Share on other sites

så jeg holder en knapp på Fjord 880, eller en Wiking 28 i god stand.

 

Når det gjelder Fjord 880 AC så har jeg tittet litt på det som ligger til salgs på FINN om dagen og må innrømme at det ikke er rare greiene.....

Utvalget var bedre i fjor.

Vær klar over at de fra 1987 fikk hvit skrog(uten den brune stripa) samt større bade-platform i glassfiber i stedet for en rør-konstruksjon med teakplank.

 

Vi gikk for Fjord rett og slett fordi kona synes den så bedre ut enn Baltic 29 som jeg selv vurderte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Fjord 880 AC så har jeg tittet litt på det som ligger til salgs på FINN om dagen og må innrømme at det ikke er rare greiene.....

Jeg vet om en Fjord 880 som kommer for salg så fort eieren får ut den berømte fingeren... Han har i det minste tatt en drøss med bilder.

Hvordan den vil plassere seg sammenlignet med de som ligger på Finn nå vet jeg ikke.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Sæbø min Nordan family 27 maxer 19knop med 124 volvo

 

Hmm... skeptisk. Eg kjenner mange som har samme båten. Kanskje du har større motor en du trur? (evt ein råbra propell..? eg må ha ny propp innen par år, så send gjærne tips ...) :smiley:

 

Det eg egentlig meinte med annonsefarten mange oppgir, er at det blir lureri når en skal på båttur. For det er jo til tur en skal ha båt vel?

Min skulle gå i 15 knop, og det er sant, eg såg 15 ein gang også nedover strømmen uten last i båten. Det er i helgene på tur og ferier at farten er vesentlig. At en tom båt kan seile raskt avgårde er uvesentlig.

 

Men dette blei off topic.. sorry !

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...