Jump to content

Hvordan brukes en gjengemåler?


paxo

Recommended Posts

Jeg har en salig blanding av tomme og mm skruer og muttre i garasjen. Motorene mine bruker stort sett tommer, men mange mm skruer har kommet fra div. biler og hobbyer opp gjennom årene. Nå skrur jeg på en volvomotor som stort sett har tommer, men noen modifikasjoner har mm gjenger. Det er også div. fingjenger ute og går. Båten med volvo`n ligger langt unna, og for å gjøre det litt mer praktisk, ville jeg sortere tommer og mm.

Jeg kjøpte derfor gjengemåler på Biltema, men er mildt forvirret. Det ser ut til at tommemålet passer på mm i annen tykkelse. På gjengemåleren for tommer står det S.A.E. Bladene er nummerert fra 12 til 40 og det er det...

Hvordan skal den brukes så jeg er sikker på at det er tommegjenger jeg står med? Går ut ifra at hvert tall tilsvarer en viss diameter?

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at målebladene for tommegjenger har på-stemplet en tallverdi (i ditt tilfelle 12-40) som angir antall gjenger pr. tomme?

 

I metriske gjenger angis gjengestigningen, dvs. avstanden mellom hver gjenge?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I tillegg til gjengelære bør du ha en gjengetabell og skyvelære. Hvis du måler utvendig diameter på skruen/bolten ser du om det er mm eller tommemål. Ved hjelp av gjengetabellen vil du kunne se hvilken stigning det skal være på gjengene hvis det er fin eller grovgjenger. På tommegjenger angis stigning i antall gjenger pr. tomme mot mm gjenger der den angis i avstand fra gjenge til gjenge.

Link to post
Share on other sites

Hei Kurt,

 

Ingen av de Metriske og tomme baserte gjengene er helt like.. men du må være pinlig nøyaktig.. med måling av skrue diameter, gjengestigning og flankevinkel. Med litt trening skiller du ut mange dimensjoner bare med øynene om du har falkeblikk

Om det står "40" på SAE læret ditt betyr det at du har 40 gjenger på en distanse lik 25,4mm

Disse tallene har ingen referanse til diameter.

Om det på det Metriske læret står "1,5" så betyr det at det er 1,5mm fra gjengetopp til gjengetopp.

 

For Metriske gjenger kan det også være kjekt å vite at dersom du tar nominell diameter og trekker fra gjengestigning har du rett gjengebor for dimensjonen. eks M10x1,5 har gjengor 8,5mm :cheers_wine:

 

Mitt forslag til hvordan jeg ville gjort jobben følger:

 

..om det var min rotekasse ville jeg starta med å skille ut Metriske skruer.

For å skille dem ut effektivt (jeg antar at rotekassa inneholder betydelige mengder) trenger du følgende: :flag_bp:

* Digitalt skyvelære, eller mekanisk men da må du ha meget godt syn om det skal gå fort.. og du må beherske nonieskala 100%

* Metrisk gjengetabell som dekker fra M4 til M24 som et minimum

* 10 merkede bokser (M4, M5, M6, M8, M10, M12, M16, M20 og spesial, i den M7, M14 og andre som ikke er så vanlige..

* Metrisk gjengelære, for å sjekke gjengestigning (avstand fra gjengetopp til gjengetopp på metriske gjenger)

 

Start med å måle diameter på skruene, alle metriske vil måle litt under nominelt mål, feks M10 vil måle ca 9,9 eller 9.8. Måler den 9,5 er det nok en tommedimensjon(3/8")

Målingen er viktig og må være riktig ellers kommer du skjevt ut...

 

Så må du sjekke gjengestigningen på alle de sorterte skruene. Har du mange fingjenger og spesialer lager du vel egne bokser til disse.

 

For tommegjenger gjelder det samme men her har du mulighet til å måle flankevinkel på gjengene i tillegg. I tabellene vil du se at UNC/UNF har 60 grader flankevinkel og Withworth har 55 grader, det er mange faktorer her og slettes ingen enkel jobb... Du bør kunne de vanligste fraksjonene på drill om det skal gå fort, men husk at det er ganske vanlig med spesialer i 1/128 deler...

 

Til vanlig kan du glemme R rørgjengetabellen feks fordi rørgjnger brukes minimalt til skruer...

 

Dette ble noe repetisjon av de andre tipsene men også litt om hvordan jeg vill gjort jobben.

Har for egen del del kjøpt noen store flate skrin med klart lokk og masse smårom som jeg har merket med dim. Det har fungert godt for meg.

Lykke til, timeene kommer til å få vinger :flag_bp:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Dieselfan

Må bare berømme deg for et fantastisk svar som er pedagogisk og utfyllende....

Jeg har gått verktøymaker linje på yrkesskolen og mener svaret ditt burde stå som innledning i læreboken...

 

Jeg er ikke ironisk om du skulle tolke skryt dit hen, det er vell fortjent :cheers_wine:

Markus

Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna

Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk?

Link to post
Share on other sites

...tusen takk for uvanlig positiv omtale, ikke ofte det skjer så denne skal jeg ta godt vare på :seeya:

 

Særlig gledelig er det jo om paxo får orden på skruene og alle jobbene hans går enda lettere heretter :wink:

 

Har hatt grasat stort utbytte av den hjelpen som jeg selv har fått på forumet :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...