Ribtjenester Startet 18.August.2011 Del på Facebook Startet 18.August.2011 Litt vanskelig spørsmål trur jeg. Hvor er det greit og lage bølger? Vi har gått til innkjøp av større båt som da lage mye mer bølger en gamle. Eks er det greit og gå i plan gjennon <Drøbaksundet? Hvor langt unna skal man gå, feks seilbåter og andre båter som går sakte? Her er det sikker 1000 andre eksempler også, men hva er ditt synspungt?? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Aha, på tide å ta frem pepperbørsa nå skjønner jeg! Midtfjords slår klarer vel selv ikke din ENORME nye båt å ploge like mye sjø som ferjene? Foreslår at du heretter frekventerer fjorden i faste rutetider så vi vet når vi må fendre ekstra godt. Sees på sjøen! Jeg tar med den grønne sjøsykemasken for å vise resultatet av dine herjinger midtfjords... Redigert 18.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Tett forbi kaiplasser bør det ikke produseres bølger som er sjenerende.vis man ikke har tid til å ta det rolig foran kaiannlegg bør man kanskje ikke ta en båttur, er så j... forbannet på folk som ikke ser bak seg ..skulle vært en slags skala 1 nm fra land kan man lage en meter sjø, men 0.5 nm kanskje en halvmeter O.S.V sett flere båter fått skade etter å ligge ved kai pga bunnstøting . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 minst 50 meters avstand. normalt seende mennesker klarer ikke å se detaljer i et ansikt 50 meter borte. Er du i tvil om det er rett det du gjør så slakk av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Å kjøre i plan gjennom Drøbaksundet medfører ingen problemer under forutsetning av at en ligger midt i leia. Mye bedre det enn å ligge i halvplan som medfører enda større hekkbølger. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Godt tips Bitteliten Jeg som virkelig ploger sjøen ( er heldigvis opptil 600 meter dypt hvor jeg ferdes, så helt tom blir ikke sjøen)slakker av når jeg passerer båtplasser eller små åpne båter omtrent som Bitteliten beskriver. Med mine 11 tonn halvplaner trekkes det litt tsunami rundt 12 knop. Slipper vannet mye fra 13-14 knop, så hos meg gjelder det å enten holde fart, eller slakke av til ca 9 knop som er ca skrogfart Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Jeg har registrert at det øst for Lindesnes er langt flere som ikke mestrer bølger enn ellers i landet. Der er tilsynelatende også mange som mener ingen skal bevege seg fortere enn den som går seinest. Nå har jeg tilbrakt ganske mange sommerdager øst for Lindesnes og merker meg at det her er veldig viktig for svært mange å passere i stor hastighet, men såpass nære at de får kontrollert om jeg har barbert meg den dagen, eller om det er det at ligger toppløs dame på dekk??? Nuvel, samma det. Men kanskje det er en sammenheng her, altså mellom det faktum at det er svært mange som kjører noe hensynsløst og med svært små marginer og det vi opplever her på forumet i forhold til irritasjon rettet mot fart og bølger. Da fortsatt øst for Lindesnes. Det som virker for meg er å bruke det jeg vil kalle sunn fornuft. Når jeg holder en fart som medfører hekksjø, holde rimelig avstand til båter som passeres, rimelig avstand i den forstand at avstanden må være betydelig større hvis det skal passeres en optimistjolle med en seilelysten ungdom enn f.eks en Princess 50. Brygger for småbåter passeres også med god avstand eller i sakte fart. Utover det tilpasser jeg farten mitt behov, typisk går jeg med 20-22 knop når jeg har ønsker å forflytte meg litt fort ellers trives jeg svært så godt i 5-7 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Det er viktig å skille mellom båter du møter og båter du tar igjen bakfra. De aller fleste båter som er utpå, tåler temmelig store bølger forfra om de får tid til å endre kursen rett mot bølgene. Småbåter (både seil og motor) og snekker sliter desto mer om du tar dem igjen bakfra og de ikke rekker endre kurs rett mot bølgene før det er for sent. Alt for få kikker bak seg og ser på båter de har passert/møtt for å se hvor godt de takler bølgene du har gitt dem. Etter å lagt seg til en slik vane, kan utfra den erfaringen gi andre båter så store bølger som man har samvittighet til. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Jeg har registrert at det øst for Lindesnes er langt flere som ikke mestrer bølger enn ellers i landet. Der er tilsynelatende også mange som mener ingen skal bevege seg fortere enn den som går seinest. Kanskje småbåtleia går tettere på båtplassene østpå eller at flere sitter og spiser/lager mat i båten østpå. Det er iallfall lite trivelig når mat og glass går veggimellom. Det vil jeg tro gjelder vestpå også, uansett hvor godt de "mestrer" bølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GizWorld Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Vi har hytte inne i et smalt sund. Her det riktignok 3 knops grense, men ikke alle bryr seg. Blir veldig irritert når folk viser "hensyn" med å kjøre i halvplan i steden for full fart. Er ca 10 meter mellom øyene og folk bader ofte ved bryggene. Sakte fart for meg betyr ned fra plan og i "tøffefart" til det er greit igjen. Når folk kjører i halvplan gjennom sundet høres det ut som et bølgebasseng i 4 minutter etterpå. Jeg lå og monterte cd spiller i Hantoen min i fjor da det kom en båt forbi som jeg ikke hørte og for å gjøre en lang historie kort var det mer verktøy rundt i kabinen enn det var i kassa. For sikkerhets skyld falt bildet som hang på veggen ned og traff meg i huet samtidig som jeg velta ut på holvet bare for å lande pladask på en skrutrekker som nesten fant veien oppi akterkabinen min.. (og da snakker jeg ikke om båten). Men tilbake til saken. Når jeg er på båttur og skal gjennom plasser hvor hyttene og båtene ligger tett så er det ALLTID krypefart. Dels for at jeg vil ta hensyn, og dels fordi jeg faktisk synes det er koselig å putre gjennom og nyte idyllen. Et lite bilde fra brygga.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Det er viktig å skille mellom båter du møter og båter du tar igjen bakfra. Har tidligere foreslått påbud av speil ombord i båter under 30 ft eller har form som pinnebåt eller deplacement skrog. Endel mennesker i disse fartøyene har åpenbart noe nedsatt hørsel og/eller stiv nakke. Da kan det være smart med speil slik at en får med seg hva som foregår i sjøen akter. Dette tror jeg som noen nevnte stort sett er et problem øst for Lindesnes. Vi hadde da sansynligvis sluppet mye av diskusjonene rundt hekkbølger. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
brs Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Går ofte sent på sjøen og nyter sjølivet i 6-7 knop på flyen. Erfarer at båter som kommer bakfra holder altfor liten avstand til båter som de tar igjen, de virker av og til som om de passerer så nærme som mulig. Båter vi møter er stort sett ikke noe problem, men de som passerer oss bør bestrebe seg til å gi mest mulig avstand ved passering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Møtte to svensker i Veneren for noen dager siden. Det var tett mellom stakene og disse to innhentet oss raskt. Mellom de to stakene som stod nærmest skulle den første båten absolutt passere men den følgen at jeg ble liggene å jage på hekkbølgene til den store gullmedaljen. Ikke så morsomt å måtte ratte så fælt for å beholde kursen mellom disse stakene. Båten som kom bak så galskapet i det å sakket ned, ned til halvplan der han seg forbi med enda større bølger. Disse kan umulig kjenne kraften av egne hekkbølger. Ute i fjorden eller i en lei er det bare å koste på, men hold litt avstand og gå helt ned av plan når man har omgivelser som må beskyttes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Jeg tror også at de som går i sakte fart kanskje med fordel kunne legge seg noe nærmere land i de leder det er lov sågar naturlig å holde fri hastighet. Hensynet til de som ønsker å kjøre fort blir da tatt og problemene med bølger blir sansynligvis noe mindre. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Jeg forstår ikke: Hva er det som haster så fælt???????? Registrerer båter i alle størrelser i halvplan innaskjærs i trange leder på sørlands- og svenskekysten. De lager større bølger enn de selv frykter å møte ved å gå på utsiden. Er dieselen fremdeles for billig? I Drøbaksundet hadde ikke jeg vært komfortabel med å gå i plan på en fin dag med mye trafikk. Men jeg sier ikke at andre som gjør det bør skamme seg. Ettersom jeg har så god tid når jeg er på tur, har jeg tid nok til ikke å plage andre med mine bølger. Har også forståelse for de som må legge Oslofjorden bak seg før nytelsen kan begynne, da jeg også har ligget der inne tidligere. Men jeg har regnet ut at jeg kan være underveis ca 25 ganger så lenge pr liter diesel i 6 kn som i 25 kn. Tygg på den dere....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazy days 2 Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Det er ikke så mange som lager store bølger i 5 nm. Men blir det 7- 8 -9 så blir det en del. Ser ut som svært mange mener båtene deres ikke kan gå 5 nm. Lager man betydelige bølger allerese på 5 nm bør man gå senere på plasser som blindleia og lignede. Men det verste er når man tilpasser farten på vei inn mot en havn og så kommer en dust av en ego og går for bi og tar tenkte plass. Sat#"¤#¤ he¤## for folk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Det er noen, som når de innhenter andre båter følger samme sporet og bare gjør en liten "unnamanøver" rundt den båten de tar igjen, DA banner jeg og det neste kvarteret av turen min er ødelagt Bortsett fra disse tåler snekka mi omtrent alt , så i plan gjenom Drøbaksundet er vel ikke noe problem i det hele tatt synes jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
guge Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Jeg tror også at de som går i sakte fart kanskje med fordel kunne legge seg noe nærmere land i de leder det er lov sågar naturlig å holde fri hastighet. Hensynet til de som ønsker å kjøre fort blir da tatt og problemene med bølger blir sansynligvis noe mindre. Jeg er 100% enig, men det fungerer bare hvis de som lager mye bølger legger seg lenger ut i leden. Jeg var på vei nordover forbi Rauer for motor i regnværet sist søndag i en 31' seilbåt. Vi holder oss alltid i yttergrensa av leden, fordi vi ikke har sjangs til å komme unna nyttetrafikk i tide hvis vi ligger midt i. Derfor gikk vi på innsiden av Gullholmen, sammen med en del andre saktegående båter. Så kommer det en diger, hurtiggående motorbåt og drar opp halve sjøen. Han passerer oss med en båtlengdes avstand, og vi har ikke sjangs til å møte bølgene. Det var bare å holde på alt som var løst og vente til det gikk over. Etterpå lurte vi på hvorfor han ikke kunne gått midt i leden, istedenfor å gå innafor Gullholmen. Den eneste forklaringen jeg kan komme på er gjerrighet, slike båter bruker vel mye drivstoff og da er det vel en slags fornuft i å ta korteste veien, og kjøre i den mest økonomiske marsjfarten. Men hvis du skal ha et sånt G&T-palass så synes jeg du bør ha råd til drivstoff nok til å gå i leden, finanskrise eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Jeg har registrert at det øst for Lindesnes er langt flere som ikke mestrer bølger enn ellers i landet. Der er tilsynelatende også mange som mener ingen skal bevege seg fortere enn den som går seinest. Brygger for småbåter passeres også med god avstand eller i sakte fart. Det har vel ikke noe med hva vi mestrer, men folk øst for lindesnes prøver og ta litt hensyn til andre. tettheten av brygger med småbåter er vel kansje noe høyere her i øst. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Kjører konsekvent i 5 - 6 knop i trange farvann innaskjærs. Med nåværende båter betyr det ingen bølger bak. I tillegg får en sett litt av omgivelsene også i denne farten, er også en del av båtturen etter mitt syn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Skal folk i mindre båter drikke hvitvin og Sjampis av krystallglass på stett midt i leia, så har jeg vel veltet et par.. Blir selv forbikjørt av større og raskere fjordploger, men gråter ikke av den grunn. Folk flest prøver å holde rimelig avstand til de de passerer. Det er ikke hensynsløst og kjøre i plan eller halvplan i leia der farten er fri. Det er imidlertid hensynsløst og kjøre i 8-10 knop med fjordploger i 5 knops sonen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Har tidligere foreslått påbud av speil ombord i båter under 30 ft eller har form som pinnebåt eller deplacement skrog. Du mente det kanskje som en spøk, men uansett et tåpelig forslag. Det bør selvfølgelig være innhentende båter plikt å ta hensyn til de man passerer. Skulle kanskje heller vært påbudt med fartssperre på cabincruisere over 35 fot, som automatisk satt ned farten når man kom for nærme andre båter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Interessant tråd dette. Jeg synes de fleste kjører hensynsfullt, og er flinke til å slakke av der de ser det ligger båter langs land. Jeg har svært sjelden blitt sjenert av båter som ikke viser hensyn når jeg selv er ute og kjører. Det gjelder alle båter jeg har hatt, fra 10 fot og oppover. Men jeg har selvsagt ikke mat og drikke stående på bordet når jeg ferdes i leia. Det får være måte på optimisme. Man må jo også vise hensyn begge veier. Det er faktisk en god del båter som kjører fortere enn 6-7 knop, og hvis man kjører midt i leia i 6-7 knop kommer det naturligvis noe bølger. Følg med både foran og bak båten så er du forberedt når du blir passert av en raskere båt. Jeg synes også saktegående båter bør holde langt mot styrbord, så de raskere båtene har mulighet til å holde avstand. Ligger man midt i, kommer det båter ganske nærme på begge sider. Er det trangt bør de raskere båtene redusere hastigheten til det blir bedre plass. I skjærgården ved Nøtterøy og Tjøme er ikke leia veldig bred overalt, og enkelte steder må hastigheten reduseres når det er sterk trafikk. Men som en hovedregel vil jeg si at man i leia må være forberedt på bølger fra båter som kjører normal marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 [quote name='Los Endos' timestamp='1313760399' post='1188495' Er det trangt bør de raskere båtene redusere hastigheten til det blir bedre plass. I skjærgården ved Nøtterøy og Tjøme er ikke leia veldig bred overalt, og enkelte steder må hastigheten reduseres når det er sterk trafikk. Men som en hovedregel vil jeg si at man i leia må være forberedt på bølger fra båter som kjører normal marsjfart. Er leden trang, har du ikke lov til å holde normal marsjfart, med mindre båten din masjer i 5 knop da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Los Endos Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Neida, men det er jo ikke blindleia akkurat. Det er vel bortimot et par hundre meter på det smaleste kanskje. Poenget mitt er egentlig at man må se an forholdene, og det gjelder enten man kjører Princess 20m eller Sjømann 22. Vis hensyn til hverandre, så kan vi alle kose oss på sjøen. Jeg synes at de aller fleste tar hensyn, og det er slik vi vil ha det. Sjøen er for alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.