Jump to content

Hvor nøye er du på bølgene du lager, når er greit med bølger.


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg støtter at man holder sig til skrogfart i tæt trafik, i trange løb eller tæt ved land uanset om der er bølger i forvejen eller ikke. Jeg holder også mere end 50 meter fra både som jeg overhaler i åbent vand. Sejlbåde overhaler jeg på luv side hvis muligt så de kan skære op i bølgerne og ikke får bølger fra to sider.

 

Men - jeg har ofte været ude for denne situation: Jeg kommer sejlede med +20 knob i et område hvor der er ret god plads (fx Sälöfjorden mellem Knippla og Marstrand). Leden her er ofte mange hundrede meter bred. Og så kommer der mod mig fire både (sejlbåde eller langsomtgående motorbåde). De går med 40-50 meter mellem sig og er "spredt ud" så jeg ikke kan undgå at komme tættere på dem end 50 meter. Må jeg så gå ned i hastighed og snige mig forbi? Jeg indrømmer, at i sådanne tilfælde har jeg gået forbi med planingshastighed og mere end en gang fået fingeren af en sejler, der har måttet holde på sin øl så den ikke væltede ned af bordet.

 

Holdninger?

 

Red: På vestkusten i sommer var (anslået) 75% af de både der ikke overholdt "mine regler" herover norske. Forklaring?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

jeg er selv en liten seilbåt fører. personlig tenker jeg at en skal tenke seg om før en kjører i halvplaning i trange farvann og forbi seilbåter. Ved forbikjøring av mindre båter: se får deg at du er skipper på den og hvordan ville du reagert hvis en stor idiot med mye penger og litte vett kommer kjørene forbi med 1,5 m og større bølger hva ville du tenkt om han ville du blitt sur?... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

syntes det er forjævlig at snekke folk må kjøre sikk sakk i 5 knops soner forde det kommer noen forbanna idioter som ikke har snøring,og ikke skjønner norsk!!!!!!for meg kan de kjøre som faen der det er lov,men de har vel ingen fritak for sjøvett regler om de har litt for mye penger eller litt for lite redskap mellom bena????nei,noe av idyllen med snekke er borte etter st det har kommet så mange av de som tror de eier fjord og fjell!!!!Og ser ned på de som har mindre båter som går saktere en dem selv.....

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at mange kjører båt som de kjører bil, det skal kjøres helt opp i hekken før det legges ut, kjapt forbi, gjerne bare med 10 meter imellom og så inn igjen foran! Hvorfor i alle dager MÅ man så kloss oppi når man har hele fjorden å ta av?? Jeg legger meg ofte helt til styrbord i leia, men opplever at de raskere bare bruker meg som siktepunkt! I sommer har vi farta rundt i 8,5 knop da våre venner trives best i denne farten, men rett som det er så ligger vi i timesvis i bare 5 knop også! Har full forståelse for at folk vil raskt frem, men drit i å bruke oss som ikke er så raske som rundingsbøyer!! Gi oss i allefall 30 meter så rekker vi å tørne imot, da går alt smertefritt ombord hos oss i allefall!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mye snekkefolk her ja... Når man ferdes midt ute i fjorden må man tåle bølger. Og sier ikke at alle viser det hensyn de kanskje burde. Ser også fol som fortøyer ved holmer og skjær midt i leia, for å så klage når bølger fra passerende båter dytter båten inn i fjellet.

Jeg holder alltid lav fart der det er max 5knop. Men der det er fri fart er det fri fart.

Selvsagt passerer jeg saktegående båter med så stor avstand som praktisk mulig. Ble selv forbikjørt av noen drittunger i en Ibiza 25 med 5-6 meters avstand. (Og jeg holdt 30 knop)

 

Så poenget mitt:

Tåler du ikke hekksjø, så hold deg unna der de skumle raske båtene er

Link to post
Share on other sites

Fjorden er altså din og alle skal ha båter som tåler 2 meter sjø på en blikkstille godværsdag??? :headbang:

 

Selvsagt mener jeg ikke det. Men kanskje at noen uten seil eller rund hekk har lyst til å kjøre fortere enn 6 knop uten å dra midt ut i oslofjorden? Og når det ikke er noen fartsbegrensninger syns ikke jeg det er fair at jeg skal snike med forbi hver båt jeg møter i 6-7 knop for å så gi på igjen. Og jeg er helt enig at det er idioti å kline seg helt inntil båter man paserer. Men iblandt kommer det båter i møte også. Og min hekksjø skaper ingen fare for båter jeg passerer. Annet enn å velte et vinglass og slikt.

 

Men til dere som tøffer sakte rundt i fjorden hele sommeren: Sjøen er ikke bare deres heller!

Link to post
Share on other sites

En gang jeg var på tur nedover fjorden, lå det en seilbåt for anker midtfjords, med to mann ombord. Den ene satt på kne og skrubbet dekk. Den andre lå i hengekøje. Da jeg ver ca. femti meter fra slakket jeg helt ned til 4 knop. Passerte på god avstand. Han i køya datt nesten ut, så litt fortumlet ut, men vinket til meg. Ingen av dem hadde hørt jeg kom.

 

En annen gang lå jeg i båsen, og mekket litt i motorrommet, da en daycruiser hadde tanket opp. Han kjørte sakte med en gang, men ble utålmodig og ga gass halve veien ut til fjorden. Dette er mellom to flytebrygger. Jeg mistet verktøy etc ned i bunnen av båten. :headbang:

Jeg brukte hornet på ham, men svaret var et vink. :confused:

Senere på dagen møtte jeg han i Vestfjorden, da jeg ver på prøvetur. Han kom i tredve knop+, da en faen gikk i meg. Med god taiming i 15 knop, la jeg inn en tretti graders sving vekk fra han...oj, han var helt uforbredt og fikk et herlig løft. Jeg vinket til ham (takk for sist).

 

Normalt gjør jeg ikke dette, men her kunne jeg ikke dy meg. :lipseal:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Men til dere som tøffer sakte rundt i fjorden hele sommeren: Sjøen er ikke bare deres heller!

Selvfølgelig er den ikke det! jeg har ingen problemer med å dra med meg halve fjorden! med litt kraftfor på tanken så brummer det grønne dyret mitt såpass at farten ligger på 14 knop, sannsynligvis det hastigheten Skarpnesen lager aller mest sjø! tar jeg igjen båter så svinger jeg utenom, kjører jeg forbi plasser hvor det ligger båter fortøyd så roer jeg ned farta! Tror ikke poenget i denne tråden er om folk viser hensyn eller ikke midt i skipsleia! Man skal behandle andre som man selv ønsker å bli behandlet er det et ordtak som heter!! Ja jeg veit jeg kan flytte mye vann, men jeg forsøker å ikke være til bry!! Mange gir totalt faen og det er det som irriterer meg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mange på sjøen som lager store bølger bevisst. Men såklart er det folk som ikke tenker seg om i det hele tatt. Skal være den første til å innrømme at jeg har dratt med meg litt for mye vann til tider. (I etterpåklokskapen)

Men der det er begrenset fart burde man virkelig forvente at folk klarer å oppføre seg.

Men skjønner ikke hva folk tenker på når det fortøyer inntil fjellet der det er mye trafikk forbi og fri fart.

Og når jeg passerer båter (hjovedsaklig snekker) på største praktiske avstand og får fingeren blir jeg forbanna. Tror hvertfall de gir meg fingeren og ikke vinker :P

 

Har også merket i mine år på sjøen at enkelte snekkefolk har en utrolig forakt for de med hurtiggående båter som koster mer en dems båt. SPESIELT folk i tresnekker. Klarer heldigvis å holde meg for god til å ta hevn

Link to post
Share on other sites

Men skjønner ikke hva folk tenker på når det fortøyer inntil fjellet der det er mye trafikk forbi og fri fart.

Har også merket i mine år på sjøen at enkelte snekkefolk har en utrolig forakt for de med hurtiggående båter som koster mer en dems båt. SPESIELT folk i tresnekker. Klarer heldigvis å holde meg for god til å ta hevn

 

Byttet fra tresnekke til plastbåt i fjor, har fått meg en båt som oppfører seg ganske annerleders i sjøen også!

Fortøye der det er utsatt for sjø og trafikk er jo på egen risiko og da kan man ikke klage heller!

Selv om vannet ser flatt ut rett bak en stor cabincruiser så må man huske på at bunnen av det "flate" ofte ligger en meter under overflaten på sjøen. å tro at en 35 foter i 20 knop ikke lager sjø er passe naivt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet som lå som utgangspunkt for denne tråden hvar vell hvor en skulle ta hensyn, i forhold til de hekksjøer en drar opp på sin vei!


  1.  
  2. 1. når vi passerer/overtar et annet fartøy, så skal en ta hensyn!
  3. 2. Når en ferdes i nærheten av brygger og andre installasjoner i stransonen, som ikke er beregnet for de belastninger som våre hekksjøer vil gi, så skal en ta hensyn.
     
    0

Her er det viktig å tenke over at brygger som er anlagt før 1920 ikke er dimensjonert for hekkbølge slitasje. Og om installasjonene ligger i et farvann som normalt er skjermet fra vær og bølger forårsaket av vær og vind, så er de ikke dimensjonert for store hekksjøer.

Om vi setter pris på bryggene og husene som har vokst frem av den kystkultur vi har, så må vi ta hensyn til dette og sagge ned når vi går under land! Ellers vil de bli ødlagt! noe de langt på vei er i ferd med å bli!

Så ta det med ro, når du går under land og gi på når du er i åpent farvann! :cheers:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Just precis.

I frisk bris/liten kuling er det så mange andre krefter som på virker på båten at en fjordplog i tillegg utgjør lite. Hun rugger litt på seg.

Dessuten er motorbåter skjeldne i slikt vær.

I lite vind, når det kun er et lite heng av vind vil en fjordplog forårsake kaos ombord. Seil flyr fram og tilbake og det skrangler og rister. Båten stopper helt opp.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke i så fall slik at i frisk bris/liten kuling bør motorbåtfolk som ikke tåler litt sjø holde seg i havn, og når det kun er et lite heng av vind, slik at en "fjordplog" vil forårsake kaos ombord i en seilbåt, så bør seilfolka vurdere å fyre opp motoren...? :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har Baltic nå, og som kjent går de så lett i sjøen at de knapt lager bølger.

 

Det er viktig å ta hensyn syntes jeg, så jeg pleier å dra av ca 10 knop, ned til ca 12-13 knop, dersom det er absolutt nødvendig. (seilbåter o.l. nærmere enn 10 meter)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vi har Baltic nå, og som kjent går de så lett i sjøen at de knapt lager bølger.

 

Det er viktig å ta hensyn syntes jeg, så jeg pleier å dra av ca 10 knop, ned til ca 12-13 knop, dersom det er absolutt nødvendig. (seilbåter o.l. nærmere enn 10 meter)

 

 

:giggle: :giggle: :giggle: :giggle: Hahahaha.... :cheers:

Har egentlig lyst på en Baltic jeg og.... :lol: :lol: :lol:

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tøffet hjem til Teie Båtforening fra Tjøme skjærgården i går i 13 tiden.

 

Holdt ca 6 knop hele veien. Jeg kjørte i et slags følge med et par seilbåter (for motor i medvind) og en snekke. Deilig å ta livet med ro innimellom. Når vi allikevel kjørte så sakte, tenkte jeg på alle disse hekksjøgeneraltrådene. Vi ble passert av mange raskere båter, men jeg synes alle holdt så god avstand som de kunne, og enkelte sakket av for å vise hensyn.

 

Problemet når man slakker av for å vise hensyn er at man må holde høyere hastighet enn de du skal passere, og da blir det fort noe hekksjø. Det kom blant annet en stor båt, lignet på Bavaria 43, men jeg er ikke sikker, slakket av til 8-9 knop kanskje, med det resultat at det ble noe bølger. Jeg snudde baugen mot, og det ble litt vått på frontrutene. Snekka som lå like foran meg holdt på å tippe, men de er jo laget for å rulle. Så ikke særlig behagelig ut.

 

Men hva skulle føreren av Bavariaen ha gjort? Passert oss i 25 knop hadde medført bølger, Passere oss i 8-9 knop medfører bølger. Jeg synes han viste hensyn ved å redusere hastigheten. De saktegående fartøyene fikk tid til å forberede seg på at det kommer bølger. Det betinger jo selvsagt at de som kjører saktegående fartøy også følger med bakover.

 

Hva mener dere? Hvordan passere båter som kjører 6-7 knop i leia innover på østsiden av Tjøme til Tønsberg?

Link to post
Share on other sites

Vi har i hele sommer tatt hensyn til mindre båter siden vår nye båt lager bra med hekksjø.

Det er som Los Endos skriver hva gjør vi når vi tar igjen en mindre båter som holder 6-9 knop og vi ønsker å passer av en eller annen årsak.

Vi har tatt store svinger utenom båter der det var plass til dette i hele sommer og fortsetter med det.

Ellers tok vi oss tid til å ligge bak og vente til åpnere farvann dukket opp

Enkelte i familien, særlig de yngre uffet og akket seg, men skipper har ikke glemt at han tidliger hadde mye mindre båt som ikke likte veldig mye hekksjø.

 

Vi har opplevd situasjoner hvor vi har måtte kommet oss fort til havn og noen har da dessverre fått litt større bølger enn vanlig.

 

Hvis vi alle viser hensyn vil vi alle få det bedre på sjøen.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Føler det er lettere å vise hensyn til de jeg innhenter, de som kommer mot meg får bedre tid til å møte sjøen (de har også mulighet til å justere kursen og ikke "sikte" på meg.

For meg er det vesentlig hva slags båt jeg møter, tungt lastet "jolle", eller en større seilbåt.

 

I trange farvann kjører jeg uansett i 5-6 knop slik at hekksjøen bli minimal.

Link to post
Share on other sites

Føler det er lettere å vise hensyn til de jeg innhenter, de som kommer mot meg får bedre tid til å møte sjøen (de har også mulighet til å justere kursen og ikke "sikte" på meg.

For meg er det vesentlig hva slags båt jeg møter, tungt lastet "jolle", eller en større seilbåt.

 

I trange farvann kjører jeg uansett i 5-6 knop slik at hekksjøen bli minimal.

 

Og værre er det ikke!!! :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...