Jump to content

Erfaring på forskjell mellom 4 og 3 blads propell


485 sport

Recommended Posts

Skal bytte propell på min tohatsu 50 hk og valget står mellom en 4 blads propell med 14 tommer stigning og en 3 blads propell med samme stigning ( begge i Stål)

har noen erfaring med fart og forbruk på de to alternativene. motor står på en Hansvik 485 sport som gjør 30 knop idag med 13 tommer stigning alupropell.

Dagens alupropell er 10,5 tommer og begge altenativene er 11,1 tomme.

Link to post
Share on other sites

4-bladeren vil normalt gi litt lavere toppturtall/toppfart enn 3 blad så du må være sikker på at du ikke havner for lavt med den hvis du skal ha med litt last.

Men du får litt bedre marsjfart og forbruk, iallefall i teorien.

Og du kan trolig heve motoren minst et hakk med 4-bladeren så det kan oppveie litt av den tapte toppfarten/turtallet.

 

Jeg skal bytte ut en 19" 3-blads mot en 18" 4-blads (begge stål) men har ikke fått prøvd det ut enda.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...