Kent Startet 18.August.2011 Del på Facebook Startet 18.August.2011 Jeg har 40mm aksling og skal erstatte den eksisterende "mutterofferanoden" med en som sitter direkte på akslingen. Har hørt at man skal være forsiktig med å plassere akselanoden for tett på båten da det kan hindre vannet å smøre den muffa som sitter rundt akslingen. Finnes det noen regel på hvor mye avstand det er nødvendig å ha? Båten har en øvre marsjhastighet på ca 15-18 knop, med maks hastighet på 20-21 knop. Båten er en halvplaner, Agder 840 med Volvo Penta D3 160. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Du har rett i at man må hensynta vannstrømning gjennom cutlesslageret. Videre må også innberegnes hvor mye akselen presses innover (og motoren framover) ved maks pådrag - ofte ser du dette ved at den har et blankt felt innerst mot lageret, i hvertfall litt uti sesongen. På min Viknes som har omtrent tilsvarende "data" som din båt så presses akselen ca. 3 cm. innover ved maks pådrag. Også motorlabbtype vil påvirke dette, videre om man har montert en eller annen fleksibel akselkopling. Derfor vil man i hvertfall ha behov for minimum en 5 - 6 cm. på en slik båt som jeg har. MEN - lurer på hvorfor du bytter fra mutteranode til akselanode? Kun pris?? Redigert 18.August.2011 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kent Svart 18.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2011 Nei ikke pris, det er backup når jeg skal gjøre dette i dag. Hvis nyinnkjøpt mutteranode ikke passer, så tenkte jeg at jeg kunne sette en direkte på aksling. Takk for fyldig og gjennomtenkt svar!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.