spirit185 Startet 18.August.2011 Link til dette innlegget Startet 18.August.2011 jeg fant en temmelig heftig motor med kon eksos, skulle gjerne visst om det gikk an å få tak i noen data på denne: Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Mener å ha sett noe lignende i en av Mercury-trådene til Droll.. Heftig maskineri! Sikkert like heftig lyd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Dette er nok en "one of a kind" motor vil jeg tro... en eller annen kar med rett antall tommeltotter som har snekret den sammen i garasjen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Droll Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Mener å ha sett noe lignende i en av Mercury-trådene til Droll.. Er basert på en Mercury ja .... Motoren er en Merc1000 ( 1964 > 1965 ? ), eller det vil si blokka er/var en Mercury Stammen er ifra Quincy Welding ( spesialiserte seg på trim utstyr til Mercury, laget også egne motorer basert på Mercury innmat ) Girhuset er et Mercury SSM ( Super Speedmaster ) girhus . Litt usikker på eksosen... kan være ifra Quincy eller ifra Mercury En liten detalj med denne motoren er at det IKKE er forkrommet.....ALT det blanke er polert aluminium da kan man snakke om båt puss.... Nesten samme motor ( tatt med for lyden ), tror ikke en blir så veldig populær med denne symfoni #6 Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
adeneo Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 (redigert) Terril Craft med Merc 1000 motor med diverse krom og megafoner! Edit: Og der var Droll med mer info Og her var en annen tråd på Båtplassen med samme båten? Redigert 18.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Ble originalt bygget for en Steve Cox borte i New jersey (US )..... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 takk for info. er det mulig å få tak i sånn eksos og topplokk eller data på de? Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 skal prøve å sende de en mail å spørre litt. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 er det mulig å få tak i sånn eksos og topplokk eller data på de? Det finnes kalkulatorer ute på nettet som kan regne ut størrelsen på slike pipes, de dukker også opp på eBay med ujevne mellomrom. Det store spørsmålet er hva du tenker på nå ......pipes kan være effektive på den rette motoren, men de er langt ifra praktiske. De bråker noe helt jæ*lig, fri eksos er vist roligere Ble stort sett brukt på de tidlige crossflow motorene, det vil si motorer ifra før 1969 (vel enkelte firere var crossflow langt opp på 90 tallet ( classic fifty) ). Motoren kan få en kraftig effekt økning, MEN kun i et meget smalt område. De er kompliserte å sette opp, er indre modifiseringer som kreves også, kan lese litt i denne posten). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 skal lese igjennom den en dag jeg har tid, fint med posts som går litt i dybden. bråket er fint, sånt liker jeg... motoren skal brøle og forurense og oppføre seg som om den er sint på miljøet. Problemet mitt med dette oppsettet er hva de gjør for å få rett baktrykk i eksosen. ut fra min veldig lite komplette forståelse er lengden på eksosen produktet av antall grader på veivakslingen eksosporten er åpen og bølgefarten på trykkbølgen delt på ønsket antall omdreininger. så skal vell arealet i åpningen i ytterkant være 6.25 ganger større enn åpningen i innerkant, og man blir begrenset av 6-9 grader koning på eksosen. er usikker på hvordan jeg kommer frem til arealet i innerkant. Det jeg heller ikke sjønner er det lille kammeret før koningen begynner, dette vil jo skape en del turbulens... har dette noe med baktrykket å gjøre? kan være det er der for å få litt mer effekt på lavere turtall ved å øke kammervolumet. det er bare ren gjetting. Dette om jeg har forstått det rett gir jo ganske enkle spilleregler for å lage kon eksos, jeg regner med at det jeg mangler i forståelse har vell noe med forsjellige induksjonssystemer å gjøre. men jeg er jo den glade amatør så jeg må nokk lese meg mer opp på dette... det hadde jo vært gøy å få til noe slikt, har tenkt på å lage noe sånt men klarte ikke forestille meg hvordan det skulle fungere på en påhengsmotor. en annen ting er hva gjør de med tenningen uten cowling? Disse motorene trenger bare en dråpe vann på pluggene så er de helt håpløse å kjøre, noe jeg har bannet mye over med det elendige cowling designet. det er jo pent, men veldig upraktisk med en matte som suger vann rett over tennpluggene og en cowlig som nesten detter i havet når du skal ta den av. ingeniøren som laget det har fått mye gloser slengt etter seg når jeg har skrudd... men det er vell litt av sjarmen med de. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 bråket er fint, sånt liker jeg... motoren skal brøle og forurense og oppføre seg som om den er sint på miljøet. La oss håpe at alle som oppholder seg rundt deg deler lyster Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
spirit185 Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 La oss håpe at alle som oppholder seg rundt deg deler lyster man tar jo hensyn til folk og fe... folk er forsjellige, noen liker brølende motorer og andre liker putrende motorer, og noen liker begge deler... det er helt og holdent en smakssak Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Enig med Spirit, har sansen med motorer som lager sinnsykt med rå lyd. F.eks denne. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Droll Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 (redigert) motoren skal brøle og forurense og oppføre seg som om den er sint på miljøet. Mja sånn delvis enig, men en bør tenke litt sin egen hørsel også ( om ikke andres ) vil tro at et slikt system vil bli slitsomt.... En litt annen vinkling.... dette er 60 talls teknologi som passer bedre på 60 talls motorer, utviklingen av teknologien utover 70 tallet førte til at disse systemene ble forlatt. Ja de brukes på enkelte racing klasser "over there" pr i dag også men det er snakk om "classic" klasser, men det begynner og tynnes ut der og... særlig pga støy restriksjoner på mange baner/arenaer. Motoren på bildet over er en gammel crossflow konstruksjon, Mercury forlot disse ( på sekseren )rundt overgangen til 70 tallet til fordel for "direct charge" ( videre utvikling av crossflow ), disse nyere motorene responderte heller ikke så bra ved bruk av megaphones ... Men det betød ikke at de sluttet med å forske på eksosen og forbedringer der... Dette er en Twister Her ser en litt av eksos systemet, dette systemet gjorde omtrent det samme som de tidligere horna, men med "litt" mindre støy... Twister-1 motoren erstattet den tidligere Twisteren, nesten samme motor men med endret tennings rekkefølge . Twister 2 eller Mercury TII som det offisielle navnet var, her sitter all eksos tuning innebygget i motoren.... Dette var bare for å vise litt om utviklinga... horn konseptet ble forlatt til fordel for mere integrerte systemer som hadde tilsvarende eller bedre ytelse... Men hvis du vil lese litt kan du kjøpe "Harry Brinkman's manual on how to modify your Mercury" ( se eksempler på noe av disse folkas motorer i min forrige post (link til et US forum ))... Et muligens bedre alternativ kunne vært kammer potter ?? ... Arne Kjetil Redigert 19.August.2011 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.