FjordHT Startet 18.August.2011 Link til dette innlegget Startet 18.August.2011 Tenker at det er tid for å lære seg(ihvertfall prøve) å TIG-Sveise. Kjøpte meg et biltema(ikke-konstruktive negative meninger om biltema kan tas i en annen tråd) mma/tig apparat som kom uten slangepakke. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-sveisemaskin/Sveiseinverter-MMATIG-150DC/ biltema hadde ikke fått inn slangepakke til det, men ligger i sortimentet uten pris http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MMA--og-TIG-tilbehor/TIG-startpakke/ og det har det gjort en stund nå. Det var snakk om en pris på 900kr hvis jeg ikke husker feil. Ettersom det ikke er kommet til nå er jeg på leting etter alternativ, og håper noen kan hjelpe litt med et billig og greit alternativ som jeg kan bruke. Kjøper greit fra utlandet(ebay) hvis noen vet av noe brukbart. Ble litt mer gira på dette, ettersom jeg har fått meg gassflaske(ikke leieflaske), så har muligheten til å prøve litt over tid, når jeg har tid Noen som har erfaringer med å få fylt/byttet "ikke-leie-flasker"? Denne hører vell kanskje hjemme i OT, moderator kan flytte denne hvis han mener den passer best dær Kommentar fra moderator: Helt ok å poste i Åpent Forum når det er snakk om verktøy som kan brukes i båtsammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 (redigert) Har hatt en del apparater opp gjennom, og har stort sett holdt meg til Migatronic eller Esab, men et av de beste jeg har hatt var et billig Cebora apparat som tok kvelden for en del år siden, så det er ikke alltid pris har noe si. Så lenge det er standard kobling (heter det ikke Eurokontakt tro ? ) så kan du vel bruke andre slangepakker, og begge de produsentene ovenfor lager bra slangepakker, om enn sikkert noe dyrere enn Biltema. Har også flere eide flasker med avtale gjennom Air Liquid, og har aldri hatt problemer med å få fylt disse, hos forhandler av Air Liquid vel og merke. Kjøp en enkel benkslipemaskin hvis du ikke har, da det blir en del sliping av wolfram i begynnelsen. Redigert 18.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frank jensen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Kjøpte en ripe tig pakke fra england for noen år siden,den er veldig bra i kombinasjon med esab caddy eller apparat såmm har en bryter for ripetig,søk på ebay. du blir ikke skuffet Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 (redigert) En vanlig TIG slangepakke fra en anerkjent leverandør koster ikke mye mer enn 1000-1500 kr om du ikke har et apparat med høyfrekvent tenning. Og det er det definitivt ikke på dette Biltemaapparatet. Det benytter vanlig skrapetenning. Dette apparatet har nok heller ikke magnetventilstyrt gasstilførsel så dette foregår nok med justeringsskruen i håndtaket. Husk at sliping av wolfram skal foregå LANGS elektroden. TIG sveising av f.eks. rustfritt er noe av det enkleste man kan gjøre om man er litt stø på handa. Aluminium går også helt knirkefritt med litt trening men da må du ha et vesentlig dyrere AC-apparat (Ok apparater fra ca. 25 tkr og opp, som f.eks. ESAB Handy TIG AC/DC 180A) og matingen må foregå i et mye større tempo. Det bråker også litt pga. AC-spenningen. Lykke til med TIG sveisingen. Begynn med 10-12 l/min. på gassflow. Det er en flott sveisemetode som gir et perfekt resultat med litt øving.! Redigert 18.August.2011 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Du kan kjøpe billig fra Kina via Aliexpress.com. Trygg og sikker side, levert på døren etter vel 1 uke. Har kjøpt plasmakutter herfra. Kjempefornøyd ! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Takker for alle svar Så litt på den express siden som er nevnt over, har også sett litt på ebay og har et teknisk(og mulig dumt spørsmål) Har sett på noen slange pakker, se på bildet i denne annonsen: http://www.aliexpress.com/product-fm/369412942-200A-WP-26-SR-26-Tig-Torch-Gun-for-TIG-Welding-12-Feet-wholesalers.html Ser det er en 2pin kontakt, som jeg ikke har på mitt apparat...?? Har mye jeg må lære i tiden fremover... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.