Jump to content

Liten logikk i innbytte i Finn annonser


TICORA

Recommended Posts

Er interessert i å bytte meg opp i båtstørrelse men med et bedritent marked er innbytte nesten det eneste som er mulig å få til men:

- har en forholdsvis ny 29 fots båt og ønsker med en 33-37fots.

- de som selger slike båter med innbytte er kun interessert i å ta daycruiser eller skjærgårdsjeep i innbytte

- de som har skjærgårdsjeep eller daycruiser er ikke interessert i en 35-roter.

 

Ergo er den eneste måten å få markedet i gang på å:

- først selge min båt og ta en daycruiser i innbytte

- deretter kjøpe en stor båt med cash og innbytte båt.

 

Markedet vil bruke utrolig lang tid på å normalisere seg hvis ikke profesjonelle aktører blir mer villig til å begynne å tå innbytte. Litt frustrert om dagen. Andre i samme "båt'?

Link to post
Share on other sites

Bare noen tanker på kjappen:

 

Logikken er vel at du ønsker deg en større båt i samme klasse og folk bytter sjelden nedover i samme klasse.

 

De som bytter fra overnattingsbåt til daycruiser er gjerne av en eller annen grunn ferdige med overnattingsturer i båt og vil gjerne ha noe lite og sneddent for å ta seg kjappe turer på fjorden.

 

Rent kjøp og salg er nok det eneste riktige da bytter lett fører til kompromisser med at du gjerne må bytte i en båt du egentlig ikke ville kjøpt om du hadde stått helt fritt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Bare noen tanker på kjappen:

Logikken er vel at du ønsker deg en større båt i samme klasse og folk bytter sjelden nedover i samme klasse.

De som bytter fra overnattingsbåt til daycruiser er gjerne av en eller annen grunn ferdige med overnattingsturer i båt og vil gjerne ha noe lite og sneddent for å ta seg kjappe turer på fjorden.

Rent kjøp og salg er nok det eneste riktige da bytter lett fører til kompromisser med at du gjerne må bytte i en båt du egentlig ikke ville kjøpt om du hadde stått helt fritt.

Selvfølgelig men det er jo i praksis nærmest umulig!
Link to post
Share on other sites

Bedritent marked, tja?

 

Status er vel at pt. er tilbudet større enn etterspørselen,samtidig som mange båteiere har altfor store forventninger til hva båten deres er verdt. Blir helt dårlig av å se 25-30 år gamle (mugne) båter, med like gamle utslitte/korroderte dieselmotorer, annonsert til hinsidige prisforventnigner (ref. Scand Baltic, o.l.)

 

Selger og kjøper du i samme marked burde vel prisforskjellen mellom solgt båt og kjøpt båt være relativt stabil (selger "billig" kjøper "billig", osv.).

 

Båtmarkedet regulerer nok selv over noen år. Ikke minst når selgerne innser at tiden med overprisede bruktbåter hører historien til. Den store bruktimporten av større båter (Fairline, etc.) kommer til å dra denne utviklingen ytterligere. Vi kommer forhåpentligvis til å oppleve at salgsprisen for bruktbåter faktisk gjenspeiler verditap, alder og slitasje på båten.

 

Leste i en artikkel tidligere i sommer at en gjennomsnittlig cabincruiser blir benyttet 5-6 ganger pr. sesong. Med årlige vedlikeholds- og opplagskostnader som nærer seg prisen på en bruktbil (ikke minst for nyere helplanere med dobbel dieselinstallasjon) er det ikke rart hvis flere begynner å tenke seg om i forhold til kostnadene med båthold.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Du har jo en her, du kan jo spørre om han vil bytte mot et "lite" mellomlegg hehe. Måtte bare spøke lit om denne. :lol:



ÅRETS KUPP - Chris Craft Corsair 36 Heritage Edition


Vært i kontakt med han om en Marex 350CC faktisk. Oppplevde han som litt rask men ikke ufin. Imidlertid ble det ingen handel av samme grunn som innledningen min.
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at eldre båter (f.eks- scand baltic) er såpass populære og ligger i så høy prisklasse, har noe med kvalitet å gjøre. Sammenlig gjerne en baltic 1983 til 1990 med en ny bavaria. Da ser du hvorfor baltic`n ligger høyt i pris. Nyere båter er stortsett hvit plast, tilogmed koppholdere er støpt inn i skroget. Nesten ikke noe treverk. "Men flott med blå ledlys som lyser både over og under vann".

Finns ikke en nyere båt med sjarm!!!

For meg er den perfekte og peneste båt "storebro" årgang 80-90 tallet

Link to post
Share on other sites

Ser på byttet vi foretok. Selger av båten vi har nå brukte sin båt alt for lite til at de kunne forsvare service og opplagskostnaden med båten. Og de ønsket en båt de lettvint kunne ta på dagsturer, og så sette hjem i garasjen når den ikke var i bruk. Så der var det innbytte i daycruiser, altså mye ned i størrelse. Har også sett og hørt at mange har hatt stor båt i flere år, barna blir store og vil ikke bli med på tur med "gamlingene". Da er behovet for stor båt borte og de ønsker å bytte seg ned i en størrelse som passer et par.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som vil ut av markedet for noen år.. han har en cabincruiser på 35 fot.. og er villig til og vurdere inbytte i en daycruiser el lign.. problemet som han sier er at det er MYE folk med DYRE daycruisere som vil opp til cabincruiser båtene.. når man har en skjærgårdsjeep/daycruiser i prisområdet 600-900 så er det ikke så veldig mange med cabincruiser til 1,2-1,5 som vil bli sittende med en altfor overpriset daycruiser når en til 1/3 av prisen kan gjøre samme jobben..

 

 

Det verste er at det virker som om det er MANGE som har slike dyre daycruisere.. kanskje det er der markedet trenger korreskjon?? Vi lider nok av det at det ble solgt latterlig mye av disse båtene i gullårene før boblen sprakk og mange av disse eierne enten vil ut av båtlivet eller vil ha mulighet til og tilbringe lenger tid på vannet med familie ombord.

 

Selv så har jeg inntrykk av at markedet under 6-700 går relativt greit hvis det er kurante båter det er snakk om.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det er bra at vi er forskjellige mhp. hva vi liker, hvis ikke tror jeg verden hadde blitt kjedelig. Noen liker treverk, andre synes plast er både fint og praktisk :thumbsup:

 

Det jeg kommenterte var mer at 25-30 år gamle båter ofte bærer preg av at de er akkurat det; slitne. Sammenlign gjerne et plast toalettrom i en ny Bavaria vs. et toalettrom i en gammel Scand Baltic. Det elektriske er ofte så som så, teknisk er det ofte mange svakheter (septik, skroggjennomføringer, eksos, kokeapparat, kjøleskap, osv.

 

En 25-30 år gammel korrodert/utslitt VP TMD40 er vel heller ikke akkurat noe som drar opp prisen, realistisk sett burde kanskje båter med slike gamle motorer vært priset som om de ble solgt uten motor.

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at eldre båter (f.eks- scand baltic) er såpass populære og ligger i så høy prisklasse, har noe med kvalitet å gjøre. Sammenlig gjerne en baltic 1983 til 1990 med en ny bavaria. Da ser du hvorfor baltic`n ligger høyt i pris. Nyere båter er stortsett hvit plast, tilogmed koppholdere er støpt inn i skroget. Nesten ikke noe treverk. "Men flott med blå ledlys som lyser både over og under vann".

Finns ikke en nyere båt med sjarm!!!

For meg er den perfekte og peneste båt "storebro" årgang 80-90 tallet

 

Lit peiling du er jo mer konservativ enn meg du!! skal være enig i at Båter som Scand, Storebro, Windy og Nord West fra 80-90 er veldig bra kvalitetsbåter! Men tidene har faktisk forandret seg! Faktisk er det båtfolk i Norge som ønsker seg nyere båter å velger da f.eks Baviara, Searay eller Chranci. Skal jeg være ærlig så hadde jeg gått for en nesten ny Sea Ray i 30 fotsklassen med rett dieselinstalasjon kontra en 86 modell Baltic, da er det jo omtrent samme pris! vel mangler det lit på status og sjarm i en "joggesko" båt Og designeren har glemt at noen vil ha kalesje, men kansje vil mange si man får mere båt for pengene! Vet jo dette er en uendelig diskusjon, men for vanlige lønnstakere så spiller jo prisen inn!

 

Så svar på spørsmålet, så er det jo nevnt her at få går ned i størrelse.. er jo eventuelt dem som har en stor eldre båt som vil ha noe nyere da i tilsvarende prisklasse..

Ellers så er vel ikke markedet for båter i ditt segment så veldig bra for tida..Båtmarkedet er vel veldig dårlig generelt! skal man være sikker på å få solgt så bør man legge seg under tilsvarende på Finn! uansett vil man jo få bedre uttelling enn om man bytta inn hos en båtforhandler..Dem aller fleste er jo bare interessert i egen vinning.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det kan jo høres ut som om du har noe høye priskrav kanskje.

 

Kanskje det men tror egentlig ikke det. Båten min er 2007 modell og bør fremdeles være mere verdt en den linken du ga. Tilsvarende båter skulle tilsi at jeg skulle få i overkant av millionen for min. Da er jeg nøysom. Det er egentlig ikke viktig da det er mellomlegget som er interessant og til nå er erfaringen min at selger ikke vil fire, men forventer at du skal slå av både ett og tohundretusen med en gang. Ja, ja, den som venter på noe godt osv.....

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at eldre båter (f.eks- scand baltic) er såpass populære og ligger i så høy prisklasse, har noe med kvalitet å gjøre.

 

 

Kvalitet på eldre årganger er nok i beste fall kun en del av forklaringen. Hovedforklaringen på at bruktbåter fra 80-tallet har holdt seg godt i pris, har sammenheng med høye nypriser på tilsvarende nye båter. Når man må ut med flere millioner for å få seg en grei familiebåt, blir mange tvunget over i bruktmarkedet for å i det hele tatt kunne kjøpe seg en båt. Gjennom 90-tallet var i tillegg tilgangen på bruktbåter begrenset, noe som medførte at 80-tallsbåter ble omsatt brukt for høyere priser enn de kostet som ny. Denne situasjonen holdt seg inn på 2000-tallet.

 

I dag flommer markedet derimot over av bruktbåter. At markedet nå går tregt skyldes i stor grad at mange selgere ikke har tatt inn over seg den nye markedssituasjonen. At verdensøkonomien sliter virker selvsagt også inn. Markedet vil løsne når annonserte priser gjenspeiler realistiske nivåer. Vi er ikke kommet helt dit ennå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...