Terje_F Startet 18.August.2011 Del på Facebook Startet 18.August.2011 Har fått en temperaturøkning på min TAMD22 på 5 grader i alle turtallsregistre. Får 100 grader på temp-instrumentet men alarmen går ikke. Har kontrollert impeller som var ny i vår og byttet termostat uten resultat. Gjenstår å måle temperaturen på ferskvannsiden med steketermometer for å kontrollere om instrument/giver er korrekt, men antar jeg må rense varmeveksleren. Tenkte i den forbindelse å teste system rens før jeg demonterer varmeveksler for rens og har to spørsmål: Kjører man systemrens både på saltvannssiden og ferskvannsiden? Ferskvannsiden er jo et lukket system, men hva med saltvannsiden? Må man lage seg et lukket system på saltvannsiden hvor blandingen sirkulerer eller kan jeg bare kjøre gjennom 10-20 liter med blandet systemrens og la det stå i motoren og deretter skylle gjennom (på samme måte som man gjør med frostvæske under vinterkonserveringen)? Dersom noen har erfaring med demontering av varmeveksler TAMD22 så hadde også det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Kjører man systemrens både på saltvannssiden og ferskvannsiden? Jeg tror det holder med å rense saltvannssiden. Det var ihvertfall det jeg gjorde da jeg hadde samme problemet som du har, og kjølingen fungerte utmerket etterpå. Er ikke engang helt sikker på om ferskvanssiden har godt av systemrens, det er ganske sterke saker som kan ødelegge bl.a. aluminium. Må man lage seg et lukket system på saltvannsiden hvor blandingen sirkulerer Jeg gjorde det på følgende måte: Steng sjøvannsinntaket, koble fra slangen og stikk den i en bøtte som er fylt med systemrens. Koble slangen fra sjøvannsutløpet på varmeveksler. Koble en slange fra utløpet på varmeveksler og til bøtta. Kjør motoren på (høy) tomgang 30 - 60 minutter. Hold øye med temperaturen siden du ikke har kjøling, dersom temperaturen går over 100 grader må du stoppe og ta en pause slik at motoren får kjølt seg ned. Dette er sikkert ikke den eneste måten å gjøre dette på, men det funket ihvertfall fint på min motor. Og så må du huske på å sette inn en ny anode i varmeveksleren atter at du er ferdig. Systemrens tar knekken på anoder. Redigert 18.August.2011 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Jeg har akkurat samme motoren og akkurat samme problemet. I fjor høst gikk det greit å kjøre full fart, men i år må jeg ikke over 3600 rpm i lengden, var selv oppe i 100grader, fikk heller ikke alarm. Ved 3600rpm ligger tempen på ca 95-96 grader. Ved sjektefart ca 2000-2500rpm, 80-85 grader. Har selv tenkt på å prøve systemrens. Merker også jeg får ikke samme farten som i fjor på 19knop og i år 16-17knop. Men i år er den ferie lastet, så har kanskje litt å si. Jeg brukte biltema frostvæske på sjøvannssiden i vinter. Kan dette ha noe å si? Sjøvannssiden kommer jo ikke i kontakt med alutoppen? Jeg har rep håndboka på svensk om du vil ha den. Send meg en IM med mail adr sin så kan jeg sende den til deg. Redigert 18.August.2011 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 (redigert) Takk for svar fra begge! Vestkystseiler: høres jo ut som en enkel løsning, men hva er det "kretsen" går glipp av når du kobler av vannuttaket varmeveksleren siden du sier at den ikke får kjøling. Forsøker å lære litt av dette... Hvilken motor gjorde du dette på? Tror nemlig ikke det er anoder på TAMD22 Arild: godt å høre at noen erfarer det samme. Takk for tilbudet, men jeg har allerede verkstedhåndboka og VP i Fredrikstad er veldig hjelpsomme. Skal nok forsøke systemrens først, hvis ikke får jeg forsøke å plukke av varmeveksleren å gjøre den ren for hånd. Har ikke noe greie på dette, men kan ikke tenke meg at Biltema produktet har noe med dette å gjøre. Er det ellers noen som har erfaring med den enda enklere løsningen jeg skisserte, å bare kjøre inn systemrens i systemet via vanninntaket og la det stå der så lenge som anvisningen sier og deretetter skylle? Redigert 19.August.2011 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 , det er ganske sterke saker som kan ødelegge bl.a. aluminium. Jeg gjorde det på følgende måte: Steng sjøvannsinntaket, koble fra slangen og stikk den i en bøtte som er fylt med systemrens. Koble slangen fra sjøvannsutløpet på varmeveksler. Koble en slange fra utløpet på varmeveksler og til bøtta. Kjør motoren på (høy) tomgang 30 - 60 minutter. Hold øye med temperaturen siden du ikke har kjøling, dersom temperaturen går over 100 grader må du stoppe og ta en pause slik at motoren får kjølt seg ned. Og så må du huske på å sette inn en ny anode i varmeveksleren atter at du er ferdig. Systemrens tar knekken på anoder. I følge produsenten er Systemrens ikke skadelig for aluminium.Tolket deg slik at du kjørte med TØRR eksos det er vel ikke bra for eksosslangen. Her er noen linker http://www.systemrens.no/ Forstår det slik at en får kopi av testen her http://www.batmagasinet.no/baatweb/utstyr.nsf/pages/Systemrens http://www.rasmussen-engros.no/system-rens http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($all)/213D14AC384743F6C12576470041892E?OpenDocument Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 19.August.2011 Del på Facebook Svart 19.August.2011 Hadde brukt systemrens på både saltvann og ferskvannsiden.Evt.Rust og kalkbelegg på ferskvannsiden reduserer også varmeovergangen i varmeveksleren.( i tilegg til saltbelegg og dritt i fra sjøvannsiden) Ved varmkjørt motor ( 20 min på fjorden)( grunnet varm systemrens funker best.) Stopp motoren Tapp så ned ferskvannsiden og skyll igjennom med rent vann. Tapp ned og fyll opp med systemrens blanding. Steng sjøvannsintaket. kople så ferskvann til enten via slangen eller sjøvannsfilter og start motoren åpne for ferskvann og la motoren gå på høy tomgang noen få minutter, da får du skylt ut en del salt før du tapper ned sjøvannsystemet og fyller på med systemrens iht til anbefalinger/instruksjon. La dette stå et par dager før du tapper ut og skyller igjennom ferskvannsiden og fyller på ny kjølevæske. Forhåpentlig blir alt bra da. Virker ikke dette må varmeveksleren åpnes for manuell rengjøring. Systemrens er forholdsvis mild og virker bra hvis ikke kjølesystemet er helt igjenngrodd/fullt av dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 19.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2011 Akkurat slik jeg hadde sett for meg å gjøre det, Hantho1. Har du testet denne fremgangsmåten selv? Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Hei Du har kanskje allerede forsøkt å rense systemet nå, men jeg gjorde det på den enkle måten på en VP 2003T for noen år siden: stengte sjøinntak, koplet fra slangen og stakk den opp i et vaskevannsfat med riktig Systemrensblanding. Kjørte motoren til jeg så det kom ut i eksosen. Lot blandingen stå ca 24 timer. Startet opp med sjøvannsinntaket åpent og slangen på inntaket som normalt. Det kom svart "guffe" ut og kjølevannstemperaturen var igjen normal. Hadde ingen problemer med kjølevannstemp noen gang etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Det er fler måter å rense salvannsystemet, men å kjøre motor med kjøling frakoblet eksos høres ikke bra ut. Jeg gjorde det derfor på en noe annen måte. 1. Koble fra slange på inntaket og føre denne ned i et kar med systemrens. 2. Koble fra kjølevannsslangen på eksosbendet (for min motor TAMD41a). Da inkluderes hele kjølesløyfen. 3. Fjern impeller og remonter lokket. 4. Koble en liten nedsenkbar pumpe til en av slangene. Koble denne til en timer slik at pumpen går i f.eks. 15 min og står i ro et par timer. Dette opplegget kan da stå å "kose seg" et par døgn, men da er også kjølesystemet rent. Utskylling gjøres med motor etter at slanger og impeller er montert igjen. I mitt tilfelle vistes det ikke noe i blandingen det første halve døgnet, men etter ett døgn var blandingen vesentlig mørkere og etter drøye to døgn var den svart. Av nyskjerrighet åpnet jeg derfor kjøleren og den var fullstendig som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Hvis du også tar indre krets ville jeg anbefale og ikke blande mer frostvæske enn "nødvendig". Kanskje det holder med 60/40 vann/frostvæske. Da høy frostvæskeinnhold gir dårligere varmeovergang. Selv blandet jeg opp froskvæske med batterivann fra Biltema da dette er avkalket. Hadde varmsymptomer på min Yanmar, der var det sannsynligvis også "treg" termostat + slim i indre krets. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Hei, ja jeg har kjørt rens på saltvannssiden, akkura som Jøran123 beskriver, bortsett fra at jeg ganske enkelt helte systemrensen ned i sjøvannsfilteret og kjørte motor til jeg hadde kjørt gjennom 10 liter ferdig utblandet. Da så jeg at det hadde kommet skum ut av eksosen. Lot det stå i to døgn og åpnet så sjøvannsintaket og kjørte meg en tur. Kunne ikke se at det som kom ut var spesielt svart og det hadde ingen effekt på varmen heller. Nå skulle jeg gjerne kjørt systemrens på ferskvannssiden men er ikke kar om å finne lensepluggen for ferskvann...!! Har verkstedhåndboken men kart og terreng stemmer ikke helt for min motor... Det er jo trangt som fy på styrbord side av motor, men ikke snakk om at det er en tappe-"plugg" slik det er for saltvannsiden. Har forsøkt å løsne det jeg fant av plugger på styrbord side men ingen av de kom det noe ut av. Skal innom VolvoPenta her i byen i morgen (igjen....) for å sjekke om de har andre tegninger av motoren. Ellers å begynner jeg å lure på om det hele kan skyldes for dårlig lufting av ferskvannsystemet eventuelt kombinert med dårlig kontakt mellom føler og instrument (men det er vel for godt til å være sant...). Har hatt veldig svingende temperaturer under diverse bytter av termostat, testing uten termostat, med termostat igjen, tur for å tømme systemrens etc. På et tidspunkt så fikk jeg jo 100 grader på 2000 omdreininger!! Nå har jeg stabilt 95grader opp til ca 3000 omdreininger, mens jeg får ca 98 på full fart (3500-4000). Det er riktignok 5 grader mer enn det jeg er vant til, men så har også den nye termostaten høyere driftstemperatur enn den jeg plukket ut av motoren. Skal forsøke med gammel termostat og solid lufting i morgen igjen og se hva den gamle termostaten gir en gang til. Eventuelt skaffe en ny utgave av den gamle termostaten med samme driftstemperatur. Ellers så har jeg også målt overflatetemperatur på motoren med et infrarødt instrument, men klarte ikke å måle mer enn 82 grader noe sted (ca 10-15 grader lavere enn det temp.måleren på dashbord viser). Varmest var det i termostathus i underkant av termstaten. Så da er spørsmålet om overflaten i godset burde vært mer opptil 95grader som måleren viser eller om det er naturlig at det er så stor forskjell mellom vann og gods. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.