Jump to content

Oljesøl rundt kompressor på VP KAD43 2003-modell


jsw

Recommended Posts

Som bildet viser kommer det litt olje rundt "lokket" på kompressoren. Det som vises her er kommet etter ca 100 timers drift (tror jeg..).

Mitt spørsmål blir da om det "bare" er å skifte en pakning eller om dette indikerer noe mer alvorlig?

Det lekker (svetter?) bare slik bildet viser - ikke noe rundt på de andre sidene.

 

kompressor_oljesoel.jpg

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å trekke til boltene?

 

Dette lokket er i bakkelitt eller noe i den duren så her skal man være VELDIG forsiktig med og dra til.. Jeg tror ikke oljen kommer fra flensen da det er kun ladeluften som kommer opp fra kompressorskovlene som passerer der.. og hvis så er tilfelle så har du massiv ladeluftlekasje i flensen.. Noe som forøvrig ikke er unormalt da mange gjerne bruker toppen til og tråkke på når de entrer motorrommet :lipseal:

 

Spray på litt såpevann rundt flensen og rus motoren til kompressor slår inn.. se så etter bobler.. hvis bobler bytt lokk/stuss da de får små hårfine sprekker i seg hvis noen som nevnt bruker dette som stigtrinn.

 

uannsett så skal du ikke ha olje opp der.. da må du ha innvendig lekasje fra oljesiden og inn på kompressorsiden og da følgelig lavere oljenivå på den.. det er flere dyktige verksteder som lett pakker om disse og bytter lager hvis så er tilfelle. Ny kopressor er vel 27 lapper hvis jeg ikke husker feil.. :lipseal: ompakking og lagerbytte kommer på ca 5 lapper mener jeg og huske.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for skikkelige innspill!!

 

Har tråkket på den, ja, "trodde" det var metall..

 

Pakning og sprekker høres riktig ut - verre er det at det kanskje er innvendig lekkasje da olje ikke skal opp der. Da blir det tur til Fredrikstad / Ragnar Ringstad for nærmere konsultasjon.

 

Thorlyn - har du noen antagelser om hva som evt kan skje om dette ikke fixes med en gang? Tror du jeg har jeg nå "å gå på" der (selvfølgelig HELT uten ansvar for evt mening om dette) :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Du kan skjære lager i kompressor som følge av for lite olje.. ellers så er det ikke heldig og kjøre olje inn på turbo,ladeluftkjøler etc da det vil kokse seg og medføre mindre ladetrykk dårligere kjøling av ladeluft etc.

 

Du har nok vesentlig fall i ladetrykket(når kompressor er innkolblet) ditt allerede nå siden det er lekasje der.

 

Hør med ringstad du :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...