Jump to content

Kan en stole på værmeldingen?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Vi ligger nå i Fiskebäckskil rett syd for Lysekil og skal gå til Bohus Malmön litt NW for Lysekil imorgen. Nå er det klart og vindstille, men hva med været imorgen? Både YR og SMHI er enig om at det blir regn, men YR melder opp til 15m/s vind utpå ettermiddagen mens SMHI ikke melder noen slik sterk vind i det hele tatt!

 

vind_yr.gif

 

vind_smhi.gif

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med YR er at prognosene stemmer men at det kan skifte litt på når været inntreffer. Som oftest har vi fått det meldte været senere enn antatt. Sjekker man værmeldingen om morgenen før man kaster fortøyningen stemmer det bra. Vi holdt oss unna de store bølgene hele sommerferien takket vere YR.

Link to post
Share on other sites

jeg kjørte til skagen en gang, var meldt flau vind maks 5 meter pr,sek.og tenkte nå reiser jeg over og bunkrer litt, endte opp i storm, jolla en summerfun klarte å gå blåse rundt.ledningene til lensepumpa tålte ikke uværet,jolla slet seg når den lå opp ned og vannet begynte å komme vann over gulvet ved dassen.været kan være fryktelig lokalt,for å være sikker så bør det være store værsystemer som ser stabile ut.sjekket værmeldingen og vinddata når jeg kom hjem, og færder hadde lite vind kanskje 6-7 m/sek samme nedover svenskekysten.kom inn i kosterfjorden så roa alt seg.jeg planlegger alltid mulige steder en kan gå i nødhavn nesten kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sjekket DMI og Farvandsvæsenet, og de antyder også vind, dog ikke som YR. Men når en ser på en grib-file fra feks. UGRIB, ser en at et lokalt lavtrykk skal passere fredag eftermiddag, og da er det jo ikke unormalt med sterk vind og kraftig nedbør i forkant/bakkant av noe slikt. Så jeg tror vi tusler oss opp forbi Lysekil imorgen tidlig før vi slipper å oppleve fasiten på dette.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som feiler våre værmeldere, men å melde noenlunde rett vær synes å være umulig selv i store områder hvor det egentlig er liten grunn til å feilmelde hvis en kjenner trykksystemenes størrelse og bevegelsesretning. Nå har vi feriert i Hordaland, Sunnhordland og Ryfylke i nærmere to måneder, men de få gangene værmeldingene har vært noenlunde korrekte mhp vindretning, styrke, nedbør og skydekke kan telles på en hånd. I tillegg synes det som om en værmelding i dag kun har en tidshorisont på 6 til 12 timer.

 

Svært ofte har vinden vært det stikk motsatte av den varslete som f.eks. vestlig i stedet for østlig eller sørlig i stedet for nordlig eller visa versa. Værmelderens forklaring hver gang er at været om sommeren på være kanter er svært ustabilt og vanskelig å spå. Dette medførte at Gislefoss i NMI grein seg til en værradar til 800 mill. for noen år siden uten at dette tilsynelatende har hjulpet noe særlig.

 

Jeg vet at været til tider kan være ustabilt om sommeren i vest-Norge, men dette synes å være et særnorsk problem. Min elektroniske værstasjon til kr. 799 hos Claes O. har en betydelig høyere treffprosent på skydekke og nedbør på 12 og 24 timers prognoser enn både Storm og NMI. Trykksystemenes omfang, styrke og bevegelsesretning kan fanges opp av satelitter og værradar flere døgn før de når kysten vår så hvor ligger problemet? I værmeldernes fortolkning av den aktuelle situasjonen? I programmene? I kalenderen hvor juli ikke lenger er der hvor den var ved statistikkens begynnelse, eller rett og slett mangel på kunnskap og erfaring hos de som skal fortolke det de ser?

 

Min tidligere påstand om at den som ikke en gang vet hvilket vær det var i går, umulig kan spå hva som kommer i morgen står framdeles ved lag, like mye etter denne sommeren som etter fjorårets, forfjorårets o.s.v. værprognoser fra Storm og NMI. :confused:

 

Svaret mitt på spørsmålet ditt Lars H. er et bastant NEI når det gjelder norske værmeldere! Sjekk britiske, svenske og danske værmeldinger hvis du vil ha en høyere treffprosent enn de norske.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

P.S.

 

Lørdag ettermiddag og kveld er det meldt sydvestlig liten kuling 12-13ms i ytre Oslofjord.

Ikke farlig, men utrolig ubehagelig og noe dritt om man ligger i uthavn som ikke er beskyttet fra sydvest.

Dette er i følge YR.

 

DMI mener vinden ikke inntreffer før på søndag natt/morgen. Jeg må innrømme at jeg stoler mer på DMI sånn logisk sett.

Det er jo sjeldent man opplever at slik vind setter inn på kvelden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

YR er anbefalt av 90 utav 100 husmødre på Vestlandet !

 

Grunn: De har så flotte naturbilder der.........

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Yr.no sine værmeldinger/grafer er utarbeidet av en datamaskin, ikke en meteorolog (så vidt jeg har fått med meg). Personlig så føler jeg meg tryggest på meldingene som blir gitt på VHF, som er utarbeidet av en meteorolog.

Opplevde noen ganger i sommer at Yr.no sine meldinger kunne variere veldig fra formiddag til ettermiddag når det gjaldt meldingene dagen derpå, spesielt vindstyrken.

Link to post
Share on other sites

Min elektroniske værstasjon til kr. 799 hos Claes O. har en betydelig høyere treffprosent på skydekke og nedbør på 12 og 24 timers prognoser enn både Storm og NMI. Trykksystemenes omfang, styrke og bevegelsesretning kan fanges opp av satelitter og værradar flere døgn før de når kysten vår så hvor ligger problemet? I værmeldernes fortolkning av den aktuelle situasjonen? I programmene? I kalenderen hvor juli ikke lenger er der hvor den var ved statistikkens begynnelse, eller rett og slett mangel på kunnskap og erfaring hos de som skal fortolke det de ser?

 

Min tidligere påstand om at den som ikke en gang vet hvilket vær det var i går, umulig kan spå hva som kommer i morgen står framdeles ved lag, like mye etter denne sommeren som etter fjorårets, forfjorårets o.s.v. værprognoser fra Storm og NMI. :confused:

Sjekk britiske, svenske og danske værmeldinger hvis du vil ha en høyere treffprosent enn de norske.

 

Gratulerer!!! Du har akkurat skrevet det mest idiotiske innlegget jeg noen gang har lest på Baatplassen. Du har overhodet ikke peiling på hva du snakker om. Du kan jo begynne med å fortelle om radaren til 800 millioner, hvor er den????

Link to post
Share on other sites

Grunn: De har så flotte naturbilder der.........
NESTEN akkurat det har jeg både sagt og skrevet mange ganger. Måten Yr presenterer været på er så bra at en nesten er nødt til å tro på det men det hjelper jo ikke å ha en fin fasade når det som ligger bak er pill råttent...

 

For min del så synes jeg sol/sky/regn fungerer noenlunde ok innen en kort tidsramme, max et døgn, men for vinden sin del er det LANGT bedre med UGRIB, vind har ikke Yr peiling på, der har de bomma så kraftig så mange ganger at de har mistet all troverdighet hos meg :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For min del så synes jeg sol/sky/regn fungerer noenlunde ok innen en kort tidsramme, max et døgn, men for vinden sin del er det LANGT bedre med UGRIB, vind har ikke Yr peiling på, der har de bomma så kraftig så mange ganger at de har mistet all troverdighet hos meg :headbang:

 

Hvor henter du grib-filer fra da? met.no? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at SveinHa henter de fra der han linket til...

 

Det vil jeg tro, jeg vil også tro at UGRIB får sine europeiske værdata gjennom EUMETSAT og dermed er de samme data som kan hentes hos met.no gratis. Og det helt uten at Gislefoss eller radarinstallasjoner til 800 trillioner ødelegger prognosene.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok tro at mine GRIB-filer er tilsvarende som Gislefoss & Co bruker men i praksis er en kjapp personlig vurdering av værsystemene presentert på UGRIB langt mer pålitelig enn Yr

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok tro at mine GRIB-filer er tilsvarende som Gislefoss & Co bruker men i praksis er en kjapp personlig vurdering av værsystemene presentert på UGRIB langt mer pålitelig enn Yr

 

Nå blir vel ikke dine "personlig vurderinger" av GRIB data annet enn å betrakte vindretninger og styrke i forhold til hva som allerede er kjørt i regnemodeller, men det er klart at du som kjentmann i ditt farvann har gode forutsetninger for å sikre en trygg seilas med egne vurderinger.

 

Jeg vet ikke om du ser på varsel for fastlandet eller om du bruker denne.. Det er helt åpenbart at mange småbåtbrukere klikker på Tønsberg og tror at vindvarselet gjelder for hele Oslofjorden. Et annet forhold som folk ikke skjønner er at det ikke er målestasjoner på hver eneste knaus i hele Norge. Det er derfor nødvendig å interpolere data, noe som i seg selv skaper usikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Det er helt åpenbart at mange småbåtbrukere klikker på Tønsberg og tror at vindvarselet gjelder for hele Oslofjorden

Da tror jeg du undervurderer oss andre småbåtbrukere. Du er nok ikke den eneste som har evne til å tenke selv.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...