scand9 Startet 18.August.2011 Link til dette innlegget Startet 18.August.2011 hei har en scand dynamic 9200 1997 mod. der er septik tanken tett eller forsteinet. får ikke pumpet ut noe. har skrudd av avløpsslangen på tanken som går til tømmepumpen, men der er det ikke noe veske, men hører tanken er smekk full hmm? noe som kan løse opp dette? hvordan er tanken byggd opp? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Det kan da ikke være tanken som er tett. Må være slanger eller slangestuss. Eller pumpa kan være tett eller ha andre feil. Er det elektrisk tømmepumpe? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Eller ei kran..som står lukket Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Eller ei kran..som står lukket Selvsagt. Det enkle er ofte det beste. ikke rart du har flere striper enn meg "puddingen". Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 He-he..Gikk på samma smellen når vi var ferske Scand eiere,vi har manuell pumpe og itno funka når jeg skulle tømme tanken.Måtte krype til korset og ringe`n Kjell (forrige eier) og fik tørt tilbake: har du prøvd å åpne krana..? Da falt ting på plass! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Ikke dermed sagt at det er løsningen på scand9`s problem men...det rannt meg ihug Sitér dette innlegget Link to post
scand9 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 jeg starta ved krana som får ut under båten og feilsøkte meg innover i båten, krana er er åpen slangen til elektriske belgpumpa er åpen, slangen fra belgpumpen til tanken er påen. slangen som går inn på tanken så egentlig ganske tørr ut når jeg tok den av hmm? uttaket å inntaket fra toalettet er på toppen av tanken, på utsuget er det da et rør ned i bunnen av tanken? ville tru det Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Steng alt, unntatt utløpet, og prøv (forsiktig) å trykksette med pressluft via utluftinga og se om `bjønnpluggen` løsner..forsiktig sa jeg!! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Ved nærmere ettertanke..er luftinga di åpen? Møkk inn på tank:luft ut.. møkk ut fra tank:luft inn! Ellers..vakuum..ikke bra! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Utluftinge er tynt dimensjonert, og har du fått møkk opp i den tetter det seg fort.. Sitér dette innlegget Link to post
scand9 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 ja, men jeg har tatt av slangen som går til pumpa, så har jeg stikki en 22mm slange inn i tanken, får tredd ca 50cm av slangen inn i tanken, da stoppet den. når jeg dro ut slangen var det ikke noe bøgg og den var nesten ikke våt hmm? lytter jeg inntil skottet der tanken er bak, hører jeg at tanken er stapp full. kommer ikke ordentlig til tanken heller, da må jeg skru fraverandre halve båten utvendig, da tanken sitter under dørken under førerplass Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Hmm...Ny båt eller er du kjent med den scand9..? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 lytter jeg inntil skottet der tanken er bak, hører jeg at tanken er stapp full. kommer ikke ordentlig til tanken heller, da må jeg skru fraverandre halve båten utvendig, da tanken sitter under dørken under førerplass Er det virkelig ikke laget slik at du kan komme til mannlokket til "skiten"? Sitér dette innlegget Link to post
scand9 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 ja den er omtrent ny for meg, hatt den i ca 3 uker, var på helgetur i helgen som var, på søndags morgen var dama på toalettet, når hu skulle skylle ned blei det bare mere og mere vann i skåla, kjedelige greier. nei kommer ikke til noen sted, i dørken er det en luke, så nede i det rommet får jeg stikki hånda eller bare hode inn en liten luke i side skottet, da ser jeg/føler slangene på toppen av tanken Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Sjekke luftinga! 13 eller 19mm slange som går til en nippel på skrogsiden..er den tett, så sliter du Må legges til `lading` nu.. skal skysse tungt bevæpnede karer rundt Utøya imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 dersom du har "Waste"tømming for landtømming ay tanken, se til at det lokket er skikkelig tett og tilskrudd. Det må ikke komme noen suselyd i lokket når du kjører tømmepumpen. Da blir det falske luft og den klarer ikke tømme. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Hør med forrige eier, han kjenner nok båten bedre enn de fleste og vet hvilke plasser en kommer til uten å skru halve båten i stykker. Har du tømt septikktanken siden du kjøpte båten? Fungerte alt fint da? Sitér dette innlegget Link to post
riikar Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 (redigert) Hadde samme problem med Scand Tropic. Løsnet slangen INN til tømmepumpen fra tanken og fjernet sammenpresset papir som hadde samlet seg opp i gitteret innenfor. Så funket alt igjen. Har også hatt tett lufteslange fra septiken, og det resulterte i at tanken sprakk fordi vi pumpet inn for mye trykk. Gamle alu-tanker korroderer og tåler ikke for mye, så vær forsiktig med trykk... Redigert 19.August.2011 av riikar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Husk å bruke papir som egner seg (Lambi etc.). Har løsnet opp en propp med papir selv. Kjøpte en stakefjær av en rørlegger som jeg sveviet inn. papiret skrudde seg da fast i enden og jeg dro det ut og da kom det Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Hvis luftingen er tett vil vel tanken suge luft via klosettet under tømmingen. Min suger i hvertfall luft fra doen når jeg stenger luftingen selvom det er elektrisk pumpe også der. Dersom du blåser forsiktig i ut-slangen på septiktanken merker du umiddelbart om det er stigerøret som er tett. Enten får du blåst forsiktig inn luft, eller så får du det ikke. Får du inn luft og tanken sånn sett er åpen kan det være kuleventilen din som har satt seg ved krana. For du ikke inn luft kjøper du systemrens (tror den kan brukes på aluminium - se datablad) og heller inn i UT slangen slik at eventuell propp får åpnet seg, og deretter rense tanken grundigere etterpå. Du kan også sette en vaier-bit på drillen og skru deg rundt vinkelen på slangestussen og ned stigerøret om det er tett. Har hatt tett system 2 ganger på to år - jeg får begynne med regelmessig septiktank-rensing selv. Hadde faktisk tenkt å gjøre det nå denne helgen. Har sluttet med do-papir til hjemmebruk - nå er det kun spesialpapir og godt med vann som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Husk å bruke papir som egner seg (Lambi etc.). I båt er det dette papiret som gjelder. Det løser seg helt opp, og raskt. Sitér dette innlegget Link to post
scand9 Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 forrige eier har ikke brukt doen, han viste ikke hvordan båten hang sammen omtrent. det jeg er redd for er att gammel møkk og papir har blitt "sement" alt er jo mulig. dyttet jo en slange inn i uttakket på tanken (stigerøret), slangen stoppet etter ca 50mm den var helt tørr. så da må vel nederste del av tanken vere sivna eller en propp i bunnen av stigerøret? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Det er nok en propp. Lån deg en kraftig stakefjær, og begynn å jobbe med proppen. Alternativt en bit wire festet i batteridrillen, som du borrer deg gjennom proppen med. Dette må unasett løses opp manuelt, gjerne sammen med tilførsel av vann. En drittjobb, men du kommer til å være fornøyd når den er gjort . Om du kommer til kan det være lurt å løsne slangen fra tanken, dra den ut og gjøre den ren på land. Deretter stake opp stussen på tanken om nødvendig, montere og begynne tømmingen. Pump inn litt vann innimellom når det blir plass i tanken, det løser opp restene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Et tips: Hvis du må trekke ut en septikslange som det står septikvann i. Kjøp noe rundstokk hos en trelasthandler som passer med innvendig diameter på slangen. Sannsynligvis vil 34 mm rundstokk passe. Kapp en bit på 7-8 cm av rundstokken. Så løsner du slangen på øverste punkt, sannsynligvis på toppen av septiktanken. Bruk den avkappede trebiten som propp i slangen og skru til med slangeklemme. Trekk så ut slangen og legg den slik at proppen ligger lavere enn den andre enden ev slangen, så løsner du den andre enden av slangen (på septikpumpa)og setter en tilsvarende propp og slangeklemme i den enden. Da kan du ta slangen ut av båten uten å søle en dråpe septikvann. Hvis septikpumpa ligger høyere enn inntaket på tanken så begynner du i motsatt ende. Hvis det er veldig trangt/plundrete å trekke inn ny slange (eller den gamle), fester du bare et tau i den enden du løsnet først, så kan du trekke slangen tilbake ved hjelp av tauet. Etter at du har fjernet slangen blir det mye lettere å stake opp hvis "dritten" sitter i rørstusser eller i selve pumpa. Uansett, septikjobb er ikke for sarte sjeler. Gudd løkk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.