Jump to content

Hvordan skjøtes to 12V kabler enklest og best?


Bitteliten

Recommended Posts

Hender jeg leker litt elektrikker og kobler litt utstyr og brytere ombord på båtene våre. (har etterhvert erfart at jeg i min uvitenhet antakelig gjør like god jobb som de andre ufaglærte som tukler med el ombord på fritidsbåter).

 

Jeg har en god kabelskotang der jeg får rett trykk og godt feste, men erfarer at disse rørene som man kan bruke til å skjøte ledninger er knotete å bruke når jeg sitter med hue mellom beina, arma over huet og mangler minst ett par armer for å holde to ledninger, en kabelsko og ei tang.

 

Så jeg lurer på hva er det som er praktisk og bra å bruke til å skjøte kabler ombord med?

Link to post
Share on other sites

Hender jeg leker litt elektrikker og kobler litt utstyr og brytere ombord på båtene våre. (har etterhvert erfart at jeg i min uvitenhet antakelig gjør like god jobb som de Så jeg lurer på hva er det som er praktisk og bra å bruke til å skjøte kabler ombord med?

 

Loddebolt, litt tinn og krympestrømpe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ved skøyting av ein ledning på eit strekk, brukar eg klemskøyt m/ krympeplast utanpå. Då får ein stablisert ledningen slik at du ikkje får knekkpunkt ved inngangen til klemylsa samtidig at det ikkje kjem fuktighet inn i ledningen.

 

Der det er mogleg og tenleg å ta han innom eit koblingsrekke, gjer eg det. Ei fullgod koblingsrekke kan du lage deg av ein sukkerbit skrudd på ein eigna plass. Viktig!! ikkje fall for fristelsen å bare stikke ledningen rett i sukkerbiten å skru til. Men bruk "niter" som du klemmer på ledningen og så stikk inn i sukkerbiten og skrur til.

 

Resultat: du skrur ikkje kordellane i ledningen i filler og du kan koble frå og til fleire gonger utan at det går utover kvaliteten på koblinga.

 

"niter" det er tynne aluminiumshylser med ei lita plasthylse sno du klemmer på enden på ledningen.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

PS: Har i mange år i fuktige miljø, td. biltilhengerar, når eg ikkje har hatt koblingsboks tilgjengeleg, brukt sukkerbit og niter og baka dette inn i silikon. Då er koblingspunktet tett, ein kan feilsøke i etterkant, ein kan stikke ein skrutrekkar igjennom silikonen og koble frå og koble til. Bare hugs å tette med ny silikon.

 

Prakisk overført: ein hengar o.l. led sidemarkeringslys med faste ledningar som du gjerne har fleire av bakover kobla inn på ein toledar ledning.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha skrudd på gamle båter i en årrekke, og sett resultatet av mange av de metodene som er beskrevet foran har jeg nå gått over til den helt enkle metoden med rett å slett å tvinne kablene som skal skjøtes.

 

Dvs. at jeg avisolerer ca 1,5cm av hver kabel, og trer en krympestrømpe over den ene. Her beregner jeg god overlapp over den endelige skjøten.

Så tvinner jeg ganske enkelt endene sammen, legger skjøten parallelt med isolasjonen og vendt bort fra krympestrømpa før jeg trekker krympestrømpa over skjøten og krymper vha. en lighter.

 

Er krympestrømpa av riktig dimensjon gir dette etter min mening en fullgod skjøt. Jeg har testet en slik skjøt ved å trekke i hver ende, og en skal trekke svært hardt før en slik skjøt ryker.

 

Jeg har beskrevet i en annen tråd her på forumet at jeg hadde branntilløp i en rekkeklemme i min gamle P35. Disse termineringene var utført fra fabrikk og det var forskriftsmessig krympet på pinner som igjen var montert/skrudd fast i rekkeklemma.

Resultatet etter 15 års bruk var at termineringene hadde løsnet, antagelig ved at pinnene hadde ”satt seg” og mistet forspennet. Jeg sjekket da de andre rekkeklemmene i båten, og fant at det var løse pinner på de fleste klemmene.

 

Noen som ser ulemper med "tvinnemetoden"?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

3M Scotchlok
3M Scotchlok kan være så mangt, bl.a. denne:

3mstroemtyv.jpg

og det er hva jeg kaller "ekte drit" :puke:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

helt enkle metoden med rett å slett å tvinne kablene som skal skjøtes.

Høres ut som en god oppskrift på en båtbrann.

 

Til kobling i tavler bruker jeg kun rekkeklemmer fra Weidmüller.

Å skjøte kabler unngår jeg i størst mulig grad. Hvis mulig bytter jeg kabelen.

Dersom skjøting ikke kan unngåes, bruker jeg skjøtehylser med krympestrømpe over. Riktig brukt gir skjøtehylsa en kaldsveising. Bruker tang fra Crimpex som gir det rette trykket.

Link to post
Share on other sites

Generelt så er alle koblingspunkter en svakhet så man bør prøve å unngå for mange koblingspunkter.

Skal det kobles kan det være lurt å samle koblingene et sted med et koblingsstykke som kan bli et målepunkt hvis du får problemer.

Men det hender jo man skal bare og da er det viktig å bruke riktig verktøy og ha sterkkavlaster før koblingspunktet så det ikke blir belastning på koblingspunktet (strekkavlaster= strips ell.).

 

Hva som er best vil du sikkert få mange svar på (lodding,Scotchlok, sukkerbit,klemskjøter, koblingskinne osv.)

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Spørs på tversnittet du skal skjøte men disse er fantastiske i båt - og ellers for den saks skyld. Lett å klemme og med fett som beskytter mot korrosjon og vanninntrengning. Finnes for flere tverrsnitt - tror den finnes fra 0.5 til 4 mm2. Et prass med vanlig knipetang ell. Ledningen behøver ikke avisoleres før pressing.Finnes for gjennomgående og avgrening.

 

!B4qrW!wBGk~$(KGrHqYOKiwEyYuGm6u(BMqwOzB)h!~~_35.JPG

 

ug_ur_uy.jpg

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom skjøting ikke kan unngåes, bruker jeg skjøtehylser med krympestrømpe over.

Jeg har lenge benyttet ei slik krimpextang og skjøtehylser, men har flere ganger opplevd at termineringen løsner. Grunnen kan være at det finnes svært mye jalla skjøtehylser på markedet. Et annet problem er at dimensjonsforskjellene mellom skjøtehylse og kabel gjør at krympeslangen ikke klarer å tette mot kabelisolasjonen med det resultat at en får inntrengning av vann og saltholdig luft.

 

Ellers har jeg med hell benyttet skjøtehylser som skal tres over tvinnede avisolerte kabelender og så varmes med lighter. Skjøtehylsa som jeg ikke husker navnet på består av ei krympestrømpe med loddetinn i midten og smeltelim på hver side. Fungerer meget bra når man har anledning til å varme med skjøtehylse horisontalt. Holdes skjøtehylsa vertikalt eller på skrå renner tinnet ut.

 

Hva med min metode med tvinning, lodding med loddebolt og så krympestrømpe? Burde ikke dette fungere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Dersom skjøting ikke kan unngåes, bruker jeg skjøtehylser med krympestrømpe over. Riktig brukt gir skjøtehylsa en kaldsveising. Bruker tang fra Crimpex som gir det rette trykket.

Har du linker/bilder?

 

 

!B4qrW!wBGk~$(KGrHqYOKiwEyYuGm6u(BMqwOzB)h!~~_35.JPG

 

ug_ur_uy.jpg

Slike 3M koblinger har jeg erfaring med fra hagen, og de hadde jeg ikke tenkt på :thumbsup: Electrolux bruker slike til Automower. Hvor får man kjøpt slike?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scotchlock hører etter min mening hjemme på telefonkabler, og sukkerbiter hører mest hjemme i 1970, her brukes Abiko tang og kabelsko med lim og krympestrømpe til slikt, sitter som dritt i kram snø når man bruker riktig størrelse og skikkelig kabelsko / skjøtehylser, bruker man derimot en en slik flat kabelskotang fra Biltema til 20 spenn så er det vel ikke noen overraskelse at det løsner eller ikke blir tett.

 

Skottlokk kan vel kjøpes her, her, her, her eller her, selv kjøper jeg de på Ahlsell.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager men her er du på jordet adeno.

 

Neida, det er bare min mening at slike skjøtedingsbomser med en liten metallplate med hakk i som trykkes ned over kabelen ikke har noen verdens ting å gjøre i en båt eller bil eller noe som engang ligner på et kjøretøy, og de fleste båt / bilmekanikere som har feilsøkt på noe som har en drøss med slike jallaskjøter vil garantert være enig, og på bil er det normalt ansett som rimelig uprofesjonelt å bruke skottlokk eller skjøtestykker beregnet for PR/PN kabel til å skjøte med, det er derfor pussig at det er ansett som helt greit i båt.

Optimalt sett så lodder man og drar over krympestrømpe med lim, eller bruker skikkelig kabelsko beregnet for slik bruk.

Link to post
Share on other sites

Disse 3 M tingene det er bilder av i denne tråden er ikke egnet - det er i alle fall min erfaring. Ideen er at man skal stikke ledningene inn, og klemme til. Så skal det oppnås kontakt med de metall-greiene som skal gå igjennom isoleringen. Min erfaring er at i mange av tilfellene ser det ut som det er kontakt, men så har mekanismen likevel ikke klart å klemme seg godt nok igjennom, eller kontaktflaten er for liten. Leita nylig etter en feil som skyldes dårlig kontakt - og endte med å finne for lite kontakt inne i akkurat en slik 3 M greie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...