Jump to content

GPS och AIS via nätverk


ebonita

Recommended Posts

Skulle man kunna distribuera GPS och/eller AIS via sitt lokala nätverk (trådburet och trådlöst) ombord?

 

Dvs en GPS-antenn - flera datorer med f ex OpenCpn eller en AIS och flera datorer med t ex OpenCpn?

 

Skulle det kanske gå att skyffla info vi SeaTalk med hjälp av en RS232/NMEA/SeaTalk omvandlare (Raymarine E85001)?

 

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack för snabbsvar Mateco.

 

Menar Du att detta program kan göra det som jag efterfrågar, dvs en GPS-antenn till flera datorer med OpenCpn och en AIS transponder kopplad med flera datorer med OpenCpn?

 

För närvarande plockar jag ut GPS-signalen från SeaTalk via en Raymarine E85001 till en RS232 signal och vidare via RS232 till USB och in i en dator. Går ju bra men kanske skulle det bli smidigare om signalen kunde komma in i det trådlösa nätverket...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det skal funke!

 

Her et bilde av SOB-Vmax, som jeg kjører på min Lap-topp ifra Lugaren, utenfor Portugals vestkyst!

AIS og GPS er streamet fra kartmaskinen på broa til skutas trådløse nettverk.

 

porto.jpg

 

Franson GPS-gate definert som client på laptopp som fanger opp signalene fra nettverket og tildeler virtuelle Com-porter på Lap-topp. Disse Com-portene brukes deretter som referanse i SobVmax ! (Tror det var sånn det fungerte!)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

SOBvMAX i fullversjon har også innebygget nettverksdeling slik at den PCen som har tilkoblet GPS/AIS distribuerer data via LAN/WLAN.

 

Det er vel 5-6 år siden jeg benyttet meg av dette så jeg husker ikke detaljene i oppsettet men mener det fungerte veldig godt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Efter en del research så har jag hittat en Digital Yachts AIT 1000 class B digital transponder som kommer med egen GPS och som sedan skickar ut både AIS och GPS signaler i valbart NMEA eller USB utgång. Detta verkar ju vara vad som behövs för att i en sladd ge information för att få en eller flera omborddatorer att fungera med OPN CPN-programmet?

 

Då skulle ju en Digital Yacht NMEA to Wireless Wi-Fi Adapter - 4800 Baud ZDIGWLN10 som GeirT nämner kanske vara den felande länken för att få det trådlöst(?) men så är problemet att jag redan har ett trådlöst nätverk ombord baserat på en DOVADO 4GR router som bl a ger mig en 'ebonita-net' WiFi internetförbindelse och som jag gärna vill ha fungerande parallellt. Och två nätverk ombord blir väl ett för mycket?

 

Går detta att lösa?

 

 

:fishing:

 

Förresten, hur gör man klickbara länkar till en produktsida???

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...