Jump to content

Identifisering av eldre Evinrude 6hk påhengsmotor


Jche

Recommended Posts

Har googlet denne motoren, men finner bare bilder av tilsynelatende eldre motorer. Motoren er 2-sylindret og 6hk.

evinrude_6.jpg

Som man ser på dette litt dårlige bildet er knottene(choke, blanding) sorte, på de jeg har funnet bilde av er knottene hvite og motorene så generelt eldre ut.

evinrude_6_2.jpg

 

Jeg tipper slutten av 70/begynnelsen av 80-tallet? Lurer også på om det fins et merkeskilt noe sted og i såfall hvor? Og er dette en motor man enkelt kan skremme opp til 8hk, eller må det byttes deler da?

Link to post
Share on other sites

Godt å høre. Den funker ihvertfall utmerket så langt, man trenger noen drag før den starter hvis det er lenge siden sist, men fungerer upåklagelig etter det. Ser det spruter ut vann fra stammen, rett over vannlinja. Er det en pilotstråle for å se at alt er i orden, eller er det her alt kjølevannet kommer ut igjen? Det kommer ikke i en tynn stråle, mer som en dusj, og det er heller ikke spesielt mye.

 

Men jeg følger med på temperaturen ved å kjenne på motorlokket og denne strålen, og ved lang tids fullgasskjøring blir strålen varm men ikke varmere enn at jeg kan holde hånda der noen sekunder. Da regner jeg med impeller og slikt er i orden kanskje?

Link to post
Share on other sites

Hei den "dusjen" som kommer ut av hullet i stammen er alt kjølevannet som kommer ut igjen, kjølingen som kommer ut fra hullet i stammen er også en kontrollstråle for å kunne se at motoren får kjøling og er i orden. Når den "dusjen" er en god mengde vann om gangen, og ikke en tynn stråle da er kjølingen, vannpumpehuset og impelleren i orden. Har selv 2 stk Evinrude 6hk disse er fra 1976 og har akkurat samme kjøling som din motor. :thumbsup:

Mvh Diddn :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...